[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica 20.09.2016

Predmet: Žalba zbog objavljivanja netačnih i uvredljivih informacija u tekstu “Rade Milošević oteran iz UZK zbog krađe telefona” u dnevnom listu Informer od 11.07.2016

RJEŠENJE
Komisija za žalbe konstatuje kršenje Kodeksa novinara jer je u predmetnom tekstu izostalo mišljenje druge strane odnosno Miloševićev stav o brojnim optužbama. Na taj način ovaj tekst – čitalac ostaje uskraćen za cjelovitost informacije, a tekst poprima formu tendenciozne price.
Komisija za žalbe zaključuje da je u tekstu  “Rade Milošević oteran iz UZK zbog krađe telefona” koji je objavljen u dnevnom listu Informer od 11.07.2016 prekršeno načelo I, smjernica 1.2 Tačnost.
Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od Rada Miloševića, bivšeg direktora Zavoda za zapošljavnje, zbog objavljivanja više netačnih i uvredljivih informacija u tekstu “Rade Milošević oteran iz UZK zbog krađe telefona” u dnevnom listu Informer od 11.07.2016. Tekst je najavljen na naslovnoj strani sa naslovom „Zbog krađe, najurili ga iz UZK“ i podnaslovom  „Policija ga hapsila i za podmetanje požara, ◦ Rade Milošević ima debeli policijski dosije, ali su mu i pored toga poverili Zavod za zapošljavanje ◦Tokom 2008. okrivljen je za nestanak telefona u Upravi za kadrove. On tvrdi da je Upravu napustio jer nije bio plaćen.“

Milošević se žali da je:”… tekst zasnovan na lažima, uvredama i obmanama koje služe isključivo jednom cilju - da se ličnim napadom na mene skrene pažnja javnosti sa zloupotreba državnih sredstava koje sam otkrio obavljajući funkciju direktora Zavoda za zapošljavanje, čime je Informer grubo prekršio smjernice 1.2. Tačnost, 2.1. Komentar, 4.3. Uvreda i kleveta i 7.1. Pravo na privatnost. Podlost neutemeljenog napada kojem sam izložen, posebno se ogleda u činjenici da je tekst najavljen na naslovnoj strani i novinarski opremljen tako da neminovno dezinformiše ne samo one čitaoce koji kupuju i čitaju Informer, nego mnogo širi krug ljudi, odnosno sve one koji ostvare bilo kakav posredni uvid u naslovnu stanu. Sa tim ciljem je na naslovnoj strani objavljena laž da sam Upravu za kadrove napustio zato što nijesam bio plaćen za svoj rad. Naime, Informer me nikada nije pitao za bilo kakav komentar na ovu temu, pa tako nikada i nijesam dobio priliku da demantujem laži koje su mi stavljne na teret.
Šta više, ovako kako je predstavljena lažna tvrdnja da sam kazao da sam Upravu za kadrove napustio zato što nijesam bio plaćen za svoj rad, dodatno se stiče i utisak da nijesam imao šta kažem povodom tvrdnji da imam „debeli policijski dosije“, što sve zajedno navodi čitaoca na pogrešni zaključak da prećutkujem ove optužbe.“

Uz žalbu Milošević je dostavio Medijskom savjetu za samoregulaciju i dokument kao dokaz da se ne nalazi u kaznenoj evidenciji Uprave za kadrove. 
Tekst “Rade Milošević oteran iz UZK zbog krađe telefona”objavljen je na stranama 2 i 3, tabloida Informer sa nadnaslovom “Strašno – Delikvent na čelu Zavoda za zapošljavanje”. Tekst se bavi biografijom Rada Miloševića i iznosi niz optužbi na njegov račun. Novinar prenosi niz optužbi neimenovanog izvora, između ostaloga da je Milošević odgovoran za nestanak nekoliko telefona iz Uprave za kadrove gdje je nekad radio, da mu zbog toga nije produžen ugovor o poslu, te da je kao maloljetnik bio odgovoran za podmetanje požara i krađu dvije pisaće mašine, pečata od jedne organizacije i bicikla iz jednog potkrovlja. Od navedenih optužbi u tekstu je navodno dat prostor Miloševiću da objasni da je Upravu za kadrove napustio jer ga nisu plaćali i da nije tačno da je dobio otkaz.  U boxu teksta su date kopije navodnih krivičnih prijava protiv Miloševića dok je bio maloljetan, ali ih nije moguće pročitati zbog loše vidljivosti.
Medijski savjet za samoregulaciju se zbog ove žalbe obratio uredništvu Informera za komentar. I pored nekoliko mejlova izjašnjenje od redakcije nijesmo dobili. Zbog toga smo ovaj predmet rješavali bez stave Informera.
Razmatrajući ovaj tekst Komisija za žalbe je konstatovala da on obiluje optužbama na račun Miloševića, koje dominiraju na naslovnoj strani i stranama 2 i 3. Vezano za ovaj predmet treba napomenuti da Komisija za žalbe nema mogućnosti da utvrđuje istinitost navoda koji se objavljuju. U konkretnom slučaju smo, pošto nismo dobili izjašnjenje redakcije, mogli samo da utvrdimo da li je novinar ispoštovao standarde profesije.
Od brojnih optužbi u tekstu Miloševiću je dato samo da odgovori na razloge za napuštanje Uprave za kadrove. Za ovu izjavu u tekstu on tvrdi da je izmišljena i da je nikada nije dao Informeru. Ne ulazeći u istinitost ovih navoda Komisija primjećuje da za najveći dio optužbi za koje se Milošević tereti u tekstu on sam nije dobio mogućnost da se izjasni od strane Informera.
Komisija za žalbe konstatuje kršenje Kodeksa novinara jer je u predmetnom tekstu izostalo iznošenje druge strane odnosno Miloševićevo mišljenje o brojnim optužbama. Na taj način ovaj tekst – čitalac ostaje uskraćen za cjelovitost informacije, a tekst poprima formu tendenciozne price. Obaveza redakcije je bila da pozove Miloševića i da čuje njegovo mišljenje o događajima koji su predmet spornog sadržaja.
Komisija za žalbe konstatuje da je u tekstu  “Rade Milošević oteran iz UZK zbog krađe telefona” koji je objavljen u dnevnom listu Informer od 11.07.2016 prekršeno načelo I, smjernica 1.2 Tačnost:

Prije objavljivanja izvještaja, novinar/novinarka treba da bude siguran/na da su 
preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. 

Novinari/novinarke moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o događajima i ne 
smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije.


Komisija za monitoring i žalbe

Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





