[image: ]











Izvještaj o radu crnogorskih medija za period
1. mart 2013 –  15.maj 2013























Ovaj izvještaj Medijskog savjeta za samoregulaciju prati rad medija od 1. marta do 15. maja.

MSS konstatuje da je riječ o politički i medijski burnom periodu tokom kojeg su održani i predsjednički izbori 7. aprila. 
U okviru obrađenog perioda, krajem marta i prvih dana aprila, bila je aktuelna velika afera, vezana za bivšeg predsjednika Senata Državne revizorske institucije (DRI), Miroslava Ivaniševića, a otvorena je i politička afera poznata pod nazivom Snimak.  

Kada je riječ o predsjedničkim izborima, MSS napominje da su mediji u Crnoj Gori bili otvoreno opredijeljeni za jednog ili drugog kandidata, vodeći, u pojedinim slučajevima, i otvorenu medijsku predizbornu kampanju. 
 
MSS konstatuje da vođenje medijskih kampanja radi favorizovanja određenih političkih opcija, partija, ili političkih ličnosti svakako ne doprinosi kvalitetu javne medijske riječi. Naprotiv. Međutim, kako uređivačka politika medija nije predmet interesovanja, niti ovlašćenja Medijskog savjeta za samoregulaciju, ovo tijelo se bavilo samo onim aspektima medijskog izvještavanja u vezi predsjednikih izbora, koja se tiču kršenja Kodeksa novinara. 
Medijski savjet za samoregulaciju podsjeća da Kodeks novinara, kada je riječ o praćenju predizbornih kampanja precizira samo segment izvještavanja sa predizbornih skupova, i to u okviru smjernica za načelo 1. Kodeks kaže da će „novinari izvještavati i o onim stavovima sa kojima se ne slažu i vrijednostima koje ne dijele. Takav pristup pitanje je novinarske korektnosti, služi pravu gradjana na slobodu informisanja, i podržava princip jednakih šansi za sve političke partije i druge učesnike u izbornom procesu.“ 

Medijski savjet za samoregulaciju može konstatovati da je ovo pravilo novinarskog Kodeksa bilo u potpunosti zanemareno, te da bi samo nabrajanje primjera njegovog kršenja moglo obuhvatuti cijeli jedan izvještaj.    
Što se tiče afere Ivanišević, MSS je mišljenja da je ona, na žalost, prilično pomjerila granice dobrog ukusa u javnom jeziku u Crnoj Gori, te da smo za posljedicu imali potpunu „tabloidizaciju“ nekih medija koji pretenduju da budu ozbiljna politička glasila. 

MSS smatra da je u ovom izvještaju bitno notirati i aferu Snimak. Naime, dnevni list Dan objavio je u više navrata transkripte snimaka sa sjednica visokih partijskih tijela Demokratske partije socijalista, koji, kako tvrdi Dan, pokazuju način na koji funkcioniše vlast u Crnoj Gori - kroz favorizovanje partijskih kadrova i kroz korišćenje državnih resursa u partijske svrhe. 
Medijski savjet za samoregulaciju može samo da konstatuje da navodi štampe, odnosno vjerodostojnost prenesenih transkripata, nisu dovođeni u pitanje niti demantovani od strane lica koja su pominjana u toj aferi i da nije bilo niti zloupotrebe niti kršenja Kodeksa.  

Smatramo važnim napomenuti i da je Medijski savjet za samoregulaciju i njegiv rad bio predmet jednog izvještaja Nevladine organizacije Akcija za ljudska prava (HRA), u kojem je, pored ostalog, navedeno da MSS ne bi trebalo da prati medije koji nijesu njegovi članovi, te da to prevazilazi okvire samoregulacije. MSS podsjeća da pojam medijske samoregulacije nigdje nije definisan na takav način da određuje da samoregulatorno tijelo nije nadležno za neki medij koji nije njegov član, te da MSS djeluje u skladu sa principima samoregulacije na način na koji su ti principi inplementirani u velikom broju evropskih država.    

U pomenutom periodu MSS je dobio  žalbu od Ivana Delića iz Budve na tekst objavljen u Blicu 30. aprila pod naslovom “Ubistvo Nikole Bojovića osveta mafije iz Budve”. U komunikaciji sa redakcijom Blica za Crnu Goru u Podgorici je utvrđeno da je pomenuti tekst objavljen u izdanju Blica za Srbiju. MSS je uputio Delića na Savet za štampu kao nadležno tijelo za štampana izdanja čije su centralne redakcije na teritoriji Srbije.

Slijede primjeri kršenja Kodeksa novinara po hronološkom redu. 
   
DNEVNE NOVINE 11. mart

List je na 13. strani objavio tekst o ubistvu koje se desilo u Baru, u kojem se navodi da je Selma Ajkunić iz Bara uhapšena zbog sumnje da je ubila Radomira Pavićevića, penzionisanog pomorca.
Naslov teksta na strani 13 je bio „Ubijen jer nije htio da plati seks?“ 
MSS smatra da je naslov izuzetno nekorektan prema žrtvi i njegovoj porodici, i da je trebalo imati više pijeteta prema osobi koja je potpuno anonimna crnogorskoj javnosti.  
Naslov je tim nekorektniji što je baziran na nezvaničnoj izjavi nezvaničnog i neimenovanog policijskog izvora, van sudskog procesa. 
U smjernicama za načelo 8, koje tretita pravo na privaznost kaže se: 
„Pravo javnosti da zna, mora se uvijek pažljivo odmjeriti u odnosu na lična prava ljudi.“
„Izvještavanje o privatnom životu neke osobe može biti opravdano samo u slučajevima od posebnog interesa za javnost.“
„Prihvatljiva granica, prilikom izvještavanja o nesrećama i prirodnim katastrofama, je ona koja znači poštovanje prema patnji žrtava i osjećanjima članova njihovih porodica“. 
„Sve smjernice koje se tiču prava na privatnost važe – gdje je to moguće - i kada se radi o pokojnicima.“ 
Kodeks u istom segmentu o pravima na privatnost kaže i da privatne adrese ljudi uživaju posebnu zaštitu, a list je objavio fotografiju kuće u kojoj se zločin desio.
Isto tako, ovakav naslov krši i smjernice u Kodeksu koje se tiču izvještavanja o zločinu, prvenstveno presuncije nevinosti (načelo 10).
„Pretpostavlja se da je osoba nevina sve dok sud ne dokaže suprotno, čak i ako je on/ona priznala krivicu. Čak i u slučajevima kada je krivica očigledna za javnost, optužena osoba ne može se predstavljati krivom u okviru sudske procjene sve do donošenja presude.“ 
„Portretisanje ličnosti kojim se prejudicira njen karakter, kao i optužbe na njegov/njen račun narušavaju ustavni princip zaštite ljudskog dostojanstva, i to pravilo takođe važi za one koji mogu biti proglašeni kriminalcima.“ 
  
DAN 12. mart 

Na naslovnoj strani list je objavio tekst da je na promociji predsjedničkog kandidata Filipa Vujanovića u Herceg Novom govorila Lenka Renić, „osuđena zbog prodaje narkotika“.
Naslov teksta koji je objavljen i na 3. strani je „Filipa podržala, a drogu prodavala“. List navodi, pozivajući se na Pobjedu iz 2004,  da je Renić bila osuđena na osam mjeseci zatvora zbog stavljanja u promet i omogućavanja drugima uživanje opojne droge.
U tekstu se potom kaže da je Renić, kada je imala 24 godine, konzumirala na jednom muzičkom hepeningu u Rosama pola tablete ekstazija i prodala jednoj osobi dvije tablete za deset eura.
List zaključuje: 
„Lenka Renić se, kako je utvrđeno juče, pominje na sajtu Muzičke škole u Herceg Novom, kao pripravnik na mjestu profesora.“
MSS smatra da je posebno maliciozan i zlonamjeran komentar: 
„Da li je u međuvremenu riješila problem sa zavisnošću, nije poznato, jer od juče nije bilo moguće do nje doći.“ 
Renić je Danu poslala pismo, reagovanje, koje je list objavio u dno 3. strane. 
„Grijehovi moje mladosti su samo moji“ naslov je njenog reagovanja, u kojem, između ostalog, ona kaže da je njen život najbolji dokaz kako se mogu prebroditi mladalačke greške, da ima dva fakulteta i da deset godina radi kao spasilac na plažama, te da nema nikakvih neprijatnosti ni sa kolegama, niti sa djecom, ni roditeljima u muzičkoj školi gdje radi kao pripravnica.“
MSS smatra da je krajnje neumjesno na ovakav način kompromitovati političke neistomišljenike, zloupotrebljavajući sudbine za javnost anonimnih osoba, te da je od ovog natpisa mnogo veći štetu imala Senić, nego predsjednički kandidat Filip Vujanović. 
U opštim standardima Kodeksa piše: 
„Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi njihovu reputaciju.“
Načelo 8 Kodeksa novinara kaže: 
„Novinar je dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu ljudi. Pravo na privatnost obrnuto je srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim slučajevima nužno poštovati ljudsko dostojanstvo.“ 
MSS može ponoviti i citat iz Kodeksa iz prethodnog primjera: 
„Portretisanje ličnosti kojim se prejudicira njen karakter, kao i optužbe na njegov/njen račun narušavaju ustavni princip zaštite ljudskog dostojanstva, i to pravilo takođe važi za one koji mogu biti proglašeni kriminalcima.“ 

POBJEDA 18. mart 

Uz tekst na 3. strani „Dan plaćao Lekića 11.000 eura godišnje“, u boksu koji je potpisalo Uredništvo lista, Demokratski front se u više navrata naziva „političko-interesno-kriminogena grupacija“.

MSS smatra da je riječ o uvredi, što je protivno novinarskim standardima, tim prije što je riječ o uredničkom tekstu, a ne o citatu političkih protivnika.    


VIJESTI 21. mart

Dnevni list Vijesti je objavio 21. marta na naslovnoj strani naslov „Đukanović je ugledan prevarant i švercer“, a na 9. strani tekst pod naslovom „Na meti ko ne služi Đukanoviću“, i boks sa naslovom prenijetim sa naslovne strane. Tekst opisuje posjetu direktora par crnogorskih medija njemačkim medijima i prenosi akcente sa jedne pres konferencije. Između ostalog se i navodi da je direktor Bavarskog radija Johanes Grocki izjavio da je Đukanović "ugledan prevarant i švercer". U tekstu je takođe pomenuto da se crnogorska delegacija susrela sa više njemačkih zvaničnika, između ostalih, i predsjednikom Bavarske, Horeste Zrhoferom. 
Idući tragom ove informacije, dnevni list Pobjeda je kontaktirala Johanesa Grockog i on je demantovao da je izjavio da je Đukanović ugledni prevarant i šverecer, a iz Kabineta predsjednika Bavarske je takođe demantovano da je on imao sastanak sa crnogorskom delegacijom. Na ove tvrdnje niko iz dnevnog lista Vijesti nije reagovao.

Povodom ovako objavljenih netačnih informacija MSS podsjeća na smjernice za načelo 1
 Opšti standardi 
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi njihovu reputaciju.


AFERA IVANIŠEVIĆ
          
Afera Ivanišević otvorena je 27. marta, objavljivanjem na naslovnoj i na unutrašnjim stranama Dana fotografiju Miroslava Ivaniševića uz tekst naslovljen  „Blud u kancelariji“.
Tekst i fotografija objavljeni su nakon što su 16. marta na Youtube postavljena dva snimka u kojima su akteri Ivanišević i jedna ženska osoba čiji je identitet već sjutradan nakon objavljenog teksta u Danu bio poznat crnogorskoj javnosti. 
MSS konstatuje da je u pomenutoj aferi po prvi pit u istoriji crnogorskog novinarstva na tako eksplicitan način izvještavano o aspektima privatnosti neke javne ili političke ličnosti.   
U tom smislu, predstavlja i presedan, kao tema i predmet analize Medijskog savjeta za samoregulaciju.
Kodeks je u smjernici za načelo 8 koje tretira pravo na privatnost, prilično jasan kada kaže:  
„Novinari imaju pravo da istražuju privatni život nekoga ko obavlja ili namjerava da obavlja javnu funkciju, a korektno se postupa", kaže Kodeks, "onda kada se time želi utvrditi pogodnost te osobe za posao koji obavlja ili želi da ga obavlja.“

Sa druge strane, MSS smatra da se ovdje postavlja pitanje, iako je jasno da javni funkcioneri moraju snositi posljedice svog javnog i privatnog ponašanja - da li je zaista interes javnosti da zna sve intimne detalje objavljene povodom ovog slučaja? 
Kodeks u smjernicama za načelo 1 koje govori o dužnosti novinara da poštuje istinu i da istrajno traga za njom, (imajući uvijek u vidu pravo javnosti da zna i ljudsku potrebu za pravičnošću i humanošću), kaže: 
„Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje.“
MSS smatra da je, povodom slučaja Ivanišević, a što se tiče privatnog aspekta ove priče, prekršeno pravilo 8 Kodeksa koje kaže:  
„Novinar je dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu ljudi. Pravo na privatnost obrnuto je srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim slučajevima nužno poštovati ljudsko dostojanstvo.“ 

Pored toga, Ivaniševićeva vanbračna afera bila je povod za kasniji niz tekstova u Danu, koji su redovno bili glavna redakcijska senzacija toga dana.  U njima su na račun Ivaniševića iznesene i teške optužbe koje se tiču kršenja zakona – da je falsifikovao potpise, da krije račune u Švajcarskoj, da je prijavio lažnu imovinu, da je švercovao kredit od 70 hiljada eura...
Sve ove tvrdnje bazirane su na priči ženske osobe koja je sa Ivaniševićem bila u intimnoj vezi, a koja je imala više nego ružni medijski, a po tvrdnjama oboje – i sudski epilog. 
Takve tvrdnje su iznesene u brojevima od 28. i 30. marta.  
MSS smatra da se u pomenutim tekstovima: „Sakrio račune u Švajcarskoj, prijavio lažnu imovinu, švercovao kredit od 70.000 eura“ od 28. marta i „Ima stan u Rimu, račun u Luganu, trošio 5.000 u jednom danu“ od 30. marta, nije ispoštovalo pravilo druge strane, niti pravilo presuncije nevinosti. 
Nije se ispoštovalo ni pravilo Kodeksa, koje u smjernici za načelo 1, koje tretira opšte standarde, a tiče se tačnosti, kaže:     
„Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije“.

Afera Ivanišević bila je krajem marta i početkom aprila izuzetno rabljena tema u cijelom regionu. Svi relevantni mediji i portali u regionu su objavili priču o vanbračnoj Ivaniševićevoj vezi.   Ali, stav MSS-a je da je vrhunac provincijalnog i neprofesionalnog diskursa u tretiranju ove teme bio tekst autora Marka Milačića „U(DRI) muški“ objavljen na portalu Vijesti, 2. aprila.   
Tekst je bio naslovljen „U(DRI) muški!“ ili presretnuti telefonski razgovor premijera i državnog revizora“.
Riječ je o izmišljenom telefonskom razgovoru između premijera Đukanovića i tadašnjeg predsjednika savjeta Državne revizorske institucije Miroslava Ivaniševića. 
Tekst vrvi od insinuacija na navodne vanbračne veze više poznatih političkih ličnosti u Crnoj Gori, koje je veoma lako prepoznati u tekstu, jer su im navedena stvarna imena.
MSS smatra da je ovim tekstom crnogorsko novinarstvo dotaklo dno u sferi u kojoj to do sada nije bio slučaj, u čaršijskom kopanju po tuđim intimama, uz mnoštvo neukusnih, neprikladnih i krajnje neumjesnih detalja. 
MSS konstatuje da tekst nema nikave veze ni sa novinarstvom, ni sa humorom, niti sa satirom.       
Uz tekst je objavljen i niz komentara čitalaca koji upotpunjavaju pomenuti utisak.  
MSS podsjeća na dio ovoga teksta i na dio komentara: 
  
Revizor: Molim te šefe, kako me ne shvataš? Zamisli da se tebi pročuje za onu (nerazgovjetno izgovara ime) ili Igoru za (opet nerazgovjetno), ili Svetu za, sjećaš li se one (nejasno), da i ne pominjem Filipa i onu njegovu… Pa eto, što da pričam dalje, kada se tebi nedavno pročulo za (opet nerazgovjetno), nije ti bilo svejedno…
Premijer: (prekida ga, ozbiljno) Molim te, nemoj nikada više da pominješ moje (nejasno)! Je li jasno? Nikada! Ona je druga priča. To je moj anđeo.
Revizor: (snishodljivo) Neću šefe, neću. Omaklo mi se… Samo sam htio da znaš kako mi je.
Premijer: Tako ti i treba kada ne paziš. Pogledaj, recimo, Miška. Radi isto što i ti - kupio je onoj njegovoj raspuštenici i stan, ali on je pametan, nije lud da potpisuje, da se fotografiše, da zavodi u sudovima...
Revizor: Znam sve, znam, ali desilo se. Eto…
Premijer: Neozbiljan si. Pa, znaš li da ni Zoran nije ništa bolji, ali je pametan, pazi se čovjek. Onoj ljubavnici je kupio stan u Budvi, njenom sinu kola, kćerki finansira studije u inostranstvu. Da ne govorim o novcu, i sam znaš koliko joj para daje. Ali kontroliše se. Nema kikseva.
Revizor: Nijesam mogao sve da iskontrolišem. Šta sada da radim?
Premijer: Sada ništa! Evo, na primjer - Vladan. Ćuti i završava posao. I on je sa onom njegovom, komšinicom… Sve joj kupuje, svuda je vodi, ali opet je oprezan. Nije lud da rizikuje toliko. Ili moj prezimenjak, stari čovjek - izgradio je, znaš onoj, vilu kao iz bajke…
 (smijeh)

Premijer: Kako kako? Lako. Sada će te više cijeniti. Znam ja to odlično. Takav je naš narod: što si gori, to te više vole. Vjeruj mi, zavide i tebi i ovoj tvojoj. Svi Crnogorci bi se mijenjali: od našeg posla sa Italijanima u Švajcarskoj banci imaš milione, u vlasti si, voziš dobra, državna kola, imaš stanove, vikendice…
Revizor: (smiruje se) Da znaš da si u pravu, šefe. Od kada se, juče, ovo izdešavalo svi me zovu i čestitaju. Telefon ne prestaje da zvoni. Duško me je prvi zvao, smije se, kaže: “Svaka ti čast. Pusti zavidne novinare i političare neka te pljuju koliko hoće, ti si heroj. Pokazao si da imaš muda.” Onda je zvao i Milan, tresu mu se brci od oduševljenja. Predrag mi je poslao poruku: “Drži se. Najbitnije je da si se dobro pokazao - da nijesi obrukao partiju.” Vesko je ushićen. Zvala me je čak i Rada da mi čestita. I njen Brano isto. Pa Ranka, Vesna... Nema ko nije zvao.

Dajemo samo nekoliko primjera komentara
  
·  brigante brigante | 02.04.2013. u 23:36h 
ae | 02.04.2013. u 23:00h
brigante brigante | 02.04.2013. u 22:49h. Isto si ka ona piljarica s pjace. Muškarčina. Od k****
*I piljaruše su za tebe kuratorke, jerbo vaginalko si sa kilometar

·  brigante brigante | 02.04.2013. u 23:33h 
@ae | 
To se ti meni obračaš, gradska tračaro?
*Tebi režimska smrdibubo, dakako!)
Znaš sve, i ko ima šećer, ko probleme s potencijom, ko s kim ljubavi i šta imaju u zamrzivaču. 
*Tako je sve znam, Miško se na insulin vuče dvades godina (piše u kartonu, ne na pijaci, zamisli), dijabetičari impotentni (opšte znanje), maziio i lazio Sekulinu ženu a Milo silovao u Ekremovoj rupi na autobuskoj (tvrdila silovana)
 
·  ae | 02.04.2013. u 23:00h 
brigante brigante | 02.04.2013. u 22:49h
Važno je da ovi tvoji što driješe gaće po kabineta ili siluju po kafančina na autobusku imaju nivo i ciljeve

To se ti meni obračaš, gradska tračaro?
Znaš sve, i ko ima šećer, ko probleme s potencijom, ko s kim ljubavi i šta imaju u zamrzivaču. Isto si ka ona piljarica s pjace. Muškarčina. Od k****.
 
 
·  brigante brigante | 02.04.2013. u 22:49h 
Važno je da ovi tvoji što driješe gaće po kabineta ili siluju po kafančina na autobusku imaju nivo i ciljeve, a očito i sredstava da to podmire. Novčanih makar, jer što se sredstava rada tiče, ako je suditi po svjedočenju S.Č. kod premijera se nije imalo što za viđeti. A i revizoru ova mučenica zamjera da mu nije dva metra, kako je izgleda obećavao
brigante brigante | 02.04.2013. u 18:27h 
Premijer: Ne plači Revizore, kad ga je ono meni onomad Jami šilapu, tri penzije narodu nijesam isplatio. Zadovoljstvo nema cijenu
brigante brigante | 02.04.2013. u 17:20h 
"Tako ti i treba kada ne paziš. Pogledaj, recimo, Miška. Radi isto što i ti..."

Je li Vuković može biti Miško taj, i on je uprkos dijabetisu i pratećoj impotemciji volio da zavodi supruge nižih funkcionera DPS, da ih mazi, lazi i vodi u jagodice bobice.

VIJESTI i portal Vijesti 1. april

Objavljen je autorski tekst Miodraga Perovića u kojem se Ranka Čarapić i u naslovu i u tekstu naziva „Vrhovna režimska sluškinja“.
MSS smatra da je riječ o uvredi, što je protivno Kodeksu novinara, tim prije što je riječ o tekstu jednog od vlasnika ovog dnevnika, a ne o citatu političkih protivnika.    

PREDIZBORNA ŠUTNJA 
 
Predjednički izbori održani su 7. aprila.  


DNEVNE NOVINE 6. i 7. april

Dnevne novine su u dvobroju koji je pokrivao upravo period predizborne šutnje na 4. strani donio tekst „Crna Gora u nedjelju bira predsjednika države“ u kojem su, pored drugih relevantnih informacija vezanih za izborni proces, ponovile osnovne predizborne poruke oba kandidata. 

MSS podsjeća da je zakonska obaveza svih medija poštovanje predizborne šutnje.  

DAN 4. i 5. april

Dnevni list Dan je neposredno pred izbore otvorio novu rubriku pod nazivom „Predizborna pisma“. Ova rubrika je trebalo da ima za svrhu otvorenu političku podršku predsjedničkom kandidatu Miodragu Lekiću neposredno prije predsjedničkih izbora. Potpisnici pisama „Podržimo Lekića“, „Za bolje sjutra ne glasajte Vujanovića“, „Dajte glas za Lekića“, „ Korifej naše nade“ itd. su navodno bili čitaoci Dana. Ovakva zloupotreba pisama čitalaca u najogoljeniju političku propagandu odavno nije zabilježena u crnogorskom novinarstvu. 

MSS je mišljenja da se ovakavom uređivačkom politikom dnevni list Dan od novine koja treba da služi javnom interesu pretvorio u propagandno-politički bilten jedne političke grupacije. Podsjećamo na uvodne riječi Kodeksa novinara Crne Gore: 

Novinar je u službi javnog interesa. Kredibilitet novinara i novinarske profesije počiva na profesionalnom poštenju, integritetu i znanju.


DEMANTI

VIJESTI 12. april

List je na naslovnoj strani i 3. strani objavio tekst sa nadnaslovom „SKANDAL: Predsjednik odbora za poslove EU u njemačkom parlamentu Ginter Krihbaum demantuje premijera“ i naslovom „Đukanović nije pozvan u Berlin“, u kojem se tvrdi da je Vijestima u kabinetu Krihbaua, od strane Karstena Buholca, šefa Krihbaumove kancelarije, demantovano da je Krihbaum pozvao u posjetu Đukanovića, „kako je saopšteno iz kabineta crnogorskog parlamenta nakon njihovog nedavnog sastanka u Podgorici.“

List se pozivao na Krihbaumovu kancelariju u Bundestagu, te na pres službu njemačke vlade odakle je listu, kako se tvrdilo, rečeno da kancelarka i liderka Hrišćansko demokratske unije Angela Merkel nije učestvovala u pozivanju Đukanovića.
Informaciju je prenio i portal Vijesti.  
     
Krihbaum je demantovao istoga dana tvrdnje dnevnog lista Vijesti, što su objavili neki portali i elektronski mediji:
- Prilikom razgovora sa gospodinom predsjednikom Vlade Milom Đukanovićem prošlog utorka uputio sam mu otvoren poziv da nastavimo naš dijalog u Berlinu, bilateralno i u okviru zasijedanja Odbora za poslove EU. Svaka drugačija tvrdnja je netačna. Veoma se radujem sljedećem susretu sa gospodinom Đukanovićem, navedeno je demantiju Krihbauma koji je dostavljen Ambasadi. Crne Gore u Berlinu“, stoji u Krihbaumovom demantiju.
Iz Vlade je saopšteno da je Ambasada Crne Gore u Berlinu informisana da je demanti dostavljen i Ambasadi Njemačke u Podgorici.

Istoga dana, ova informacija je demantovana, i to su objavili neki mediji, ali ne i portal Vijesti. 
Dnevnik Vijesti objavio je demanti 13. aprila, na 5. strani, ali ne u skladu sa tim kako to propisuje Kodeks novinara. 
Nadnaslov demantija je „Vlada objavila da je Krinbaum ambasadi Crne Gore poslao demanti na odgovore svog kabineta Vijestima“ i naslovom „Demantuje sam sebe“ (uz tvrdnju lista da je pozvao Mila Đukanovića u posjetu Berlinu dan nakon što je njegov kabinet to negirao).
MSS smatra da je list bio dužan da demanti objavi na korektan način, kako je propisano Kodeksom i zakonom, a da je eventualne nove činjenice, tvrdnje, ili komentar mogao i morao objaviti odvojeno od njega.  
Kodeks tretira demanti i ispravku u članu 4 koji kaže:
„Obaveza novinara je da dopuni nepotpunu i ispravi netačnu informaciju, pogotovo onu koja može naškoditi, pridržavajući se, pri tom, pravila da ispravka mora biti istaknuta na odgovarajući način“. 
U smjernicama za ovo načelo, stoji: 
„Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj.“ 
„Ako medij utvrdi da je objavio pogrešan izvještaj i time ugrozio reputaciju neke osobe ili institucije, mora, u najkraćem roku, objaviti izvinjenje. Izvinjenje mora biti plasirano tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi.“ 

DAN, postizborni  period

List je danima nakon održanih predsjedničkih izbora 7. aprila objavljivao tekstove, čak i na desetak strana, pa i specijalnim dodacima, o navodnim malverzacijama i nepravilnostima u skoro svim aspektima  izbornog procesa vezanog za predsjedničke izbore održane 7. aprila.
Dan je danima donosio tekstove o navodnoj kupovini ličnih karata, namještanju rezultata na glasačkim mjestima, nepravilnostima i švercovanju glasačkih listića u glasanju putem pisma, nepravilnostima u biračkom spisku, „prodaji“ ličnih karata, štelovanjima rezultata od najnižeg do najvišeg nivoa...
Može se konstatovati da je ovaj dnevni list vodio pravu medijsku kampanju u očitoj namjeri da se u javnosti kreira i učvrsti mišljenje o neregularnosti izbornog procesa, a time i izbornog rezultata. 
Potpuno je nemoguće ustanoviti sa preciznošću koliko je u ogromnoj količini objavljenog materijala bilo istine, a koliko medijske manipulacije, pogrešnog interpretiranja ili stavljanja činjenica u željeni kontekst.
U ovom izvještaju Medijski savjet zabilježio je nekoliko karakterističnih primjera članaka u kojima je primijećeno kršenje Kodeksa novinara.  
         
Neki od naslova objavljenih u Danu bili su poput: „DPS snimao sigurne birače kako glasaju“ (9. april), „Potpredsjednik mladih DPS-a uhvaćen u krađi glasova, u Bijelom Polju za Filipa švercovano 3.355 glasova“ (11. april), „Filipovi glasali sa starom ličnom, na Cetinju krali glasove za Vujanovića (12. april) „Inspektori MUP- a švercovali zapisnike“ (13. april) „Za fantomske glasače izmišljali matične brojeve“ (16. april) i tako dalje. Svi navedeni tekstovi „nosili“ su naslovnu stranu i bili uglavnom udarni tekstovi za taj dan.  

DAN 9. april

Uz tekst „DPS snimao sigurne birače kako glasaju“ objavljenom 9. aprila na naslovnoj i na strani 4, objavljene su fotografije nadzornih kamera na nekoliko institucija, škola i vrtića na Cetinju. U tekstu se tvrdi da se "DPS oglušio o preporuku DIK-a" da tokom  izbornog dana prekrije kamere na institucijama u kojima su bila glasačka mjesta, te da su snimci sa Cetinja nošeni u partijsku centralu u Podgoricu, a da je korištenje kamere novi metod vladajuće partije za praćenje realizacije akcije „siguran glas“.   
Legenda pod jednom fotografijom je posebno sugestivna: „Kamera kojom DPS nezakonito snima birače u Tehničkoj školi na Cetinju“. 
Cijeli tekst je krajnje neutemeljen i manipulativan.    
Ne zalazeći u istinitost tvrdnje o tome da li se video nadzor po institucijama gdje su bila glasačka mjesta, koristio (i) za kontrolu glasača, MSS konstatuje da video nadzor postoji u velikom broju ustanova u Crnoj Gori, i da je manipulativno tu činjenicu koristiti na pomenuti način. 
MSS konstatuje da ovakvo interpretiranje činjenica ne doprinosi jačanju kritičkog javnog mnjenja u Crnoj Gori, niti daje medijski doprinos ustanovljavanju i odstranjivanju nepravilnosti tokom izbornih procesa.    
MSS podsjeća na u ovom izvještaju više puta citirane smjernice za načelo 1 koje se tiču opštih standarda i tačnosti izvještavanja. 

DAN 10. april

Na naslovnoj strani je objavljena nejasna fotografija uz legendu : „Mirjana Marović, Mira Deloik i Ljubica Kovačević, kasno sinoć u prostorijama OIK-a“.Ovu fotografiju prati i naslov „Mirjana Marović prepravljala listiće“. Na strani 4 istog izdanja objavljen je tekst pod nešto drukčijim naslovom : „Mirjana Marović prepravljala izborni materijal“. Tekst obrađuje svjedočenje Đorđa Pribilovića koji svjedoči da je vidio Mirjanu Marović i još dvije osobe kako sjede u prostorijama OIK Budva u noći 9 aprila. Iako nikakve druge informacije ni dokaze nije saopštio novinar je na osnovu pretpostavki pomenutog Pribilovića zaključio da je prepravljan izborni materijal.
 
List je istog dana objavio da je umjesto Seada Laličića, Fahrije, Fadile i Sajme Laličič koji su glasali u OŠ „Božidar Vuković Podgoričanin“ u Podgorici glasao neko drugi, odnosno da je samo jedna osoba glasala umjesto svih njih. Uz tekst objavljen na trećoj strani lista, dat je skenirani izvod iz biračkog spiska sa imenima Seada, Fahrije, Fadile i Sajme, i matičnim brojem. 
U istom broju tvrdi se da je Safet Pepeljak švercovao lične karte.  
Laličići su svoj demanti objavili u Pobjedi 12. aprila, kojom prilikom su negirali tvrdnje iznijete u Danu, napominjući da su imali brojne neprijatnosti zbog, kako tvrde, neistina koje su napisane o njima.
U istom broju i na istoj strani Pobjeda je objavila demanti brata Sulejmana Pepeljaka, Safeta, koji je reagovao u ime bolesnog brata koji boravi u bolnici u Kotoru, a za kojeg je Dan tvrdio da je švercovao svoju ličnu kartu. 

S druge strane, reagovanje Seada Laličića objavljeno je u Danu u dno 6. strane 11. aprila na krajnje neupadjiv način u kojem je on negirao da je jedna osoba potpisala umjesto njega i njegove porodice u birački spisak, kako je tvrdio Dan.

Izdanje Dana od 10. aprila bilo je sporno i zbog objavljivanja dodatka sa matičnim brojevima građana. Zbog toga je savjet AZLP (Agencije za zaštitu ličnih podataka) najavio 14. aprila da će preduzeti mjere za podnošenje krivične prijave protiv lista „Dan“ zbog objavljivanja dodatka sa matičnim brojevima građana. 
Zamjenik urednika Dana, Nikola Marković je u izjavi za medije obrazlagao odluku redakcije time da je riječ o spisku glasača kojima je promijenjeno biračko mjesto, te da time nijesu povrijeđena  ničija prava, već da je spriječeno da neko zloupotrijebi biračko pravo pomenutih građana. Na takav postupak se odlučio, kazao je Marković, polazeći od članova 2 i 45 Ustava Crne Gore - da se neće priznati izbori koji nijesu rezultat slobodno izražene volje građana, kao i činjenice da svako ima pravo da bira.

DAN 11. april

List je 11. aprila na naslovnoj strani objavio optužbe na račun potpredsjednika mladih DPS-a. Nadnaslov je „Kontrola izbornog materijala otkrila skandalozne zloupotrebe, u Kotoru Ilija Mlinarević krivotvorio rezultat“. Naslov je „Potpredsjednik mladih DPS-a uhvaćen u krađi glasova, u Bijelom Polju za Filipa švercovano 3.355 glasova“. 
Pa se tvrdi da je Mlinarević švercovao potpise za glasanje putem pisma „iako je glasanje obavljeno na glasačkom mjestu“-  
U tekstu na 4. strani se tvrdi da je komisija biračkog odbora Dobrota tri konstatovala da je potpis Joke i Nemile Bogdanović falsifikovan, te da one uopšte nisu ovlastile Iliju Mlinarevića da preda zahtjev putem pisma.    
Demanti gospođe Joke Bogdanović je objavljen takođe u Pobjedi od 12. aprila, u kojem ona tvrdi da je „njeno ime zloupotrijebljeno za nečije političke interese“ i kaže da je Mlinarevića zamolila da u njeno ime preda zahtjev za glasanje, te da je na kraju, uz pomoć komšija otišla na biralište da glasa.

MSS, kada je riječ o gornjim  primjerima iz Dana, od 10. i 11. aprila, podsjeća da je po Kodeksu dužnost novinara da poštuje istinu i istrajno traga za njom , te da „prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost, kao i da ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. 

MSS još jednom konstatuje i da je krajnje neprofesionalno, protivno i zakonu i Kodeksu, ne objaviti ili nekorektno objaviti demanti, te da se ponavlja praksa da su lica prisiljena da svoja reagovanja šalju medijima koja nisu objavila (dez)informaciju. 
Ovakva praksa potpuno onemogućava pravo na ispravku i odgovor, i ne dopronosi uspostavljanju demokratskog medijskog ambijenta u kojem se poštuju, prije svega, osnovna ljudska prava.
Tim prije, što ovakvu praksu primjenjuje medij koji se svakodnevno preko svojih strana bori za svakojaka ljudska prava.      

DAN 13. april

List je 13. aprila objavio tekst pod oznakom „Skandal“ „Mans otkrio nova dokumenta o teškim zloupotrebama Konjevićevog Ministarstva“, i uz naslov „Inspektori MUP-a švercovali zapisnike“.
Riječ je o zapisnicima koje je Odsjek za inspekcijski nadzor MUP-a pravio po predstavci Miodraga Lekića. U tekstu se tvrdi, citirajući stav MANS-a da „ima mjesta opravdanoj sumnji da su zapisnici falsifikovani, jer se potpisi na njima razlikuju. 
Redakcija je međutim, ostavila na naslovnoj kompletno ime i prezime sa potpunim matičnim brojem dvije osobe na koje se zapisnici odnose.    

DAN  16. april

U tekstu  „Za fantomske glasače izmišljali matične brojeve“ na 6. i 7. strani, objavljena su dva zapisnika Odsjeka za inspekcijski nadzor Ministarstva unutrašnjih poslova u vezi  dvije osobe za koje je utvrđeno da su dva puta bile upisane u birački spisak. 
Njihovi matični brojevi zatamnjeni su u jednom dijelu teksta, ali su u drugom dijelu zapisnika, objavljeni u potpunosti. 

MSS konstatuje da je u slučaju tekstova od 13. i 16. aprila povrijeđeno pravo na privatnost, regulisano članom 8 Kodeksa, čije su smjernice za primjenu više puta citirane u okviru ovog izvještaja.

VIJESTI 16. april

Dnevni list Vijesti je objavio u rubrici Forum kolumnu novinara Marka Milačića pod naslovom “Vidimo se na ulici”. Tekst obiluje teškim uvredama na račun vodećih ljudi DPSa : “..zločinačko-kriminalne organizacije DPS Ðukanoviću, Vujanoviću, Lukšiću, Maroviću, Jeliću... prvi smiješak mafije Filip Vujanović,… hijene režima..  Mafijo, no pasaran...
Ova vrsta jezika i govora koju ovaj autor vrlo često koristi u svojim tekstovima nema nikakve veze sa novinarskom profesijom i prije bi se mogla okarakterisati kao politički nastup nekog partijskog vojnika. MSS smatra da redakcija pravi materijalnu grešku kada ovog autora potpisuje kao novinara.

DAN 25. april

List je na naslovnoj strani uz najavu za tekst na 8. strani pod naslovom „I bogati plaču“ a sa nadnaslovom „Milo Đukanović prodao akcije Prve banke zbog pritiska javnosti“ i podnaslovom u kojem se kaže da premijer tvrdi da je „tako izbjegao konflikt interesa ali zaboravio da napomene da je tako zaradio milion“, objavljena karikatura Đukanovića u robijaškom odijelu. 
MSS smatra da ovakva ilustracija implicira premijerovu krivičnu odgovornost za koju u tekstu nema materijalnih dokaza.

„Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi njihovu reputaciju.“

DAN 11. maj 

List je objavio tekst „Listing vodi do ortaka“ na naslovnoj strani najavu i sami tekst na 9. strani, u okviru kojeg je objavljen i listing telefonskih razgovora uhapšenog Nasera Keljmendija. 
Uz neke telefonske brojeve naveden je njihov vlasnik, a objavljen je i niz kompletnih brojeva bez navođenja vlasnika. List tvrdi da je Keljmendi imao telefonske kontakte sa pojedinim visokim funkcionerima ANB-a, poslanicima u Skupštini Crne Gore, predstavnicima ulcinjske lokalne uprave, šefom policije i katastra u tom gradu, kao i brojnim biznismenima. 
Na objavljenom listingu su pored nekih brojeva navedena imena šefa ulicnjske policije, jednog  funkcionero ANB-a, a u tekstu su navedene tvrdnje da je Keljmendi imao kontakte i sa Direktorom za nekretnine, glavnim pravnikom u katastru, šefom DPS-a, te sa jednim poslanikom Demokratske unije Albanaca. 

MSS konstatuje da, bilo to tačno ili nije tačno, naslov „Listing vodi do ortaka“, implicira da su svi vlasnici objavljenih brojeva Keljmendijevi ortaci, kao i lica koja je Dan naveo u tekstu imenom i prezimenom. 
List je u ovom slučaju, objavljujući telefonske brojeve,  ponegdje i njihove vlasnike, teško povrijedio pravo na privatnost, regulisano članom 8 Kodeksa.
Sa druge strane, iznio je teške optužbe na račun pojedinih lica koje ničim nisu utemeljene. 
MSS podsjeća da je opšti standard za načelo 1 Kodeksa glasi: 
„Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi njihovu reputaciju.“

DAN i DNEVNE Novine, 25. april  

Ova dva lista objavila su   izvode iz iskaza koje je dao optuženi za dvostruko ubistvo Igor Raičević.
Riječ je o sudskom slučaju koji je odlukom Višeg suda bio zatvoren za javnost, na što podsjećaju oba dnevna lista u tekstovima, koji je u Danu objavljen na strani 9 pod naslovom „Prijateljica javila za preljubu“ a u Dnevnim novinama pod naslovom „Nijesam htio da je ubijem“. Dnevne novine objavile su izvode iz iskaza sa napomenom u tekstu da je riječ o ekskluzivnom materijalu. 
U oba teksta izneseni su izvodi iz Raičevićevog iskaza koji se tiču esktremno delikatnih privatnih detalja iz bračnog odnosa Raičevića i njegove ubijene supruge. 

S obzirom da su obje žrtve, i Raičevićeva pokojna supruga i ubijeni Ivan Dulović bili roditelji maloljetne djece, MSS smatra da je bilo neumjesno i krajnje nedopustovo objavljivanje ovih pojedinosti koje nisu bile od interesa za izlaganje na uvid široj javnosti, te da pomenuti detalji mogu naknadno povrijediti dvije porodice, te da je u ovom slučaju povrijeđen član 8 Kodeksa koji tretira pravo na privatnost. 



ONLINE PORTALI 


MSS prati rad tri najposjećenija crnogorska portala - Portal Vijesti, Cafe Del Montenegro i Portal Analitika.
 
Na portalu Vijesti komentari se administriraju nakon što se objave, nakon kraćeg ili dužeg isteka vremena, tako da su, kao i do sad, zabilježeni komentari čitalaca koji su značili zloupotrebu slobode izražavanja: vrijeđanje ličnosti uz upotrebu i uličarskog žargona i psovki, neprimjerene kvalifikacije, neprovjerene informacije...... 

Pored pomenutog autorskog teksta „U(DRI) muški!“ zabilježen je i težak slučaj antisemitizma zbog kojeg je reagovala i Jevrejska zajednica u Crnoj Gori. 
Naime, na tekst “Sirija: Napad Izraela je objava rata“, od 5. maja objavljena su tri komentara u kojima se poriče Holokaust, koji sadrže elemente elemente nacizma i antisemitizma. 
To je izazvalo protest i reagovanje Jevrejske zajednice Crne Gore koja je zatražila javno izvinjenje Portala i lista Vijesti. Jevrejska zajednica je u reagovanju, koje je portal objavio,  saopštila i kako nije prvi put da se na portalu Vijesti pominjanje države Izrael, u bilo kom kontekstu, koristi za «bujicu divljačkih, fašističkih, antisemitskih i brutalnih ispada na Jevrejski narod bilo gdje on živio u svijetu a da to skoro nikada nije u funkciji objavljenog članka».
Portal "Vijesti online" se izvinio Jevrejskoj zajednici Crne Gore uz objašnjenje da su «sporni komentari obrisani čim su primijećeni od strane administratora.

MSS najoštrije osuđuje ovakvu ležernost uredništva prema sadržaju koji se objavljuje na njihovom mediju, te upozorava da sloboda govora i mišljenja nikako ne mogu biti pokriće za širenje mržnje prema bilo kojoj rasi, naciji ili vjeri.    
 
I Portal Cafe Del Montenegro je 15. marta objavio komentare koji sadrže govor mržnje sa elementima prijetnji a povodom teksta pod naslovom: «Šabović: Ukloniti hrišćanska obilježja sa zastave». 
Evo primjera: 
Mm
---------
Sabovicu pravi svadbe u tursku i nek se vijori polu mjesec tamo odje neces 
 
BAN Mi 
---------------
JARANE imamo bar svoju sortu a vi ste je dobili poslije ratova na Balkanu. do tada ste svi bili crnogorci muslimani a sada ste Bosnjaci sa maticnom vam zemljom Bosnom iako vas vecina nije ni krocila tamo niti ima ikakve veza sa njom. Ako smo za tebe svi cetnici, onda ste vi za nas teroristi AL KAIDE i treba sa vama postupati na taj nacin kao braca sa zapada (ameri, francuzi, englezi, belgijanci itd...) ali mi to necemo..necemo da zabranim gradnju minareta, nosenje feredza na ulicama, kratke pantalone i fundamentalisticke brade kao sav noramlan zapadni svijet na ciju se demokraciju pozivate!!! Necemo sigurno, ali ako bude zatrebalo, necemo ni oklijevati jer mi nismo isti temperament kao braca nam srbi, bosanci hvrati, mi smo puno temperamentiji i to nas je ocuvalo kroz vjekove od tvojih i takvih kao ti! Ne trazimo probleme a od vas trazimo da ih ne stvarate! 
 
nikolass 
---------------
Kenane Adrovicu,Fenane,Dzenane,Renane,Lemane,Zenane...Sabovici, i ostali poturceni ,pustite te komentare ovdje - u Pravoslavnoj Crnoj Gori! U pravu si Kenane, kotite se kao ludi,ali ovo je Crna Gora,hriscanska drzava i kome to ne odgovara,idite po Bosni,Albaniji,Turskoj,tamo se kotite kad vam ovdje ne odgovara...
 
Anonimni 
----------------
Sabovicu sto se fino ne pokupis sa sve sinovima i ne vratis okle si dosa, pa tamo masi svojom zastavom do mile volje, tu ti nista smetat nece, a nasu ostavi kakva je!!!
 
MSS podsjeca na načelo 5 Kodeksa novinara Crne Gore: 
„5.1 Govor mržnje 
Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.”


Portal VIJESTI 14. april

AMBIS: Teška nesreća u Platijama - spasilačke ekipe sinoć nijesu izvukle automobil sa tijelom vozača

Naslov je: Morača krije plavu „ladu”
Policija na osnovu tipa automobila, ali i drugih operativnih podataka vjeruje da je u nesreći u Platijama poginuo Podgoričanin M. J. (69)
U MBIS: Teška nesreća u Platijama - spasilačke ekipe sinoć nijesu izvukle automobil sa tijelom vozača

Portal je u okviru komentara objavio identitet nastradalog, što je nedopustivo!

Glk | 14.04.2013. u 09:25h 
Mi imamo drzavu i mehanizacuju svaka muka i neseeca trc kod privatnika i dobrovoljaca a oni koji trebaju obezbijedit put gdesu a i oni kad se nesto nemilo ovako desi treba 24h da vide sta i kako i koje eeee drzavo jadnalisi e sto nije hitler zavlado citavim balkanom ....
pohvali 5 
pokudi 2 
jovo švaba | 14.04.2013. u 02:43h 
Porodica osnovano sumnja da je nastradali Vukisav-Miško Janković iz Podgorice!Saučešće porodici za ovim dobrim i plemenitim čovjekom!!! Miško Janković je bio srčani bolesnik i obdukcija će pokazati pravi uzrok slijetanja u kanjon Morače
 
 
PORTAL VIJESTI 7. maj 

Portal Vijesti je 7.maja povodom teksta pod naslovom «Poginuo Dragan Lajovic» objavio, prema misljenju MSS, par neumjesnih, neprihvatljivih i neprimjerenih komentara ...
 
Primjeri: 
 
Maxim, 7.maj 2013. u 10, 55 s
------------------------------------------------------
 
Nadam se da ovo nije uvredljivo, mislim stvarno me interesuje da li su kola ostecena ili je poginuo kao pjesak na koga je naletio bivsi ministar turizma Nenezic ako se sjecate.. Mislim da ce i dalje glasati za DPS jer oni vole sigurne glasace, nezavisno jesu li zivi ili mrtvi!
 
Maxim, 7.maj 2013. u 10, 54 s
 
Jeli sluzbenim kolima bio u Bugarsku? Da li su kola kasko osigurana? Sta je sa kolima? Da li ce biti oglas za slobodno radno mjesto predsjednik Odbora direktora IRF CG ?
 
 
MSS najoštrije osuđuje objavljivanje ovakvih komentare, smatra ih krajnje neumjesnim i neprihvatljivim, te da nije vođeno računa o efektima i osjećanjima koje njihova objava može izazvati kod porodice, rođaka i prijatelja poginulog te da takodje, nije pokazano osnovno poštovanje prema žrtvi saobracajnog udesa. 

MSS smatra da je prekršen i član 8 Kodeksa:
“Novinar je dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu ljudi. Pravo na privatnost obrnuto je srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim slučajevima nužno poštovati ljudsko dostojanstvo.” 
 
Evo još nekih primjera kršenja profesionalnih standarda, zabilježenih na portalu „Vijesti“.  Riječ je o komentarima čitalaca koji su objavljeni bez uredničke intervencije a koji sadrže najvlulgarnijen psovke, ekplicitne lične ili porodične uvrede ili govor mržnje usmjeren protiv određene etničke ili politicke grupacije.
 
Tekst: Noz i zice u centru Podgorice
 
BlaBaston, 21. mar. 2013. u 17, 24 s
--------------------------------------------------
Sve je slagao. A igraonicu cu da mu slomim svuuu i njega i sve, turcin taj posrani!
 
 
Tekst: Lekic: Uvjek sam bio za nezavisnu Crnu Goru, ali ne ovakvu
 
Brigante, 29 mar.2013. u 00, 23 s
--------------------------------------------------
Komnenic je ubjedljivo najdebilniji voditelj na balkanskim TV, tako glupog a agresivnog nema nijedan ekran osim TV Vijesti, na zalost
 
 
Anonimni, 29 mar.2013. u 00,33 s
------------------------------------------------
Onaj voditelj je kretencina koju moje oci nisu odavno gledale onakvu... Lik nije davao Lekicu da zavrsi ijednu recenicu, stalno je upadao u rec, prekidao sa glupim opravdanjima a bogami je i strasno nekulturan.... 
TV Vjesti nek vas je stid sa onako nekulturnim voditeljem..
 
 
Marsal Tito, 29 mar.2013. u 00, 24 s
--------------------------------------------------
Da predjemo na neke ljepse teme . Ja mislim da Fico ima polni ud duzine 15.5 cm, a Leka 17 cm( oba mjerene sa strane).
 
Svetski, 29 mar.2013. u 00, 23 s
--------------------------------------------
Za Vujanovica mogu da glasaju samo tajkuni, sverceri, kriminalci, narkomani, intelektualno kastrirani i naravno Dzej.
 
Anonimni, 29 mar.2013. u 00, 14 s
------------------------------------------------
Tako je Caki, pasmino crnogorska. Tebi se vazda znalo ko si, sta si i od koga si i da jednako postujes svakoga drugoga. A pogledajte infaltinu lazavinu Filipa, vidi se da je od srbljevine nastao i crnogorac preko noci postao.
 
 
Tekst: Vujanovic: DPS ne trguje glasovima manjina, ocekujem vasu podrsku
 
AVNOJ 29 nov. 1943, 3.apr.2013. u 20, 04 s
-----------------------------------------
E ovaj ljigavac je olicenje dvolicnosti dps-a, za vrijeme njegovog mandata kao ministra policije te manjine od kojih ovo nistavilo sada trazi glas, su bile od strane njegove policije proganjaane, prremlacivane, likvidirane...
Veci si ti Srbin Filipe i od Seselja samo ti trenutno odgovara da budes crnogorac, ne mogu te gledat vise kako si ogavan i podmukao...
 
 
Tekst: Lekic: Vujanoviću, praštaj Krivokapiću
 
Mido Stanišić, 4.apr.2013. u 00, 38 s
-------------------------------------------------
Blokiraj me ti sa udbom, demagosko sluzbeno smece . Jebo te SUBNOR NJIH SAM PRESKOCI..
 
Mido Stanisic, 4.apr.2013. u 00, 22 s
----------------------------------------------------
DUGOUSKO – Jebali tena gomilu i Srbi i Crnogorci Bosnjaci, Albanci, Hrvati, Egipcani, Askalije i ako sam koga preskocio neka me izvine.. Jebali te cetnici, partizani, ustase, fasisti, nacisti.. jebala te sto te tako zadojila.
 
 
Tekst: Privremeni rezultati DIK: Vujanović imao 7 000 glasova više od Lekića
 
Zirih, 8. apr. 2013. u 22, 45 s
-------------------------------------------------------------
nocni, nervozan si, izgleda proradila ti turska krv hahahah ne mari dobar si ti MUJO.
 
Srednjoskolka, 9. apr. 2013. u 00, 29 s
-------------------------------------------------------------
podgorica jebo te mandic i danilovic zajedno, ali u mozak ne bi li ti ga malo razbistrili. Stoko dps-ovska. Takvih maminih i tajovih sinova ima premnogo za jednu malu ali casnu CG. Pokrij se usima, cuti ispavaj.. Neka te mama ususka, crnogorcino jadna i bijedna. Mrs u krevet..
 
Tekst: Marović opet ratuje za mir
 
Rari, 15.apr. 2013. u 09, 27 s
----------------------------------------
Kakav Marovic – rodjenog je brata zajebo a da ne zajebe nas obicne gradjane, cojek je lopov br 1 u CG ali polako, Spuz ima da se napuni Marovica..
 
Tekst: Djukanović napustio Prvu banku i zaradio milion
 
Megafon, 17.apr. 2013. u 08, 47 s
-----------------------------------------------
Da isplati Kacina, Lajcaka, Pesicevu, Peca..oprao pare sad ide dalje... do subote.. tu mu pocinje kraj.. bagro jedna diktatorska.. napravio si privatnu drzavu od 600 000 ovaca i sad mislis da ce te jedan Kacin spasiti.... Lajcek.. pozvao si Peca Popovica da ti spasava kozu.. ocajnice.. izgubljena duso.. lopove... ubico... CRNOGORSKO PROLJECE!!!!
 
Tekst: Lekić: Sve ovo je u okviru institucija i cilju njihovog oslobađanja 
 
sasa. r, 17.apr. 2013. u 13, 58 s
------------------------------------------
OTVORENO PISMO SLAVKA PEROVICA JELKU KACINU UTORAK 16.APRIL 2013 23, 50 IZVOR: BLOG SLAVKA PEROVICA NAPISAO SLOBODNA CRNA GORA
Povodom zlocinackog intervjua Jeka Kacina zlocinackoj Pobjedi porucujem mu: Ne seri vise nikad, kupljena kaco crnogorske mafije, i iznajmljeni bronzinu evropske mafije! Vidis se iz svakog pa cak i onog bazdeljavog podruma ljubljanskog ma se vidis i odavde sa vrha svetog Lovcena, nistarobo!
 
Tekst: Mirotic: Odluka o reprezentaciji na ljeto
 
Vukota- Flycca, 2.maj 2013. u 16, 06 s
------------------------------------------------------
Ne trebas nam Miroticu, za CG se igra srcem, a ti bi igrao ako te Spanija sutne. Mrs SPANSKO GOVNO.
 
Samo mi, 2.maj 2013. u 16, 06 s
------------------------------------------------------
NE TREBAS NAM PICKO PRODANA!
 
 
MSS smatra da Portal Analitika i Cafe del Montenegro, u kontinuitetu i u najvećoj mjeri vode računa o profesionalnim standardima i imaju restriktivnu uređivačku politiku objavljivanja komentara koji bi mogli značiti kršenje profesionalnih principa. 

MSS još jednom preporučuje pažljivo administriranje komentara čitalaca kako bi zloupotrebe bile svedene na najmanju moguću mjeru…

Stav MSS-a jeste  da je uredništvo medija odgovorno za sve što se objavi na mediju, pa tako i za komentare čitalaca. U tom smislu, preporuka MSS-a jeste da se komentari čitalaca administriraju prije objavljivanja, kako bi se preduprijedile situacije kao što je pomenuta sa Jevrejskom zajednicom, ili ona sa nedoličnim pominjanjem nastradalih i preminulih, te svaka druga zloupotreba javnog medijskog prostora od strane nesavjesnih lica koja za to ne trpe nikakve posljedice.

 
 
 
image1.png
m q q medijski savjet za
samoregulaciju





