[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica 29.06.2017

Predmet: Žalbe zbog kršenja načela I i II Kodeksa novinara u tekstovima “Željkina komisija u ofsajdu”, “Raspisali konkurs, a otpustili 100 radnika”, “Milošević dvije godine nezakonito prima platu”, “Opština prodaje zemljište koje je u tuđem vlasništvu” i “U opštini Kolašin i dalje rade od od 8 do 16 časova” koji su objavljeni 03.02, 23.02, 01.03, 13.03 i 31.03 2017 godine u “Dnevnim novinama.

RJEŠENJE
Komisija za žalbe konstatuje da u navedenim tekstovima nije poštovano pravilo druge strane. Novinarka nije našla za shodno, iako se u svim tekstovima bavila predsjednicom opštine i optužbama na njen rad, da da mogućnost i njoj da odgovori na niz objavljenih optužbi. U tekstovima nema čak ni nagovještaja da je novinarka pokušala da ostvari bilo kakav kontakt sa predsjednicom Opštine. Ovo je veliki nedostatk svih analiziranih tekstova i kao rezultat ima jednostrano izvještavanje i davanje neobjektvne slike o događajima koje ima za temu.

Komisija za žalbe na kraju zaključuje da je u svim tekstovima zbog jednostranosti i objavljivanja netačnih podataka prekršeno načelo I Kodeksa novinara, smjernica 1.2, koje se odnosi na tačnost i cjelovitost informacija.

Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbe od Željke Vuksanović, predsjednice opštine Kolašin, zbog kršenja načela I i II Kodeksa novinara u tekstovima “Željkina komisija u ofsajdu”, “Raspisali konkurs, a otpustili 100 radnika”, “Milošević dvije godine nezakonito prima platu”, “Opština prodaje zemljište koje je u tuđem vlasništvu” i “U opštini Kolašin i dalje rade od od 8 do 16 časova” koji su objavljeni 03.02, 23.02, 01.03, 13.03 i 31.03. 2017 godine u “Dnevnim novinama“. Iako se radi o pojedinačnim žalbama Komisija za monitoring i žalbe je riješila da spoji ove predmete, jer se radi o tematski sličnim ili istim predmetima.
Svi navedeni tekstovi se bave stanjem u kolašinskoj opštini i radom predsjednice opštine Željke Vuksanović.  U tekstu “Željkina komisija u ofsajdu” od 23.02.2017 g. za žaliteljku je sporan naslov, jer on ne odslikava istinite činjenice. Ona je dostavila dokument iz koga se vidi da je opštinsku Komisiju za žalbe formirala prethodna vlast još 2013 godine. Takođe tvrdnja u tekstu da nema dokaza da je Srećko Rakočević predložen za mjesto u Komisiji za žalbe negirana je priloženim orginalnim dokumentima da je Rakočevć i predložen i imenovan u pomenutu komisiju 2013 godine. Iako tekst iznosi više optužbi od strane jednog radnika na račun predsjednice opštine njen stav o pomenutim optužbama nije zatražen. Tekst se inače bavi nalazima Upravne inspekcije o radu opštinske Komisije za žalbe. 
U tekstu “Raspisali konkurs, a otpustili 100 radnika” sporan je po žaliteljki nadnaslov “Nema kraja problemima u Kolašinu” i tvrdnja da su radnici u kolašinskoj opštini nezakonito otpušteni. Vuksanović tvrdi da pravosnažna odluka nije donijeta u sporu koji opština vodi sa radnicima tako da tvrdnja o zakonitosti ili nezakonitosti nečijeg otpuštanja može biti izrečena samo nakon presude suda. U tekstu koji se bavi otpuštanjem bivših radnika i primanja novih, nema mišljenja i stava predsjednice opštine, iako je ona optužena za navodne nepravilnosti.
Željka Vuksanović u žalbi za tekst sa naslovom “Milošević dvije godine nezakonito prima platu” od 01.03.2017, tvrdi da je senzacionalistički i da navodi na pogrešan zaključak. Za nju je sporan i komentar novinarke koja je nalaze Upravne inspekcije okarakterisala kao :”..još jedan nalaz odnosno dokaz o bezakonju koje vlada u kolašinskoj opštini”. Pomenuti tekst se bavi nalazima Upravne inspekcije vezano za povraćaj otpremnine koju je potpredsjednik opštine Đuro Milošević dobio 2013 godine. U tekstu je pored novinarke nalaz inspekcije komentarisao Dragoljub Bukilić član radnog tijela “Za zakon i pravdu”. Izjava nije uzeta od predsjednice opštine niti od Đura Miloševića.

Tekst “Opština prodaje zemljište koje je u tuđem vlasništvu” od 13.03.2017 bavi se prodajom jedne opštinske parcele hotelu Šeraton u Kolašinu. Predsjednica opštine u žalbi tvrdi da je opština  usvojila pogrešnu odluku zbog netačnih podataka koje im je Uprava za nekretnine dostavila, pa je zbog toga morala održati još jednu sjednicu na kojoj bi se poništila prethodna i usvojila nova odluka o prodaji nepokretnosti sa tačnim podacima. Vuksanović posebno ističe da je neistinito da je ona upisivala tuđe zemljište na ime Opštine, a zatim isto prodavala vlasniku. Takođe navodi da je u tekstu objavljena i neistina da je ona bila direktorica Poreske uprave u Kolašinu. Tekst “Opština prodaje zemljište koje je u tuđem vlasništvu” obrađuje temu prodaje jedne parcele u Kolašinu i prenosi niz optužbi Odborničkog kluba Grupa birača na račun predsjednice opštine tim povodom. Stav predsjednice povodom navedenih optužbi nije zatražen.

U tekstu “U opštini Kolašin i dalje rade od od 8 do 16 časova” za žaliteljku Vuksanović je sporna tvrdnja da opština Kolašin ne poštuje preporuke Vlade i ne želi da uvede novo radno vrijeme od 7 do 15 časova. Smatra da je objavljena neistina, jer radno vrijeme u lokalnim upravama određuje predsjednik Opštine. Tekst ima nadnaslov “Ne poštuje preporuke Vlade” i iznosi optužbe sindikalne organizacije lokalne uprave na račun predsjednice Opštine zbog toga što ne želi da uskladi radno vrijeme u opštini sa radnim vremenom koje je usvojeno u Vladi Crne Gore. Stav predsjednice Opštine po ovom pitanju nije uzet.

Medijski savjet za samoregulaciju je povodom navedenih žalbi zatražio stav redakcije “Dnevnih novina”. Ni poslije dužeg čekanja odgovor nijesmo dobili, tako da smo navedene žalbe razmatrali bez stava novinara i redakcije.

Komisija za žalbe je konstatovala da se u svih pet navedenih tekstova novinarka Dnevnih novina bavila radom predsjednice opštine Kolašin i da svi tekstovi imaju kritički odnos prema njenim poslovnim aktivnostima. Radi se o kratkim tekstovima koji uglavnom prenose optužbe predstavnika neke od sindikalnih ili političkih organizacija na račun predsjednice Opštine. U većini tekstova i novinarka iznosi negativne kritike na račun predsjednice.

Komisija za žalbe je na osnovu dostavljenih materijala utvrdila da su u svim tekstovima objavljivani netačni podaci. U tekstu “Željkina komisija u ofsajdu”je u naslovu navdeno da se radi o Komisiji za žalbe Željke Vuksanović, iako orginalna dokumenta pokazuju da je to komisija koju je formirala prethodna vlast. U tekstu  “Raspisali konkurs, a otpustili 100 radnika” tvrdi se da su radnici nezakonito otpušteni sa posla iako postupci koji su pokrenuti tim povodom nijesu okončani. U tekstu “Milošević dvije godine nezakonito prima platu” tvrdnja iz naslova je sporna, jer je u toku postupak pred Upravnim sudom koji treba da odluči po tom predmetu. Takođe je netačna tvrdnja da je Đuro Milošević trebao da vrati 20 000 eura otpremnine, jer zapisnik Upravne inspekcije koji je dostavljen uz žalbu to negira.

U tekstu “Opština prodaje zemljište koje je u tuđem vlasništvu” pogrešno je navedeno da je Opština tuđu zemlju upisala u svoje vlasništvo, jer se radilo o grešci Uprave za nekretnine. Takođe je objavljen pogrešan podatak da je Željka Vuksanović prethodno radila kao direktorica Poreske uprave u Kolašinu. U tekstu  “U opštini Kolašin i dalje rade od od 8 do 16 časova”pogrešno je navedeno da opština Kolašin ne poštuje preporuke Vlade, dok je istina da lokalnim upravama radno vrijeme određuju predsjednici opština.

Komisija za žalbe posebno primjećuje da je u navedenim tekstovima posebno uočljivo nepoštovanje pravila druge strane. Novinarka nije našla za shodno, iako se u svim tekstovima bavila predsjednicom opštine i optužbama na njen račun, da da mogućnost i njoj da odgovori na niz objavljenih optužbi. U tekstovima nema čak ni nagovještaja da je novinarka pokušala da ostvari bilo kakav kontakt sa predsjednicom Opštine. Ovo je veliki nedostatk svih analiziranih tekstova i kao rezultat ima jednostrano izvještavanje i davanje neobjektvne slike o događajima koje ima za temu.

Komisija za žalbe na kraju zaključuje da je u svim tekstovima zbog jednostranosti i objavljivanja netačnih podataka prekršeno načelo I Kodeksa novinara, smjernica 1.2, koje se odnosi na tačnost i cjelovitost informacija:

a) Prije objavljivanja izvještaja, novinar/novinarka treba da bude siguran/na da su 
   preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. 

   Novinari/novinarke moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o događajima i ne 
   smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije.



Komisija za monitoring i žalbe

Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





