 [image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]						

Podgorica 27.05.2022

[bookmark: _Hlk43208803][bookmark: _Hlk45116017]Postupajući po žalbi zbog kršenja načela I Kodeksa novinara u tekstu „ Srzentić uhodila i prijavila četvoro maloljetnika da su joj podmetnuli 'bubice’ u stan, onda naprasno odustala?!” koji je objavljen 21. janura na portalu Portal Analitika, Komisija za žalbe Medijskog savjeta za samoregulaciju, donosi sljedeće: 


R J E Š E N J E

Tekst „Srzentić uhodila i prijavila četvoro maloljetnika da su joj podmetnuli ‘bubice’ u stan, onda naprasno odustala?!”, objavljen 21.januara 2022, na portalu Portal Analitika izbalansiran je i sadrži izjave, mišljenja i stavove svih akteri događaja koji se odigrao tog dana, uključujući i bivšu ministarku. 
Komisija takođe konstatuje da oprema teksta nije doprinjela senzacionalističkoj i pristrasnoj obradi teme, pa je žalba podnositeljke odbijena kao neosnovana, većinom glasova članova Komisije.
Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od čitateljke Mileve Martinović povodom teksta objavljenog na Portal Analitika 21. januara ove godine. Tekst je imao naslov „Ministarka Srzentić uhodila i prijavila četvoro maloljetnika da su joj podmetnuli “bubice“ u stan, onda naprasno odustala?!”
U žalbi Mileva Martinović između ostaloga navodi da je tekst:” prije svega pristrasan, senzacinalistički i neetičan. Ovakvim izborom naslova i nadnaslova, kao i ukupnom obradom teme nije na objektivan način predstavljeno šta se stvarno dešavalo tog dana u i oko stana ministarke Srzentić. Ovakvim senzacionalističkim i pristrasnim tretiranjem jednog ozbiljnog događaja povrjeđen je Kodeks novinara i njegov princip koji se odnosi na objektivno i nepristrano izvještavanje. Čudno je da novinarima nije bilo interesantno ko i zašto je htio da provali u stan ministarke, kao da se članovima Vlade svaki dan obijaju stanovi pa je to postalo uobičajena pojava. A bilo im je najbitnije šta se poslije toga dešavalo.”
Medijski savjet za samoregulaciju se obratio redakciji portala Analitika za izjašnjenje povodom ove žalbe. Odgovor Rosande Mučalice,glavne i odgovorne urednice Portala Analitika prenosimo integralno: 
Shodno žalbi koju je, na tekst "Srzentić uhodila i prijavila četvoro maloljetnika da su joj podmetnuli "bubice" u stan, a onda naprasno odustala?!", podnijela gospođa Mileva Martinović protiv Portala Analitika, želim da ukažem na sljedeće:
· pomenuti tekst Portal Analitika prenio je iz dnevnog lista Pobjeda i uredno naveo izvor odakle je članak preuzet;
· prije preuzimanja teksta, a u skladu sa praksom Analitike koja nalaže striktno poštovanje uzusa novinarske profesije, provjereno je da li pomenuti članak zadovoljava sve novinarske standarde i tek nakon toga je preuzet;
· s obzirom na to da je u tekstu dat istinit opis događaja (uz poštovanje i druge strane priče), što je potvrđeno i iz policije a i kasnijim izvinjenjem bivše ministarke Srzentić, smatram da je validna urednička procjena da je od javnog interesa da se pomenuti tekst nađe i na Portalu Analitika;
· nakon prenošenja teksta, Portal Analitika objavio je i reagovanje bivše ministarke Srzentić (https://www.portalanalitika.me/clanak/srzentic-izvinjavam-se-ako-sam-nekog-uznemirila-pretrpjela-sam-stres-neko-mi-je-provalio-u-stan) u kojem se ona izvinjanjava zbog uznemiravanja, što je dodatna potvrda da je priča prenesena iz Pobjede vjerodnostojna.
U kontekstu svega navedenog, smatram neosnovanom optužbu gospođe Martinović na račun Portala Analitka.

Pošto nije bilo osnova za medijaciju u ovom slučaju Komisija za žalbe Medijskog savjeta za samoregulaciju je preuzela u daljnje razmatranje navedenu žalbu. Komisija se na početku rada upoznala sa izvornim tekstom koji je bio povod za žalbu. Radi se o tekstu koji je prenešen iz dnevnog lista Pobjeda.Tekst je za razliku od onoga u Pobjedi imao nadnaslov: “Čelnica resora javne uprave, digitalnog društva i medija pola sata, od zgrade Skupštine do Preko Morače, pratila i snimala dva momka i dvije djevojke, za njima upala u ulaz jedne zgrade, pa im zvala policiju”. Na portalu Analitika su izostavljene iz nadnaslova riječi Skandalozan ispad. Tekst se detaljno bavi navodnim uhođenjem četvoro maloljetnika od strane ministarke javne uprave, digitalnog društva i medija Tamare Srzentić. Po autorima teksta ministarka Srzentić je “bila akter skandaloznog ispada u kojem su žrtve bile četvoro maloljetnika, koje je pola sata pratila i snimala”.
U tekstu su objavljene izjave roditelja djece koji osuđuju ponašanje bivše ministarke, dok je u poslednjem dijelu teksta u dnu strane objavljena izjava ministarke. Ministarka Srzentić je u izjavi  kazala daje tog dana policiju obavijestila o određenim radnjama u kojima su narušena njena i bezbjednost njene imovine, te da je podnijela zbog toga prijavu protiv NN lica. Naime, u jutarnjim časovima je po njenim riječima došlo je do pokušaja provale u stan u kojem živi i zato je pozvala policiju. “Odmah nakon izlaska iz stana, primijetila sam određena lica sumnjivog ponašanja za koje sam imala sumnju da su umiješana u pokušaj provale o čemu sam obavijestila inspektore “– navela je u izjavi Srzentić. Ona dodaje da je policija dalje preuzela radnje iz svoje nadležnosti.
“Kasnije u toku dana od inspektora sam dobila informacije da se radi o maloljetnim licima, za koje ne postoji osnovana sumnja da su učestvovala u radnji koja je osnov moje prijave. Protiv tih lica nisam podnijela prijavu. Predmet koji se tiče pokušaja provale u moj stan je i dalje aktivan i inspektori Uprave policije rade na njegovom rasvjetljavanju” navela je Srzentić na kraju izjave.
Na sjednici Komisije za žalbe članovi nijesu uspjeli da postignu jedinstven stav po pitanju odluke po ovoj žalbi. Preovladao je stav da je tekst ipak izbalansiran i da su svi učesnici događaja dobili šansu da iskažu svoj mišljenje o svemu što se događalo toga dana uključujući i bivšu ministarku.Takođe je većinski usvojena odluka da oprema teksta nije doprinjela senzacionalističkoj i pristrasnoj obradi teme. Odbijena je i primjedba da se izborom naslova i nadnaslova doprinjelo neobjektivnosti teksta. Na samom kraju je glasanjem odbijena žalba kao neosnovana.
[bookmark: _GoBack]Aneta Spaić i Ranko Vujović su izuzeli mišljenje sa obrazloženjem da tekst ipak nije posvetio dovoljno pažnje svemu onom što je prethodilo praćenju djece od strane bivše ministarke. Oni su bili mišljenja da je provala u stan ministarke bila povod za cio niz događaja koji su potom uslijedili, a što u tekstu zanemareno i nije istaknuto kao relevantno za razumijevanje cijelog konteksta u kome se odigrao niz događaja. U tom smislu je tekst ostao jednostran i neobjektivan.  Takođe, Spaić i Vujović su istakli da se manjim dijelom opreme teksta autor kretao van okvira djelovanja profesionalnog medija, te time doprinio senzacionalističom tonu izvještavanja. 


Komisija za monitoring i žalbe


Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan BrankoVojičić RankoVujović

						                                                                                                                  

1

image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





