[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica 20.07.2016

Predmet: Žalba zbog kršenja načela I i II Kodeksa novinara u emisiji „Minut-dva“ koja je emitovana na televiziji Pink M 13.06.2016 

RJEŠENJE

Komisija za žalbe Medijskog savjeta za samoregulaciju nije našla da je u tv prilogu emitovanom u emisiji „Minut-dva“ 13.06.2016 na TV Pink M prekršeno neko od načela Kodeksa novinara Crne Gore. Komisija smatra da se u konkretnom slučaju radi o novinarskoj formi komentara koji dozvoljava puno veću slobodu izražavanja mišljenja nego što je to običan novinarski tekst ili TV prilog. 
Obrazloženje

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od Gorana Đurovića zbog kršenja načela I i II Kodeksa novinara u emisiji „Minut-dva“ koja je emitovana na televiziji PinkM 13.06.2016. Tekst spornog televizijskog priloga navodimo u cjelosti:
“Povodom najnovijeg pokušaja vlasnika propalog tabloida “Vijesti” da preko kvazi-eksperta za medije a suštinski njihovog uposlenika Gorana Đurovića iznose u javnost laži, kolegijum televizije “Pink M” izdaje sledeće saopštenje: Netačni su navodi da televizija Pink M krši zakon jer ne proizvodi potreban procenat sopstvenog programa. Sopstvena produkcija televizije Pink M je daleko viša od zakonom utvrđenog minimuma što narvno zna i AEM a znaju i vlasnici propalog tabloida “Vijesti” koji preko svog promotera Gorana Đurovića pokušavaju da obezbijede ono što nisu uspjeli da urade znanjem i umijećem na tržištu. Zato su samoproglašenog medijskog stručnjaka postavili u Savjet Radio Televizije Crne Gore kako bi tamo po nalogu Perovića i Ivanovića uništio javni servis i tako ispunio političke zahtijeve medijskih tajkuna kojima je bavljenje politikom primarna djelatnost. 
Kako je proces urušavanja Radio Televizije Crne Gore pod komandom dvojca iz propalog tabloida “Vijesti” već vidan, tim medijskim reketašima se učinilo da je pravi trenutak da Đurović krene u uništavanje konkurencije. Dvije komercijalne televizije, obje gledanije od njihove reketaške, prema svim istraživanjima, Pink M je ubjedljivo najgledanija televizija u Crnoj Gori, dakle gledanija i od “Vijesti” pa samim tim i komercijalno uspješnija. Najnoviji zadatak Đurovića da iznosi u javnost lažne podatke osmišljen je kako bi se sakrila istina o tome da “Vijesti” i dalje ne plaćaju državi doprinose i poreze te da će se ubrzo saznati kako je smijenjeni direktor RDC-a po nalogu vrha SDP-a “Vijestima” poklanjao stotine hiljada eura koje su oni umjsto da plaćaju državi koristili za kupovinu svog programa i borbu za opstanak na tržištu. Kao protiv-uslugu medijski tajkuni su SDP-u i njihovim novim političkim partnerima ustupili svoju televiziju za oglasnu tablu i medijsku batinu namijenjenu svima onima koji se drznu da se usprotive ovoj grupi medijsko-političkih reketaša.”
U žalbi Goran Đurović između ostaloga tvrdi da se: “...U prilogu Goran Đurović naziva “kvazi-ekspertom”, “promoterom” i “samoproglašenim stručnjakom” što su grube kvalifikacije suprotne profesionalnim i etičkim standardima i što zasigurno ne predstavljaju čestit komentar na što novinare obavezuje Opšti standard.
U Kodeksu novinara Crne Gore jasno je naznačeno: „Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.”U osporenom prilogu nisu iznijete činjenice već kvalifikacije. 
Novinar/ka i urednik koji/a su pripremili i odobrili ovaj prilog morali su znati da Goran Đurović nije “uposlenik” TV “Vijesti”. Ukoliko nisu znali ovu informaciju, morali su zatražiti provjeru u direktnoj komunikaciji sa mnom ili sa TV “Vijesti”. Objavljena informacija nije tačna pa je nesporno da je ovaj profesionalni standard prekršen.
Takođe, iznijeta je neistina da je Gorana Đurovića neko drugi, osim nevladinih organizacija, postavio u Savjet RTCG. Moje imenovanje podržalo je preko 100 NVO iz Crne Gore iz oblasti zaštite ljudskih prava. Ovu činjenicu je bilo lako provjeriti ukoliko nije bila poznata novinaru koji je pripremio prilog. U prilogu je iznijeta i tvdrnja da sam po nalogu Perovića i Ivanovića imenovan u Savjet RTCG da bih “uništio javni servis i tako ispunio političke zahtijeve medijskih tajkuna.”Pink M nije dao nijedan argument da radim na “uništavanju” javnog servisa pa i ova tvrdnja predstavlja kršenje načela tačnosti i zaključak je da se radi o senzacionalističkom izvještavanju..“
Povodom ove žalbe Medijski savjet za samoregulaciju se uokviru procesa medijacije obratio TV Pink M za izjašnjenje. U odgovoru ove medijske kuće između ostalog se tvrdi:
“U okviru naše informativne emisije „Minut,dva“, 13. juna ove godine emitovano je saopštenje kolegijuma Televizije Pink M, što je jasno navedeno u uvodnoj rečenici priloga. Saopštenje predstavlja reagovanje, odnosno komentar, na tvrdnje i komentare koje je Đurović proslijedio Skupštini Crne Gore, u kojima je iznio niz eklatantnih neistina o ispunjavanju naših obaveza u pogledu procenta sopstvene produkcije, uz tvrdnje da zato što sami ne proizvodimo potrebni procenat programa, pravimo nelojalnu konkurenciju onima koji propisani procenat programa sami proizvode. Naravno, te i druge zakonske i pravilničke obaveze, po njegovim poslovičnim konstrukcijama koje u svakoj prilici ponavlja mjesecima, ne ispunjavaju samo TV Pink M i TV prva. Tom prilikom je javno osporio zvanični dokument Agencije za elektronske medije i iznio navedene, ali i mnoge druge očigledno neutemeljene optužbe na naš rad. U cilju obavještavanja javnosti o našim stavovima o iznesenim tvrdnjama, naš kolegijum je odlučio da reaguje javnim saopštenjem.“
Na primjedbu da se Goran Đurović naziva “kvazi-ekspertom”, “promoterom” i “samoproglašenim stručnjakom” što su grube kvalifikacije suprotne profesionalnim i etičkim standardima i očigledna “uređivačka intervencija” kojima se favorizuje jedna strana i neistinito predstavlja predmet informativnog sadržaja“ iz TV Pink M odgovaraju da “gospodin Đurović ubjedljivo demonstrira potpuno nepoznavanje materije. Izrečene kvalifikacije su mišljenje podnosioca saopštenja, one su rezultat njihovoga mišljenja i komentara zasnovanog na neistinama koje je on javno iznio.”
Na konstataciju da su „Novinar/ka i urednik koji/a su pripremili i odobrili ovaj prilog morali su znati da Goran Đurović nije “uposlenik” TV “Vijesti”. Ukoliko nisu znali ovu informaciju, morali su zatražiti provjeru u direktnoj komunikaciji sa mnom ili sa TV “Vijesti”.“ iz TV Pink M odgovaraju da je:” Sadržaj saopštenja kreirao kolegijum, a ne novinar ili urednik i to saopštenje je cijeli prilog. Inače, postoji stilska figura koja se zove metafora i koja se često koristi i u javnom govoru. U konkretnom slučaju, upotrebljeni termin ne znači da je gospodin Đurović u stalnom ili privremenom radnom odnosu u TV „Vijesti“, već da radi i ponaša se kao da je kod njih zaposlen. O tom pitanju ima vrlo korisnih primjera iz prakse Evropskog suda za ljudska prava u vezi sa članom 10 Evropske konvencije o ljudskim pravima, čija je primjena inače obavezna u nacionalnim okvirima zemalja potpisnica.”
Na tvrdnje da je iznijeta neistina da je Gorana Đurovića neko drugi, osim nevladinih organizacija, “postavio” u Savjet RTCG, iz Pink M-a odgovaraju :” Ukoliko tvrdnje u saopštenju kolegijuma Pink M gospodin Đurović smatra neistinitim, uvredljivim, klevetničkim i sl. može tražiti zadovoljenje posredstvom suda. Ponavljamo, kada navodi saopštenja i izjave drugih, medij ne odgovara za istinitost njihovih tvrdnji. Ni o tom pitanju ne bi bilo neuputno konsultovati presude Evropskog suda za ljudska prava.”
Medijski savjet je izjašnjenje TV Pink M proslijedio Goranu Đuroviću. Kako g.Đurović nije bio zadovoljan dobijenim odgovorom Komisija za žalbe je pistupila razmatranju njegove žalbe.
Komisija je prvo konstatovala da sporni prilog u stvari predstavlja saopštenje uređivačkog kolegijuma TV Pink M. Ovo saopštenje odgovara novinarskoj formi komentara i tako ga treba tretirati u daljem tekstu. Komisija za žalbe nije saglasna sa stavom TV Pink M iznijetim u izjašnjenju da oni nijesu odgovorni za navedeno saopštenje jer je to reagovanje stručnog i upravljačkog tijela te kuće. Mišljenja smo da je kolegijum TV Pink M sastavni dio medijske kuće TV Pink M, zajedno sa novinarima, i za njihova saopštenja odgovornost snosi podjednako TV Pink M kao i za ostale novinarski priloge.
Kada je riječ o konkretnoj žalbi Komisija smatra da je g.Goran Đurović previdio da se u konkretnoj situaciji radi o novinarskoj formi komentara koji dozvoljava  veću slobodu izražavanja mišljenja nego što je to običan novinarski tekst ili TV prilog. Podsjećamo samo na smjernicu načela 2.1 Komentar : “Činjenice su neprikosnovene, komentari su slobodni.”
Dakle, u konkretnom prilogu TV Pink M je komentarisala prethodne izjave Gorana Đurovića vezano za njihovo poslovanje i iznosila svoje mišljenje o njegovim poslovnim aktivnostima. Izrazi tipa “kvazi-ekspert”, “promoter” i “samoproglašeni stručnjak” su obično dozvoljeni u novinarskoj formi komentara i smatraju se načinom ispoljavanja mišljenja o aktivnostima određene javne ličnosti. 
Takođe, formulacije i mišljenje da je Goran Đurović “uposlenik” TV “Vijesti” i da je “po nalogu Perovića i Ivanovića imenovan u Savjet RTCG” da bi “uništio javni servis i tako ispunio političke zahtijeve medijskih tajkuna” u ovom kontekstu ne mogu da se čitaju bukvalno i na doslovan način tumače. Ove formulacije imaju preneseno značenje i njima se ne tvrdi da je stvarno Goran Đurović zaposlen u Vijestima i da je po nalogu Perovića i Ivanovića stvarno imenovan u Savjet RTCG. U pomenutim stavovima je iznijeto mišljenje kolegijuma Pink M kako oni misle da Goran Đurović radi u korist “Vijesti” i da su mu “Vijesti” pomogle da dođe do Savjeta RTCG kako bi uništio tu kuću.
Komisija za žalbe zaključuje da se u spornom komentaru radi o iznošenju mišljenja kolegijuma TV Pink M. Formulacije u komentaru na koje se žalio g.Goran Đurović ne mogu se u novinarskoj formi komentara čitati i razumjevati doslovno. One imaju preneseno značenje i moraju se shvatiti kao iznošenje nečijeg javnog mišljenja. Autori imaju slobodu da povremeno koriste jače izraze nego što je to običaj u osvakodnevnim novinarskim prilozima.
Treba pomenuti i činjenicu da je g.Goran Đurović javna ličnost i da na osnovu toga mora da trpi veći stepen kritičkog mišljenja o sebi nego drugi.
Na osnovu svega navedenog Komisija za žalbe Medijskog savjeta za samoregulaciju nije našla da je u tv prilogu emitovanom u emisiji „Minut-dva“ 13.06.2016 na TV Pink M prekršeno neko od načela Kodeksa novinara Crne Gore. Sloboda izražavanja koju dozvoljava novinarska forma komentara u pomenutom slučaju nije prekoračena.


Komisija za monitoring i žalbe

Aneta Spaić
Sonja Drobac
Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović


image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





