[bookmark: _GoBack][image: 9B3BDEBE-DCFB-48A6-AC17-6162A293291A@lan]
Podgorica  08.01.2016

Predmet: Žalba zbog kršenja načela I, III i IV Kodeksa novinara u emisiji „Minut, dva“ koja je emitovana 18.11.2015 na TV Pink M.

RJEŠENJE

Medijski Savjet za samoregulaciju je dobio žalbu od Akcije za ljudska prava zbog kršenja načela I, III i IV Kodeksa novinara u emisiji „Minut, dva“ koja je emitovana 18.11.2015 na TV Pink M. Sporni prilog u informativnoj emisiji se bavi nastavkom priče o prepisci između izvršne direktorice Akcije za ljudska prava i Sonje Diez činovnice Evropske Komisije iz Brisela. Ovoga puta su u fokusu bile reakcije nekih od zvaničnika na vijest o prepisci koja je objavljena prethodnog dana.

 U žalbi koju potpisuje izvršna direktorica ove organizacije Tea Gorjanc Prelević stoji:  “Činjenica da urednik te televizije, Goran Radenović, nije objavio moj odgovor potvrđuje da je u pitanju jednostrana negativna kampanja suprotna etičnom novinarstvu. Iako je od mene dan ranije (17.11.2015), urednica Informativnog programa Ivana Drobnjak tražila i dobila odgovor koji se odnosio na izvještavanje Dnevnih novina od 17.11.2015, od odgovora je objavljen je samo dio rečenice: “u prepisci nema ničeg spornog, poručujući da je objavljivanje prepiske problematično sa aspekta novinarske i moralne etike”. U prilogu dostavljam odgovor i dokaz da je on dostavljen na adresu Pink M. 

Po ustaljenom obrascu informativnog programa televizije Pink M vijest i negativan komentar ni ovoga puta nisu razdvojeni, što je karakteristično za jednostrane negativne kampanje kojima se uskraćuje objektivno informisanje i suprotno načelu 3 Kodeksa. Negativan komentar koji počinje riječima “očigledan je pokušaj Prelevićeve da zataška skandal...” (gore naglašen kurzivom) je pritom neutemeljen, netačan i sasvim jednostran”, piše između ostaloga u žalbi.  

Medijski savjet za samoregulaciju se obratio TV Pink M za stav povodom žalbe, ali odgovor nijesmo dobili.

Komisija za žalbe konstatuje na početku da je ovo jedna u nizu žalbi koje smo dobili povodom slučaja prepiske između Tee Gorjanc Prelević i Sonje Diez. Gotovo sve ove žalbe je obilježilo izvještavanje bez stave druge strane. Isti slučaj je i sa ovim prilogom koji je emitovan u emisiji “Minut, dva” 18.11.2015. Dakle ni u ovom prilogu nije emitovano reagovanje Tee Gorjanc Prelević koje je poslano 17.11 readkciji TV Pink M.

Na ovaj način je prekršeno načelo I Kodeksa novinara koje se odnosi na cjelovitost informacija.
Podsjećamo na smjernicu 1.2 Tačnost :
(a) Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije. 
(b) Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile. 
Takođe mješanjem kometara sa iznošenjem činjenica u stavu :”Očigledan je pokušaj Prelevićeve da zataška skandal” prekršeno je načelo III Kodeksa novinara :
 
Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.                                                              

Neobjavljivanjem reagovanja izvršne direktorice HRA na priloge o prepisci između nje i Sonje Diez prkršeno je načelo IV Kodeksa novinara:

U slučaju kada su neke osobe ili organizacije uvjerene da izvještaj medija sadrži netačne informacije ili neutemeljene kritike na njihov račun, one mogu od medija koji je objavio takav izvještaj da zahtijevaju mogućnost odgovora i ispravke netačnih navoda.

                                                                                                                               Komisija za monitoring i žalbe

Danilo Burzan
Branko Vojičić
RankoVujović

image1.jpeg
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





