[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica 23.09.2016

Predmet: Žalba zbog kršenja načela I, II i IV u tekstu “Milošević pod lupom da sve zaduženo vrati “ koji je objavljen u dnevnom listu Informer 06.08.2016.  

RJEŠENJE
Komisija za žalbe konstatuje da u tekstu “Milošević pod lupom da sve zaduženo vrati “ nije ispoštovano pravilo druge strane, odnosno obaveza da se obezbijede cjeloviti izvještaji o događajima. Takođe Komisija konstatuje da predmetni tekst, za brojne i ozbiljne optužbe, nije uputio ni na jedan kredibilan izvor, niti ponudio dokaze na osnovu kojih su iste saopštene, te da je riječ o senzacionalističkoj formi izvještavanja. 
Zbog svega navedenog Komisija smatra da je u predmetnom tekstu prekršeno načelo I Kodeksa novinara, smjernica 1.2 Tačnost.
Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od Rada Miloševića, zbog objavljivanja neutemeljenih optužbi i mješanja komentara i činjenica u tekstu “Milošević pod lupom da sve zaduženo vrati “koji je objavljen u dnevnom listu Informer 06.08.2016. Tekst je objavljen na stranama 4 i 5 i ima nadnaslov:”HIT u ZZZCG oprezni pred odlazak direktora, člana URA” i podnaslov:” Oni koje je odlazeći direktor Rade Milošević kontrolisao u protekla dva meseca sada kontrolišu njega i proveravaju da li će razdužiti sve što je zadužio preuzimanjem funkcije”
U žalbi Rade Milošević između ostaloga tvrdi : “ Prema ustaljenoj praksi u odnosu na mene, dakle, bez ikakvog utemeljenja za svoje optužbe i na način da čitalac ne može razlikovati šta je činjenica, a šta komentar u tekstu, jer su komentari upravo prezentovani tako da stvaraju utisak da se radi o utvrđenim činjenicama, Informer je, između ostaloga, objavio: „Milošević će biti pod prismotrom zbog sumnji da je na ranijim poslovima i angažmanima povezivan sa nestankom telefona, laptopa iz Pozitivne, čiji je nekada bio član, ali i da je kao klinac krao bicikla i pisaće mašine.“ U nastavku, ova laž se ponavlja uz uvod „Da podsetimo“, čime se svi čitaoci, bez izuzetka, navode na zaključak da su ove laži –pravosnažno utvrđene činjenice, iako je Informeru od ranije poznato da protiv mene nikada nije vođen krivični postupak niti sam ikada osuđen za bilo koje krivično djelo: „Da podsetimo, odlazeći direktor Zavoda za zapošljavanje Rade Milošević 2008. oteran je iz Uprave za kadrove zbog sumnje da je povezan sa nestankom telefona u toj instituciji. Dosije u policiji ima još od 13. godine, kada je krao bicikla, pisaće mašine, a sa drugarima je podmetnuo i požar u garaži svog sugrađanina.“

Kako se lako može primjetiti, Informer ide čak i korak više u izmišljanju laži u odnosu na prethodne tekstove, pa kao utvrđene činjenjice predstavlja da sam „otjeran“ iz Uprave za kadrove, da sam otuđio više bicikla, više pisaćih mašina itd. Opisanim dezinformisanjem javnosti, Informer grubo je prekršio smjernice 1.2. Tačnost, 2.1. Komentar i  4.3. Uvreda i kleveta.“ 

Tekst “Milošević pod lupom da sve zaduženo vrati“ bavi se odlaskom Rada Miloševića, funkcionera URA, sa funkcije direktora Zavoda za zapošljavanje Crne Gore. U tekstu se ponavljaju optužbe na račun Miloševića za nestanak različitih stvari i nekoliko krađa i tvrdi na osnovu izjave neimenovanog izvora da će zaposleni u Zavodu budno motriti kako će on razdužiti ono što je zadužio. Pored ovoga u tekstu su objavljeni i komentari Azre Jasavić i Dušana Janjića na činjenicu da URA napušta Vladu izbornog povjerenja.
Medijski savjet za samoregulaciju je uputio zahtjev „Informeru“ za izjašnjenje, ali kao i u nekoliko prethodnih navrata odgovor nijesmo dobili. Komisija za žalbe je zato ovaj predmet razmatrala bez stava redakcije ovog lista.
Komisija za žalbe je utvrdila da se i u ovom tekstu, kao što je to bio slučaj i u nekoliko prethodnih, ponavljaju optužbe na račun Rada Miloševića za nekoliko krađa i nestanak određenih stvari. Takođe je ponovljeno da je Milošević otjeran iz Uprave za kadrove zbog nestanka određenih stvari. U tekstu nije data prilika Miloševiću da se izjasni o ponovljenim optužbama, niti su te optužbe dokumentovane dokazima. Time je i ovaj tekst ostao uskraćen za stav druge strane.
Komisija za žalbe konstatuje da u tekstu “Milošević pod lupom da sve zaduženo vrati “ nije ispoštovano pravilo druge strane, odnosno obaveza da se obezbijede cjeloviti izvještaji o događajima. Takođe Komisija konstatuje da predmetni tekst, za brojne i ozbiljne optužbe, nije uputio ni na jedan kredibilan izvor, niti ponudio dokaze na osnovu kojih su iste saopštene, te da je riječ o senzacionalističkoj formi izvještavanja. 
Zbog svega navedenog Komisija smatra da je u predmetnom tekstu prekršeno načelo I Kodeksa novinara, smjernica 1.2 Tačnost.

(a)Prije objavljivanja izvještaja, novinar/novinarka treba da bude siguran/na da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. 
Novinari/novinarke moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o događajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije.
(b) Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. 
Stoga, novinari/novinarke ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, 
neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. 

Novinari/novinarke moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli 
navesti na pogrešan zaključak o suštini događaja ili pojave. 
Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene izvan konteksta u 
kome su se desile.

Komisija za monitoring i žalbe

Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





