[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica 22.12.2016

Predmet: Žalba zbog kršenja više načela Kodeksa novinara u tekstu „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“ koji je objavljen na portalu Skala radija 16.11.2016.

RJEŠENJE
Komisija za žalbe konstatuje da u tekstu „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“ nije našla elemente kršenja nekog od načela Kodeksa novinara. Izrazi koji mogu biti uvredljivi u standardnom novinarskom tekstu u novinarskom komentaru to ne moraju biti, jer komentar kao žanr dozvoljava veći stepen slobode izražavanja.
Takođe, Komisija tužiocu i tuženome u ovom predmetu predočava da će se u budućim slučajevima razmatranja njihovih međusobnih povreda oslanjati na evropski standard retorzije -  prava na uzvraćanje na isti način u uvredama i optužbama (Nielsen i Johnsen v. Norway, 1999), te im sugeriše da u svojim komentarima koriste umjereniji rječnik, a sadržaj polemike usmjere ka činjenicama umjesto kvalifikacija.

Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od Siniše Lukovića, novinara dnevnog lista Vijesti, zbog kršenja više načela Kodeksa novinara u tekstu „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“ koji je objavljen na portalu Skala radija 16.11.2016. 
U žalbi između ostaloga stoji:”U tekstu koji potpisuje direktor i glavni i odgovorni urednik radija Skala, g. Slavko Mandić, na najgrublji mogući način izvrijeđan sam ja lično, kao i medij u kome radim, a što je sve proisteklo kao reakcija g. Mandića na moj tekst „Mandićev servis: čas ima projekte, čas moli za pomoć“ objavljen istog dana u dnevniku “Vijesti”. G. Mandić nije našao za shodno da, ako je već bio nezadovoljan navodima u mom tekstu, na isti uputi demantij-reagovanje u skladu sa Zakonom o medijima, već je svoje nezadovoljstvo demonstrirao pišući i objavljujući istog dana kada je objavljena priča koja mu se nije svidjela, tekst „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“, u kome je na najgrublji mogući način prekršio više odredbi Kodeksa novinara Crne Gore, članove 20 i 23 Zakona o medijima ali i član 48 stav 2, član 55 stav 1 i stav 6 (alineja 2 i alineja 3) , član 85 stav 2 i stav 3 (alineja 1, alineja 2 i alineja 7 Zakona o elektronskim medijima.“	
Pored ovoga, Siniša Luković se žalio i na fotografiju kojom je ilustrovan tekst, a koja navodno sugeriše da su informacije objavljene u Vijestima dobijene od opštinskog menadžera u kafani. Luković je dostavio Medijskom savjetu za samoregulaciju rješenje kojim mu se odobrava pristup informacijama po ovom predmetu.
Medijski savjet za samoregulaciju je zatražio izjašnjenje Skala radija po ovoj žalbi. U odgovoru koji potpisuje direktor Skala radija i ujedno autor teksta se tvrdi da su u tekstu negirane tvrdnje da se Skala radio nezakonito finansira i da je zbog toga nekoliko puta navedeno da novinar Luković ne iznosi istinite činjenice.
Kako medijacija nije mogla biti uspješno završena Komisija za žalbe je razmotrila sve okolnosti vezane za ovu žalbu.
Tekst „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“ koji je objavljen na portalu Skala radija nastao je kao reakcija na tekst „Mandićev servis: čas ima projekte, čas moli za pomoć“, koji je objavljen u dnevnoj novini Vijesti i čiji je autor Siniša Luković, novinar ovog lista. Tekst koji potpisuje Luković u “Vijestima” bavi se finansiranjem Skala radija i dovodi pod sumnju zakonitost takvog oblika podrške radiju od strane opštine Kotor.
Sa druge strane tekst koji je objavljen na portalu Skala radija „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“ jeste komentar toga teksta. I jedan i drugi tekst su objavljeni 16. Novembra ove godine.
Komisiji za žalbe je poznata činjenica da je u nekoliko prethodnih navrata g.Mandić imao problema sa objavljivanjem reagovanja u “Vijestima”, ali smo mišljenja da je prije objavljivanja komentara na svom portalu ipak trebao pokušati da objavi reagovanje na portalu Vijesti. Mišljenja smo da bi u tome mogao da pomogne i kolega Luković koji radi u toj novini. 

Razmatrajući sporni tekst Komisija za žalbe je konstatovala da se radi o novinarskom žanru komentara. Tekst sadrži nekoliko jačih izraza, ali su oni uokviru komentara dozvoljeni, jer ovaj žanr dozvoljava nešto jači jezik od uobičajenoga. Podsjećamo da evropski standard slobode izražavanja štiti pretjerivanje, provokaciju pa i vrijeđanje u izražavanju vrijednosnih sudova u pitanjima od javnog interesa, upućena javnoj ličnosti, naročito kada predstavljaju odgovor na provokaciju.
Komisija za žalbe konstatuje da u spornom tekstu nije našla elemente kršenja nekog od načela Kodeksa novinara. Izrazi koji mogu biti uvredljivi u standardnom novinarskom tekstu u novinarskom komentaru to nemoraju biti, jer komentar kao žanr dozvoljava veći stepen slobode izražavanja. Komisija ipak skreće pažnju autoru teksta „Posrnuli tabloid i njegov Pinokio“ da u svojim komentarima koristi umjereniji rječnik, a sadržaj polemike usmjeri ka činjenicama umjesto kvalifikacija.
Komisija za žalbe takođe želi da skrene pažnju da ovo nije prvi put da se novinari Luković i Mandić obraćaju Medijskom savjetu za samoregulaciju. Ovim putem apelujemo na njih da svoje lične animozitete i neslaganja pokušavaju da rješavaju kroz institut ispravke i odgovora u svojim medijima. Takođe, Komisija tužiocu i tuženome u ovom predmetu predočava da će se u budućim slučajevima razmatranja njihovih međusobnih povreda oslanjati na evropski standard retorzije -  prava na uzvraćanje na isti način u uvredama i optužbama (Nielsen i Johnsen v. Norway, 1999).




Komisija za monitoring i žalbe

Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





