[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica  18.02.2016

Predmet: Žalba zbog objavljivanja neistinite informacije u tekstu „Ne da legitimitet kriminalnim radnjama“koji je objavljen u dnevnom listu Dan 24.decembra 2015.

RJEŠENJE

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od advokata Branka Čolovića, pravnog zastupnika Zorana Bećirovića, zbog objavljivanja netačne informacije u tekstu „Ne da legitimitet kriminalnim radnjama“objavljenom u “Danu” 24.12.2015. U žalbi, opisujući sporni tekst, advokat Čolović tvrdi : ”Članak počinje rečenicom: „Predsjednik Skupštine akcionara AD „Ski resort Kolašin 1450“ Rajko Vlahović neće prisustvovati sjednici koja je zakazana za sjutra, iz razloga što, kako je obavijestio dioničare, svojim prisustvom ne želi da daje legitimitet nezakonitim radnjama u tom preduzeću. U pitanju je neistinita informacija, jer Rajko Vlahović nije predsjednik Skupštine akcionara AD “Ski resorta Kolašin 1450”, niti obavlja bilo kakvu rukovodeću funkciju u kompaniji. „Dan“ je na ovaj način izvršio povredu načela iz tačaka 1 i 3 Kodeksa novinara Crne Gore. Shodno smjernici 1.2 za primjenu načela iz tačke 1 Kodeksa novinara, novinarka „Dana“ je bila dužna da provjeri da li je g. Rajko Vlahović predsjednik Skupštine akcionara AD „Ski Resort Kolašin 1450“ prije nego što je objavila tu informaciju, ali je propustila da to učini.“

Tekst sa nadnaslovom „Predsjednik Skupštine akcionara Ski-rizorta Kolašin neće doći na sjednicu“ i naslovom „Ne da legitimitet kriminalnim radnjama“objavljen je u “Danu” 24.12.2015 i prenosi izjavu Rajka Vlahovića da neće prisustvovati sjednici akcionara AD “Ski resorta Kolašin 1450”, koja se održavala sledećeg dana. Takođe je ukratako prepričan istorijat Ski centra Bjelasica i izrečen niz kritičkih stavova na račun Zorana Bećirovića.

Advokatu Branku Čoloviću je zasmetalo što je Rajko Vlahović u “Danu” predstavljen kao predsjednik Skupštine akcionara AD „Ski-rizort Kolašin 1450“. Zbog toga je prvo podnio žalbu Ombudsmanu “Dana”.

Ovu žalbu je Ombudsman “Dana” odbio prihvatajući obrazloženje novinarke da je :” Uzimajući u obzir poslovnu biografiju g. Vlahovića, njegove godine, reputaciju, nijesam imala nijedan osnovani razlog za sumnju da je to uradio u svojstvu predsjednika Skupštine akcionara AD ''Ski-resort Kolašin 1450''. Konferenciji je, takođe, prisustvovao još jedan manjinski akcionar tog društva, g. Boško Vlahović, vrsni pravnik, inače, bivši sekretar nekadašnjeg Ski centra ''Bjelasica'', koji je potvrdio da je Rajko Vlahović predsjednik Skupštine akcionara. Tom prilikom g. Rajko Vlahović, nama, novinarima, stavio je na uvid i krivičnu prijavu koju je podnio specijalnom državnom tužiocu, na kojoj se potpisao upravo kao predsjednik Skupštine akcionara navedenog društva, što je još jedna činjenica koja ide u prilog mojoj tvrdnji. Neće valjda biti da se specijalnom tužiocu gospodin Vlahović obratio u svojstvu koje mu ne pripada?!”
Poslije ovoga advokat Čolović se istom žalbom obratio Medijskom savjetu za samoregulaciju.
U međuvremenu, sličnu žalbu advokat Čolović je uputio i Ombudsmanu Vijesti, jer je i ova novina objavila sličan tekst, takođe predstavljajući Rajka Vlahovića kao predsjednika Skupštine akcionara AD „Ski resort Kolašin 1450“. Za razliku od Ombudsmana “Dana”, Ombudsman “Vijesti” je našao da je žalba opravdana i odlučio da je bilo kršenja Kodeksa novinara u netačnom predstavljanju Rajka Vlahovića kao predsjednika Skupštine akcionara AD „Ski resort Kolašin 1450“. Iz krivične prijave koju je Rajko Vlahović podnio Specijalnom državnom tužilaštvu, a koju je dao na uvid tokom pres konferncije sa koje su novinari Dana i Vijesti izvještavali, vidi se da je on prijavu podnio kao predsjednik Skupštine akcionara “Ski centra Bjelasica”, a ne „Ski resorta Kolašin 1450“.

Advokat Čolović je uz odluku Ombudsmana Vijesti dobio i kopiju krivične prijave koju je Rajko Vlahović podnio Specijalnom tužilaštvu i dostavio je Medijskom savjetu za samoregulaciju kao dopunu žalbe i kao dokaz da je njegova žalba opravdana. Iz ovoga dokumenta je više nego očigledno da se Rajko Vlahović predstavljao kao predsjednik Skupštine akcionara “Ski centra Bjelasica”, a ne „Ski resort Kolašin 1450“.

Na osnovu svih prezentovanih činjenica Komisija za žalbe je konstatovala da je dnevni list Dan  prekršio načelo I i III Kodeksa novinara predstavljajući Rajka Vlahovića kao predsjednika Skupštine akcionara „Ski resort Kolašin 1450“. Podsjećamo na načelo I, smjernicu 1.2 Tačnost, kao i načelo III Kodeksa novinara:
1.2 Tačnost 
(a) Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije. 
Načelo III Kodeksa novinara:

Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu.




                                                                                                                               Komisija za monitoring i žalbe

Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović

image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





