[image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]

Podgorica 28.02.2022

[bookmark: _Hlk43208803][bookmark: _Hlk45116017][bookmark: _GoBack]Postupajući po žalbi zbog kršenja načela I Kodeksa novinara u tekstu “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” koji je objavljen 22. decembra u dnevnom listu Pobjeda, Komisija za žalbe Medijskog savjeta za samoregulaciju, donosi sljedeće: 

RJEŠENJE
 
U nadležnosti samoregulatornih tijela nije utvrđivanje tačnosti i istinitosti iznešenih podataka, niti ovo tijelo ima instrumente da bi takve aktivnosti sprovodilo. 
U mandatu samoregulatornih tijela je isključivo utvrđivanje profesionalnosti rada novinara i medija, pa Komisija nije mogla utvrditi da je u postupku obrade i objavljivanja informacija u Pobjedi u tekstu “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” došlo do povrede nekog od načela Kodeksa. U prilog ovoj tvrdnji je i činjenica da niko od pomenutih lica nije iskoristio zakonsko pravo na odgovor i demantovao objavljene navode i tako pokušao da opovrgne neki od navoda, kako je to uobičajeno. 
Na osnovu svega navedenog, postupajući po žalbi Komisija za žalbe nije našla da je u tekstu “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” prekršeno načela Kodeksa novinara na koje se upućuje u žalbi anonimnog čitaoca.

Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od anonimnog čitaoca povodom teksta objavljenog u Pobjedi dana 22. decembra ove godine. Tekst ima naslov “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti”. U žalbi anonimni čitalac između ostaloga navodi da:” je u tekstu napisano mnogo netačnih informacija i zbog toga je po mom mišljenju prekršen više puta Kodeks novinara. Tekst obiluje proizvoljnim, netačnim i ne potvrđenim i ne dokazanim činjenicama. U tekstu je netačno da su pouzdani ljudi premijera i Demokratskog fronta, kako se kaže u tekstu, Miloš Rakonjac, Dejan Knežević, Petar Knežević i Goran Jokić. Takođe je netačno da je Krivokapić prihvatio nalog Moskve da iz komandnog lanca isključi ministra unutrašnjih poslova Sergeja Sekulovića i direktora Uprave policije Zorana Brđanina.”
Žalilac takođe tvrdi da su:”Posebno netačne i nedokazane informacije da Dejan Knežević ima nečist dosije i da je u vezi sa stranim službama. Takođe je problematična i bez potkrepljenja tvrdnja da je Knežević povezan sa barskim ogrankom škaljarskog klana.”
U zaključku kaže:”Na osnovu svega navedenog tvrdim da su prekršena načela koja se bave tačnim, objektivnim i istinitim informisanjem građana. Takođe tvrdim da novinari nisu iskoristili dovoljno izvora da provjere sve ove informacije pa je prekršeno i načelo koje se bavi postupanjem sa izvorima. Očekujem da potvrdite ove moje navode i da donesete pravičnu odluku po mojoj žalbi.”
Tekst “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” bavi se događajima od 5. septembra na Cetinju kada je ustoličen novi mitropolit Joanikije. Tekst ima nadnaslov “U službi interesa tuđe države: Kako je tim Zdravka Krivokapića došao do ekipe iz Uprave policije koja je organizovala ustoličenje mitropolita crkve Srbije Joanikija Mićovića u Cetinjskom manastiru”. U podnaslovu stoji: “Kada se uradi analiza svih prikupljenih podataka, više je nego jasan uticaj srpskih i ruskih službi bezbjednosti koje, preko DF-a, vrše direktan uticaj ne samo na odluke i imenovanja u Vladi Crne Gore, već i na kadriranja u ANB (Dejan Vukšić, Vučina Živković, Miodrag Jovović, Bojan Vukčević...) i Upravi policije (Miloš Rakonjac, Dejan Knežević, Dragan Klikovac, Goran Jokić, Petar Knežević, Vladimir Konatar...) – zaključuju izvori Pobjede iz Agencije za nacionalnu bezbjednost”.
Tekst se u najvećem dijelu bavi bezbjedonosnim prilikama i okolnostima koje su prethodile ustoličenju mitropolita Joanikija na Cetinju. U najvećem dijelu su objavljene nepoznate informacije o događajima koji su prethodili samom činu ustoličenja. Između ostaloga se navodi da je konačna odluka o ustoličenju donijeta u ranim jutarnjim satima 5.septembra na osnovu naredbi iz Beograda i Moskve, koju su prenijeli lideri DF-a Andrija Mandić i Milan Knežević. Navodno su oni prenijeli informacije premijeru Krivokapiću da postoje pouzdani ljudi u Upravi policije koji su spremni da preuzmu odgovornost i sprovedu Mićovića i patrijarha Porfirija do Cetinjskog manastira bez obzira na posledice.
Ti “pouzdani” ljudi, prema Pobjedi, su bili prvi saradnici direktora Uprave policije – pomoćnici Miloš Rakonjac i Dejan Knežević, šef Specijalne jedinice Petar Knežević, načelnik Centra bezbjednosti Podgorica Goran Jokić, inače rukovodilac operativnog štaba Uprave policije za ustoličenje Mićovića.Na spisku je bilo još nekoliko, prema procjeni srpskih i ruskih službi, pouzdanih rukovodilaca iz Uprave policije na koje se može računati.
Izvori Pobjede tvrde i da je Rakonjac, koji je bio vođa čitave operacije, preko Petra Kneževića, bio u direktnoj komunikaciji sa Milanom Kneževićem.Krivokapić je navodno prihvatio nalog Beograda i Moskve i iz direktnog komandnog lanca isključio ministra unutrašnjih poslova i direktora Uprave policije Sergeja Sekulovića i Zorana Brđanina, kao i potpredsjednika zaduženog za sektor bezbjednosti Dritana Abazovića.Potom se sastao sa Rakonjcem koji mu je predstavio plan vazdušnog dopremanja Mićovića i Perića na Cetinje i njihove evakuacije po završenom poslu. Ovo je samo dio inače opširnog teksta na dvije strane, koji se bavio svim aspektima bezbjedonosne krize nastale zbog ustoličenja mitropolita.
Medijski savjet za samoregulaciju se obratio redakciji Pobjede za izjašnjenje povodom ove žalbe. Odgovor direktora i glavnog i odgovornog urednika Draška Đuranovića prenosimo integralno: “ Dostavili ste Pobjedi žalbu anonimnog čitaoca koji dovodi u pitanje kredibilitet informacija koje je Pobjeda objavila o agentima, zaposlenima u Agenciji za nacionalnu bezbjednost, njihovom angažmanu i konekcijama sa srpskom Bezbjednosno informativnom agencijom (BIA).
Riječ je o opsežnom radu i serijalu istraživačkih tekstova zasnovanim na više pouzdanih izvora. Koliko su informacije bile precizne govori i činjenica da nije bilo demanta iz ANB, čak ni od direktora Agencije Dejana Vukšića čiji smo rad i konekcije vrlo kritički razmatrali.

Kako u žalbi anonimnog čitaoca nema niti jedan konkretan detalj, već se, an general, brane pojedini pripadnici ANB-a, mislim da nema svrhe za detaljnijim odgovorom.“
Kako poslije ovog odgovora nije bila moguća medijacija Komisija za žalbe je razmotrila tekst žalbe, kao i tekst Pobjede. Analizirajući tekst “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” Komisija je konstatovala da se radi o istraživačkom radu u kome je objavljeno više ekskluzivnih informacija sa nepoznatim izvorom iz bezbjedonosnog sektora. Pobjedin izvor je upoznat sa mnogim dešavanjima koja su se događala iza kulisa 4 i 5 septembra. Od učešća lidera DF-a u samom događaju do pojedinačnog doprinosa pojedinih policijskih funkcionera u akciji obezbjeđivanja visokih crkvenih zvaničnika petog septembra.
U tekstu zaista ima previše informacija koje se oslanjaju na neimenovane izvore pa je Komisija odlučila da se zadrži samo na onim koje su predmet žalbe. Pozivanje na neimenovane izvore je inače sasvim legitiman i uobičajen postupak u novinarstvu. Anonimni čitalac u žalbi prije svega insistira na proizvoljnim, netačnim i ne potvrđenim i ne dokazanim činjenicama. On tvrdi da je u tekstu netačno da su pouzdani ljudi premijera i Demokratskog fronta Miloš Rakonjac, Dejan Knežević, Petar Knežević i Goran Jokić. Takođe tvrdi da je netačno da je Krivokapić prihvatio nalog Moskve da iz komandnog lanca isključi ministra unutrašnjih poslova Sergeja Sekulovića i direktora Uprave policije Zorana Brđanina. Dodaje se još da je posebno netačno i nedokazano da Dejan Knežević ima nečist dosije i da je u vezi sa stranim službama. Takođe je problematična i bez potkrepljenja tvrdnja da je Knežević povezan sa barskim ogrankom škaljarskog klana, stoji između ostaloga u žalbi.
Komisija za žalbe povodom svih navedenih tvrdnji konstatuje da nije u nadležnosti samoregulatornih tijela utvrđivanje tačnosti određenih podataka, niti ovo tijelo ima instrumente da bi takve aktivnosti sprovodilo. U mandatu samoregulatornih tijela je isključivo utvrđivanje profesionalnosti rada novinara i medija. Shodno navedenom Komisija nije u situaciji da utvrdi da li su neke od informacija objavljene u Pobjedi u tekstu “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” istinite ili ne. Ono što Komisija može da utvrdi je činjenica da se niko nije javio da demantuje objavljene navode. Niko od pominjanih osoba nije se javio da iskoristi zakonsko pravo na ispravku i odgovor i time opovrgne neki od navoda, niti smo u posjedu informacija da je tako nešto nekom bilo onemogućeno. 
Na osnov svega navedenog Komisija za žalbe nije našla da je u tekstu “Rakonjac i Knežević specijalci svake vlasti” prekršeno bilo koje od načela Kodeksa novinara na koje se upućuje u žalbi anonimnog čitaoca.


Komisija za monitoring ižalbe


Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





