
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Izvještaj o radu crnogorskih medija za period 
1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

 
Žalba advokatske kancelarije Justicija 
 
Medijskom Savjetu za samoregulaciju se obratila advokatska kancelarija Justicija sa žalbom zbog 
neobjavljivanja odgovora koji je poslat dnevnom listu Vijesti 12 septembra ove godine. Naime 
advokatska kancelarija je poslala reagovanje na tekst “Beba opet plače i vara” sa nadnaslovom 
“Nastavak primitivizma: Popovićev advokat traži od SEEMA da povuče osudu njegovog napada na 
novinare”. Tekst se bavi žalbom koju je advokat Vladan Bojić, pravni zastupnik Vladimira 
Popovića, poslao medijskoj organizaciji SEEMO povodom njenog reagovanja na sporni događaj. 
Predmet teksta je takođe i snimak sigurnosnih kamera na objektu Europoint na osnovu koga je 
utvrđivano da li je incidenta bilo. 
 
U neobjavljenom odgovoru od 12.09.2013. advokat Vladan Bojić je dao svoje viđenje pomenutog 
snimka i njegove autentičnosti, kao i ukupne situacije koja je nastala oko navodnog incidenta. 
 
Medijski savjet za samoregulaciju smatra da je bila obaveza Vijesti da objave odgovor na tekst od 
12 septembra i to ne samo zbog ustavne, zakonske i obaveze koju Kodeks propisuje. U više 
tekstova, koji su objavljeni na pomenutu temu početkom septembra, Vijesti su samo jednom 
objavili stav druge strane o tom događaju i to u reagovanju pravnog zastupnika Vladimira Popovića 
od 6 septembra. 
 
Medijski savjet za samoregulaciju smatra da je neobjavljivanjem reagovanja advokatske  
kancelarije Justicija prekršeno načelo 4 Kodeksa novinara koje propisuje obavezu novinara: “…da 
dopuni nepotpunu i ispravi netačnu informaciju, pogotovo onu koja može naškoditi, 
pridržavaju ći se, pri tom, pravila da ispravka mora biti istaknuta na odgovarajući način.”  
 
Medijski Savjet za samoregulaciju podsjeća da Vijesti takođe nijesu objavile reagovanje advokatske 
kancelarije Justicija od 10. septembra pod naslovom “Nepromišljen pokušaj vađenja iz stupice”.  
 
Žalba Specijalne bolnice za psihijatriju u Dobroti 
 
Etički komitet Specijalne Psihijatrijske bolnice Dobrota Kotor poslao je žalbu MSSu na tekst 
objavljen u Vijestima 22 oktobra pod naslovom “Ludi Milan u Srbiji nastavlja liječenje”. Etički 
komitet bolnice smatra da je krajnje neprimjereno i novinarski neprofesionalno korišćenje izraza 
tipa “Ludi Milan” i “monstrum” u okolnostima jedne tragične situacije, kao i korišćenje pomenutih 
okolnosti za stvaranje novinarskog senzacionalizma kojim se produbljuje stigmatizacija prema 
psihijatrijskim pacijentima. 
 
Medijski Savjet za samoregulaciju je detaljno razmotrio žalbu i konstatovao da se tekst odnosi na  
tragičan  događaj iz 2005. godine. Smatramo da je korišćenjem izraza “ludi” i “monstrum” autor 
teksta pokušao da senzacionalistički izvještava o jednoj najobičnijoj situaciji. Takođe, korišćenjem 
pomenutih termina autor je pokušao da omalovaži i ponizi jednog psihijatrijskog pacijenta. MSS 
smatra da su u ovom slučaju prekršena načela 1.2(b) i 8.1(g) Kodeksa novinara. 
 
Načelo 8.1(g) 
Fizičke ili mentalne bolesti, kao i povrede, pripadaju sferi privatnosti pogodjenih osoba. Iz 
obzira prema takvim osobama i članovima njihovih porodica, u takvim slučajevima mediji ne 
treba da objavljuju imena i fotografije, i treba da izbjegavaju omalovažavajuće izraze da bi 
opisali bolest i patnju. Tako se treba vladati čak i kada su pomenuti izrazi u svakodnevnoj 
upotrebi. 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Načelo 1.2 (b) 
Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, 
novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjer ivanjem, neadekvatnim naglašavanjem 
jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. 
 
 
Žalba porodice Ivana Vujovića 
 
Medijskom Savjetu za samoregulaciju se obratila žalbom i porodica Ivana Vujovića, koji služi 
zatvorsku kaznu u Zavodu za izvršenje krivičnih sankcija. Žalba se odnosi na pisanje Vijesti od 7. 
novembra ove godine i tekst “Ubo ga kašičicom jer ga je reketirao u spuškom zatvoru”, kao i na 
tekst “Bomba za Vujovića?” od 5 novembra. Porodica u žalbi tvrdi da je prvi tekst tako konstruisan 
da se iz njega može zaključiti da je jedini krivac u čitavom događaju Ivan Vujović, na šta upućuje i 
naslov teksta “Ubo ga kašičicom jer ga je reketirao u spuškom zatvoru”, kao i fotografija koja prati 
tekst. 
 
MSS smatra da je naslovnom konstrukcijom novinar povrijedio pretpostavku nevinosti i da je iznio 
nedvosmislen zaključak iako se radilo o izvještavanju sa suđenja koje je u toku. MSS smatra da je 
na ovaj način prekršeno načelo 10 smjernice (a) i (b): 
(a) Izvještaji o istrazi i sudskim slučajevima služe da na pažljiv način obavijeste javnost o 
zločinu, krivi čnom gonjenju i sudskoj presudi. Pretpostavlja se da je osoba nevina sve dok sud 
ne dokaže suprotno, čak i ako je on/ona priznala krivicu. Čak i u slučajevima kada je krivica 
očigledna za javnost, optužena osoba ne može se predstavljati krivom u okviru sudske 
procjene sve do donošenja presude.  
(b) Portretisanje ličnosti kojim se prejudicira njen karakter, kao i optužbe na njegov/njen 
račun narušavaju ustavni princip zaštite ljudskog dostojanstva, i to pravilo takodje važi za 
one koji mogu biti proglašeni kriminalcima. Cilj izvještavanja iz sudnice ne smije biti da se 
okrivljeni kazni sa društvenog aspekta, tako što će mediji biti koriš ćeni kao"stub srama".  
 
Kada je riječ o tekstu “Bomba za Vujovića?” od 5. novembra porodica tvrdi da “svaki novinar prije 
objavljivanja informacije mora provjeriti vjerodostojnost iste, što kod  ND „Vijesti” nije slučaj. 
Novinari i uređivački tim ovog medija plasiraju informacije bez ikakvog osnova i prethodne 
provjere, te javnost dobija potpuno iskrivljenu sliku o stvarnom stanju stvari. U ovom dijelu 
naglašavamo da stan ispred koga je podmetnuta eksplozivna naprava nije u vlasništvu Ivana 
Vujovića, što se može utvrditi i uvidom u katastarsku evidenciju.” 
 
MSS konstatuje da iako je novinar spornog tekstastavljajući u naslovnoj konstrukciji znak pitanja 
na kraju ostavi prostor za nedoumicu, u tekstu iznio nedvosmislenu konstataciju da je bomba 
postavljena ispred vrata stana Ivana Vujovića i da je upravo bila namjenjena njemu. Za ove tvrdnje 
novinar se nije pozvao ni na jedan izvor, niti je kontaktirao porodicu Ivana Vujovića. 
 
MSS smatra da je novinar prekršio član 1 Kodeksa novinara i smjernicu 1.1 za ovo načelo: 
1.1 Opšti standardi  
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 
ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

 
Žalba Željeznički prevoz Crne Gore 
 
MSS je dobio i žalbu direktora Željezničkog prevoza na seriju tekstova objavljenu u Vijestima o 
ovom preduzeću u periodu od 29. avgusta do 25. oktobra ove godine. U žalbi direktor preduzeća 
Milojica Zindović ističe dasu objavljene glasine i pretpostavke o željezničkom prevozu Crne Gore 
koje su javnosti prezentovane kao činjenično stanje i time se direktno negativno uticalo na poslovni 
ugled ovog preduzeća, nanijeta mu štetu i izazvao strah i uznemirenost kod njegovih korisnika. 
 
Idući hronološki MSS je prvo razmotrio tekst od 29. avgusta „Kočnice su pokvarene i poslije 
prevoza“. Kako sam naslov teksta kaže tema je bila ispravnost kočnica na nedavno remontovanim 
vozovima. Novinar se u tekstu poziva na neimenovani izvor za svoje tvrdnje da postoje problemi u 
funkcionisanju vozova. Međutim na kraju teksta stoji i to da na pitanja Vijesti iz Uprave ove 
kompanije niko nije dostavio odgovor povodom spornih pitanja. MSS smatra da je novinar u ovom 
slučaju postupio ispravno. 
 
Tekst “Vozili putnike do Bara pa vratili voz u depo” od 30. avgusta se bavi istom temom kao i 
prethodnog dana i na isti način predočava činjenice. Novinar se i ovaj put poziva na to da nije dobio 
zvanični odgovor od rukovodstva kompanije. Iako se direktor kompanije poziva na to da je novinar 
dobio informacije od nepoznatih izvora, podsjećamo da novinari nijesu dužni da otkriju svoje izvore 
informacija, ali su dužni da čuju drugu stranu, što je u ovom slučaju ispoštovano. 
 
Uz ovo treba dodati da je demanti Željezničkog prevoza na pomenuta dva teksta objavljen u 
Vijestima od 31. avgusta.  
 
Predmet žalbe su i tekstovi od 19 septembra “ Pomaže li tužba protiv javašluka” i “Zabranili 
portparolu da daje informacije Vijestima i Danu” od 25. oktobra. Vijesti su na ova dva teksta 
objavili demanti Željezničkog prevoza i to prvi 21. septembra, a drugo tek 9. novembra, četrnaest 
dana pošto je tekst objavljen. 
 
Analizirajući pomenute tekstove MSS nije pronašao bitnije povrede Kodeksa novinara. Iako je bilo 
netačnih informacija Željezničkom prevozu je pružena prilika da putem demantija ispravi ili dopuni 
pogrešne informacije. Kao povredu Kodeksa registrovan je pasus “Sendviči samo za crnogorske 
putnike” u sklopu teksta “Pomaže li tužba protiv javašluka” od 19. septembra. MSS smatra da je 
novinar potpuno proizvoljno izveo konstataciju koja može da ima za posledicu širenje nacionalne 
mržnje i time napravio ogrešenje o načelo 5 Kodeksa novinara: 
 
 5.1 Govor mržnje  
(a) Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je  namijenjen širenju neprijateljstva ili 
mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih 
nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će 
objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.  
MSS takođe smatra da su Vijesti objavljivanjem demantija  sa velikim zakašnjenjem dvije nedjelje 
pošto je inicijalni tekst objavljen prekršile načelo 4 Kodeksa novinara. U smjernici 4(a) navedeno je 
da: 
Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora 
u najkra ćem roku objaviti ispravku. 
 
 
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Žalba Marko Ćulafić 

Medijskom savjetu za samoregulaciju se obratio žalbom Marko Ćulafić zbog teksta objavljenog  u 
Pobjedi od 1. decembra pod naslovom „Uprava za igre na sreću, Marko Ćulafić: Crna Gora kao Las 
Vegas“. Gospodin Ćulafić se žalio na postupak novinara Pobjede koji su odgovore koje su dobili od 
portparola Uprave za igre na sreću putem e-maila, pripisali njemu i čitaocima predstavili da su u 
stvari napravili intervju sa njim. Iz e-mail korespondencije, koju je MSS dobio, se jasno vidi da su 
pitanja upućena portparolu kompanije i da su odgovori poslati sa iste e-mail adrese. Ni u pitanjima 
ni u odgovorima se nigdje ne pominje ime Marka Ćulafića direktora Uprave za igre na sreću, tako 
da se ne vidi osnov da se njemu pripišu odgovori odnosno da se kompletan materijal tretira kao 
intervju sa njim. 
MSS smatra da je ovakvim postupkom prekršen član 3 Kodeksa novinara: 
Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan 
kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. 
 
 
Žalba UPIS 
 
MSS je dobio i žalbu od UPISa na prethodni izvještaj ovog tijela i na dio koji se bavi kršenjem 
Kodeksa u Pobjedi prilikom objavljivanja saopštenja pomenutog udruženja. MSS je razmatrajući 
žalbu zaključio da se radilo o grešci i da nije prekrešeno načelo 5 koje se odnosi na govor mržnje, 
već načelo 8 koje govori o poštovanju ljudskog dostojanstva. MSS je takođe konstatovao da je 
zabunu u procjeni pomenutog teksta izazavalo to što je Pobjeda objavila taj tekst kao marketinški 
oglas. 

 
NALAZI MONITORING TIMA 

 
DAN, 10. oktobar 
 
List je na naslovnoj i na strani 10 objavio tekst sa naslovom „Silovao brataničnu pa je bacio 
sa terase“ i nadnaslovom „Policija u Tuzima uhapsila B.I (38)“. 
U nadnaslovu i u tekstu je dato puno ime i prezime osumnjičene osobe. 
Tvrdnja iz naslova bazirana je na izjavi sina osimnji čenog koja glasi:  
„Otac je bio tri dana pijan i vidio sam kad je gurnuo sa terase, a prethodno ju je, čini mi se, i 
silovao“,  citira se izjava sina osumnjičenog. 
 
MSS smatra da tekst nije ispoštovao osnovne standarde novinarske etike, da je neutemeljen i 
senzacionalistički, te da su potpuno zanemareni interesi djeteta, 12-godišnje djevojčice, 
bratanične osumnjičenog, za koju se pouzdano zna jedino da je hospitalizovana zbog povreda 
za koje je tek istraga trebalo da utvrdi pod kojim su uslovima nastale.     
MSS je stava da su prekršene sve smjernice za član 1, koje govore o opštim standardima i 
tačnosti:    

Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  
Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve 
odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da 
obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske 
informacije.  
Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, 
novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjer ivanjem, neadekvatnim naglašavanjem 
jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili 
reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. 
Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se 
desile.  

Ovdje je, takođe, smatra MSS, prekršena prezumpcija nevinosti, koju tretira član 10 
Kodeksa.  

Identitet 12-godišnje djevojčice nije otkriven, ali je zato objavljena fotografija kuće u kojoj živi, 
fotografija i ime njene maćehe, od koje je uzeta novinarska izjava, te identitet njenog starijeg brata. 
Ovim je prekršeno uputstvo za član 10 Kodeksa, koje kaže:       
Mediji ne smiju da otkrivaju identitet žrtava seksualnog nasilja ili da objavljuju materijal 
koji bi mogao da doprinese otkrivanju njihovog identiteta. Drugačije se može postupati samo 
ako su žrtve saglasne da im se otkrije identitet ili ako zakon ovlašćuje medije da to učine.  
Takođe, time je prekršeno smjernica za načelo 9, koje tretira interese djece:   
Mediji su obavezni da postupaju u skladu sa načelima Konvencije Ujedinjenih nacija o 
pravima djece i da sa posebnom pažnjom istražuju informacije koje zadiru u interese djece.  

 
DAN, 10. oktobar 
 
List je na strani 16. objavio autorski tekst Dragana Mraovića, „Parada“.  
Autor, između ostalog, piše: „Nikako im se ne smije (LGBT populaciji, primj. MSS) ugroziti 
njihova li čna sloboda ili pravo na rad, jer ako toga nema onda je jasno zašto je glumac Rupert 
Everet, Oskar za glavnu ulogu Linkolna, deklarisani muželožnik, priznao da je dugo vremena 
morao da zarađuje kao muželožnička prostitutka, a da je narkomanija sastavni dio te pri če“. 
U njemu autor teksta, koji pripadnike LGBT populaci je naziva pogrdno „muželožnicima“, 
tvrdi da oni „ho će da skreću tuđu djecu s prirodnog puta radi svog egoističkog prohtjeva da 
im drugi daju ono što su mogli sami prirodno imati, ali nisu htjeli“, (misli se na djecu, prim. 
MSS) i parada naziva paradom srama.  
 
MSS podvlači da je list korektno prenosio aktivnosti oko pripreme Parade ponosa koja je 
održana 20. oktobra u Podgorici, kao i o njenom održavanju. 

Međutim, isto tako smatra da je pomenutim tekstom prekršio Kodeks, i to član 5, odnosno, 
smjernicu za taj član, koja kaže:   
Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je nam ijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje 
prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih 
nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će 
objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.  

 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

BLIC, 15. oktobar 

Blic je objavio tekst pod naslovom “Subotiću ostali troškovi” i nadnaslov “ Londonski sud ocijenio 
da nema krivice Ratka Kneževića”. U tekstu se tvrdi da je londonski sud u presudi naveo da nije 
dokazano da je Knežević oklevetao Subotića tokom procesa. Sporna je i konstatacija u nadnaslovu 
da je londonski sud ocjenio da nema krivice Ratka Kneževića. Sud se u pomenutom slučaju 
proglasio nenadležnim, što je Blic sledeći dan uredno i objavio u demantiju Subotićevog advokata. 

MSS smatra da je prekršeno načelo 3 Kodeksa novinara : 
Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan 
kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. 

MSS isto tako ističe i da je Blic već sledećeg dana objavljivanjem demantija Subotićevog advokata 
ispravio navedenu grešku. 

 
DAN, 16. oktobar 
 
List je na naslovnoj i na strani 9 objavio tekst pod naslovom „Milo je znao da rade bez 
tendera i dozvole“, i nadnaslovom „Na početku ponovljenog suđenja u aferi „Zavala“, Rajko 
Kulja ča prozvao vrh DPS-a“ i podnaslovom „Bivši predsjednik budvanske opštine naveo je 
da ga niko nije tjerao da čini krivi čno djelo, ali je od Vlade Crne Gore za pripremu i praćenje 
turisti čke sezone imao podršku za takav poduhvat“.  
U tekstu je opširno preneseno svjedočenje Kuljače.  
Narednog dana, 17. oktobra na strani 8 objavljen je Kulja čin demanti, u kojem se kaže da u 
svom iskazu nije mislio na Mila Đukanovića, već na budvanski DPS i na Bora Lazovića. 
Nadnaslov demantija je: Rajko Kuljača pojasnio iskaz dat pred Višim sudom u Podgorici i 
naslov „Mislio sam na Bora, a ne na Mila“. 
 
MSS smatra da nije ispoštovano pravilo koje važe za objavljivanje demantija, a da je ih je u 
konkretnom slučaju tim prije valjalo ispoštovati, jer je rije č o demantiju proizvoljnog 
medijskog tumačenja u iskaza datog tokom sudskog procesa, i to tumačenju koje se našlo na 
naslovnoj strani lista.  
 
MSS je stava da je u konkretnom slučaju prekren član 4 Kodeksa, koji tretira ispravke, kao i  
uputstva za njegovu primjenu, te da nije ispoštovana nijedna od sljedećih stavki:  

Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora 
u najkra ćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasi rana tako da odgovara 
plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi 
na prethodni nekorektni izvještaj.  
Ako medij utvrdi da je objavio pogrešan izvještaj i time ugrozio reputaciju neke osobe ili 
institucije, mora, u najkra ćem roku, objaviti izvinjenje. Izvinjenje mora biti plasirano tako da 
odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi.  
 “Odgovara plasmanu” u ovom kontekstu znači objavljivanje ispravke na istom mjestu (u 
slučaju štampanih medija) ili u istoj emisiji (u slučaju elektronskih medija).  

 
 
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

DAN, 17. oktobar 
 
List je na naslovnoj i na strani 11 objavio kritike mitropolita Amfilohija na ra čun crnogorske 
vlasti povodom odluke da se u Podgorici održi parada ponosa.  
 
Nadnaslov je „Mitropolit Amfilohije oštro kritikova o održavanje LGBT skupa u Podgorici“ i 
naslov „Parada bestidnosti zbog pederskih lobija“.  
„Amfilohije pita zašto bi bilo zabranjeno rodoskrnavljenje i incest ako je polna strast, 
nagonsk pohotljivost 'urođeno' pravo jedne vrste ljudi“.  
Tekst obiluje stavovima netrpeljivosti i uvredama na račun LGBT populacije.   
MSS smatra da je ovim prekršeno načelo 5 Kodeksa, koje govori o jeziku mržnje, odnosno 
smjernicu u kojoj se kaže:    

Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je nam ijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje 
prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih 
nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će 
objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.  
 

DAN, 26. oktobar  
 
Dnevni list Dan je 26. oktobra objavio tekst pod naslovom “Zapošljavaju pred izbore” i 
nadnaslovom “Mojkovačka opozicija upozorila na nove mahinacije DPS-a i podnaslovom “DPS 
pokreće ustaljenu praksu i krajnje je vrijeme, ako uopšte ima tužilaštva u Crnoj Gori da otvore oči, 
umiješaju se i preispitaju cjelokupnu situaciju, kazao je Marinko Medojević; Najnovije opozicione 
optužbe su traženje alibija za izvjestan izborni poraz, poručili su iz DPS-a” 
Tekst se bavi oglasom za jedno radno mjesto geologa u firmi Nort mining. Iako je portparol 
pomenute kompanije saopštio novinaru Dan-a da se radi o konkursu za geologa koji se već nalazi na 
pomenutom radnom mjestu, novinar je napravio nevjerovatnu konstrukciju i sve to povezao sa 
predizbornim mahinacijama uoči lokalnih izbora u Mojkovcu, a oglas za pomenuto radon mjesto 
naveo kao dokaz. 
 
MSS smatra da je prekršeno načelo 3 Kodeksa novinara : 
Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan 
kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. 
 
 
DAN, 27. oktobar 
 
List je na naslovnoj strani i na strani 10 objavio tekst o Petrovdanskoj litiji koju je u 
Podgorici prethodnog dana obavio mitropolit Amfilohije sa sveštenstvom i vjernicima SPC.  
Litija je nazvana „Za crnogorsku čast, obraz, svetinju braka i rađanja djece“, kao odgovor 
Srpske crkve na Paradu ponosa koja je u Podgorici održana  20. oktobra. 
Naslov teksta je: „Amfilohije: Podgorica očišćena od grijeha“. 
 
U tekstu je iznesen govor mržnje na račun LGBT populacije, kao na primjer: „Djeca božija 
mogu postati samo ona koja se čuvaju svakog grijeha vidljivog i nevidljivog i koja se osvećuju 
i očišćuju od oskrnavljenosti bilo kojim grijehom, pa i onim kojim je ovih dana zagađe ovaj 
grad“. Ovaj je dio i podnaslov pomenutog teksta.  



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

MSS smatra da je ovim prekršeno načelo 5 Kodeksa, koje govori o jeziku mržnje, odnosno 
smjernicu u kojoj se kaže:    

Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je nam ijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje 
prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih 
nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će 
objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju. 
 
 
VIJESTI,  8–25. novembar 
 
Više tekstova o konferenciji “Riječ slika neprijatelj”( „Kritičari na meti poslušnika“, „Beba sprema 
novu manipulaciju“,“Brutlna predstava očajnika“,„Napad na nezavisne jer ukazuju na veze vlasti i 
kriminala“, „Vijesti zabranjene, nepoželjnu novinarku zatvorili u kabinet“).objavio je dnevni list 
Vijesti u novembru sa naslovima i jezičkim konstrukcijama koje obiluju uvredama, klevetama i 
optužbama, poput: „Brutalna predstava očajnika”, „prljava kampanja vlasti i mafije”, „organizovani 
i zločinački kriminal se ne predaje”, nazivajući goste, novinare i učesnike – „polupismenom i 
opskurnom poslugom režima”, „duvanskom hobotnicom”, „prorežimskim medijima i mafijaškim 
plaćenicima”, organizatore – „fantomskim”, panele – „bljuvotinama”, učesnike – osobama koje su 
„pukle”, ili su bile „zavedene i zloupotrebljene”, pokrovitelje – „tajkunskim carevima”, ili još gore 
vređajući ih po nacionalnoj osnovi nazivali su ih „bliskoistočnim prijateljima”. 

MSS smatra dase radi o netačnim i uvredljivim informacijama i da u ovim tekstovima nije 
ispoštovano načelo 1 i smjernica 1.1 Opšti standard: 
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 
ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  
 
 
VIJESTI, 8. i 9. novembar  
 
List je objavio tekstove o navodnim zloupotrebama koje vrše podgorički ljekari dr Davor 
Musić i dr Goran Batri ćević, na način da pacijente koji im dolaze u privatnu zdravstvenu 
ustanovu „Medical centar“ u kojoj dopunski rade, upućuju na liječenje u Klinički centar.  

„NAŠE ZDRAVSTVO...Načelnik spojio državni i privatni posao: Prvo naplati, pa šalje na liječenje 
u KCCG“ je naslov teksta objavljenog 8. novembra, na naslovnoj i na strani 11, a „Musić ima 
blagoslov Mijovića“, naslov teksta objavljenog 9. novembra.  
List je, po mišljenju MSS-a u negativan kontekst stavio potpuno opravdanu i jedino normalnu 
ljekarsku praksu da se bolesnik za kojeg u privatnoj zdravstvenoj ustanovi nema uslova adekvatnog 
liječenja i pružanja zdravstvenih usluga, upućuje na liječenje u Klinički centar. Takođe, list je, iz 
novinarskog neznanja, neobaviještenosti ili loše namjere, doveo u zabludu javnost na način što su 
iznesene tvrdnje da se zdravstvena usluga u privatnoj zdravstvenoj ustanovi koja je umrežena sa 
Fondom zdravstva usluge ne plaćaju. To je tačno samo ako je bolesnik iz Kliničkog centra upućen 
na umreženu ustanovu, i to pod određenim uslovima – ukoliko bi za tu uslugu u Kliničkom centru 
morao da čeka duže od mjesec dana. 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

MSS smatra da je ovdje prekršen član 1 Kodeksa, i njegova smjernica koja glasi:   
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 
ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  
Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve 
odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da 
obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske 
informacije.  

 
Vikend DNEVNE NOVINE, 9. i 10. novembar  

List je na naslovnoj i na strani 3 objavio tekst „Đukić je iz zatvora prijetio klanu Đurovića“. 
Riječ je o tekstu u kojem se kalkuliše o pojedinostima vezanim za ubistvo Baranina Stefana 
Đukića, koje se desilo nekoliko dana ranije. 
U podnaslovu teksta na naslovnoj strani objavljena je nezvanična informacija od 
neimenovanog izvora, u kojoj se iznosi tvrdnja o detaljima vezanim za Đukićev boravak u 
spuškom zatvoru, i to detaljima koji se stavljaju u direktan kontekst sa njegovim ubistvom.  
(Da je Đukić u zatvoru prijetio članu jedne barske kriminalne grupe, te da je „nagovještavao 
da će im nauditi“).  
Pored toga, lid teksta na strani 2. koji govori o saslušanju nekoliko mladića iz Bara, zbog 
pomenutog ubistva, označen je kao „nezvanična informacija“.  

MSS smatra da je tema ovog teksta bila suviše delikatna da bi tekst, i to noseći, sa naslovnice,  
bio baziran na nezvaničnim informacijama.  
U smjernicama za načelo 1, stoji:  
Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve 
odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da 
obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske 
informacije.  
Takođe:  
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 
ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  
Takođe, uz tekst na naslovnoj i na unutrašnjoj strani objavljena je fotografija sa mjesta zločina, na 
kojoj se vidi krvavi pločnik.  
MSS smatra da je ovdje riječ o senzacionalistipkom pristupu.  
U jednoj od smjernica za prvo načelo Kodeksa, stoji:  
Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, 
novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjer ivanjem, neadekvatnim naglašavanjem 
jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili 
reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. 
Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se 
desile.  



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

U smjernici za načelo 8 stoji 
(j) Prihvatljiva granica, prilikom izvještavanja o nesrećama i prirodnim katastrofama, je ona koja 
znači poštovanje prema patnji žrtava i osjećanjima članova njihovih porodica. Žrtve nesreće ne 
smiju se dovesti u situaciju da po drugi put pate zbog prikazivanja u medijima.  

 
DAN, 14. novembar 
 
List je na naslovnoj i na strani 3 pod oznakom „ekskluzivno afera Snimak“, objavio tekst sa 
nadnasovom „Cetinjski gradonačelnik pred lokalne izbore zloupotrijebio budžetska sredstva 
za potrebe DPS-a“ i naslovom „Bogdanović za partijska zapošljavanja dao 25.600 eura“. 
Iz podnaslova se vidi, da je riječ o sumnjama Mreže za afirmaciju nevladinog sektora 
(MANS) da se Bogdanović „sakrio“ iza takozvanog ugovora o dodjeli podsticaja, koji 
podrazumijeva otvaranje najmanje 16 novih radnih mjesta u firmi „Marteks“, te da je taj 
model iskoristio za partijska zapošljavanja.  
Dakle, jedna nedokazana „sumnja“ kroz naslov i nadnaslov je navedena kao nedvosmislena 
optužba.   
Po mišljenju MSS-a, ovim je prekršen član 3 Kodeksa koji kaže:  
Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan 
kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i 
pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar 
budu jasno razdvojeni. 
Osim toga, u tekstu nije ispoštovano pravilo „druge strane“, tako da nema izjave niti 
Bogdanovića, niti nekog odgovornog lica iz firme „Marteks“.  
U smjernici za načelo 1, koje tretira opšte standarde, stoji:    

Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 
ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  

DAN, 16. novembar 
 
List je na naslovnoj strani dao najavu, a na strani 2 tekst „Od Mila ne smiju da udare na 
mafiju“, i nadnaslovom „Institucije bez rezultata u borbi protiv kriminala i korupcije“.  
Tek iz podnaslova teksta može se shvatitida je riječ o političkoj ocjeni člana Predsjedništva 
Demokratskog fronta, Andrije Mandi ća. Oko polovine teksta posvećeno je stavovima ovog 
politi čkog funkcionera. S obzirom da je riječ o 16. novembru, kada je na snazi bila 
predizborna šutnja zbog lokalnih izbora na Cetinju, u Petnjici i u Mojkovcu, MSS smatra da 
je ovdje riječ o kršenju predizborne šutnje.  
Na strani 4. istoga broja, objavljen je izvještaj sa okruglog stola održanog prethodnog dana, 
na temu spremnosti Crne Gore za otvaranje poglavlja 23. 
Nadnaslov teksta je bio „Korupcija predstavlja ozbiljnu prijetnju za crnogorsko društvo“, a 
naslov „Politički život obilejžila afera Snimak“, a podnaslova nema, tako da se tek pažljivim 
čitanjem teksta može shvatiti da je riječ o izvještaju sa jednog događaja, a da je naslovna 
kompozicija stav jednog od učesnika skupa, Slavena Radunovića, funkcionera DF-a i 
predsjednika skupštinskog Odbora za evropske integracije. 
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

MSS smatra da je u oba slučaja ovim prekršeno i uputstvo za primjenu prvog člana Kodeksa, 
koji govori o opštim standardima:  

Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve 
odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da 
obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske 
informacije.  

 
VIJESTI, 16. novembar 
 
List je na strani 9 objavio tekst sa nadnaslovom „PRIJAVA: Danilo Vu čeljić iz Berana se 
ministarstvu i Prosvjetnoj inspekciji žalio da profesora informatike u Srednjoj stručnoj školi, 
Luku Obadovića, kojeg je prijavio i policiji“ i naslovom „Izudar ao mi je dijete i nabio mu 
glavu u klupu“. Podnaslov je: „Neka se postupak završi, i ja ću onda imati što da vam kažem 
– kazao je Luka Obadović“.  
MSS smatra da naslov teksta implicira krivicu nastavnika, čime je prekršeno pravilo 
pretpostavke nevinosti, odnosno član 10 Kodeksa.  
 
Takođe, MSS je stava da je naslov senzacionalistički. S obzirom da je navodna žrtva 
maloljetnik, MSS  podsjeća i na dio Kodeksa koji govori o interesima djece, u smjernicama za 
načelo 9, koja kaže da se sa posebnom pažnjom istražuju informacije koje zadiru u interese 
djece:    

Mediji su obavezni da postupaju u skladu sa načelima Konvencije Ujedinjenih nacija o 
pravima djece i da sa posebnom pažnjom istražuju informacije koje zadiru u interese djece.  

 
 
DAN, 23. novembar 
 
U tekstu na 10. strani uz nadnaslov „Na suđenju bivšoj službenici MUP-a L.M. (dato puno 
ime i prezime), svjedočio penzioner M.R (takođe dato puno ime i prezime), i naslov „Častio je 
300 eura, jer mu je 100 bilo mizerno“, list je izvijestio sa ročišta optuženoj L.M.  
 
MSS smatra da je ovim naslovom i nadnaslovom implicirana krivica optužene, iako presuda 
nije donesena, čime je prekršen član 10 Kodeksa i njegovo uputstvo: 

Izvještaji o istrazi i sudskim slučajevima služe da na pažljiv način obavijeste javnost o zločinu, 
krivi čnom gonjenju i sudskoj presudi. Pretpostavlja se da je osoba nevina sve dok sud ne 
dokaže suprotno, čak i ako je on/ona priznala krivicu. Čak i u slučajevima kada je krivica 
očigledna za javnost, optužena osoba ne može se predstavljati krivom u okviru sudske 
procjene sve do donošenja presude.  
Takođe, uz tekst je objavljena fotografija optužene sa lisicama na rukama, kako je privodi 
službeno lice, čime je, po mišljenju MSS prekršeno uptstvo za član 10, pogotovu druga 
rečenica iz njega da: 
Cilj izvještavanja iz sudnice ne smije biti da se okrivljeni kazni sa društvenog aspekta,  

 
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

DAN, 26. novembar 
 
List je na strani  10 objavio tekst, izvještaj sa glavnog pretresa održnog u Osnovnom sudu u 
Podgorici po tužbi Mitropolije crnogorsko-primorske protiv mitropilita Crnogorske 
pravoslavne crkve Mihaila, i sveštenika te crkve  Dragana Pavlovića i Jovana Tomovića. 
Nadnaslov teksta je „Kontradiktorne izjave predstavnika tzv. CPC na suđenju po tužbi 
Mitropolije crnogorsko – primorske“ a naslov „Kakvi  popovi takva i istina“.  MSS smatra 
potpuno legitimnim favorizovanje i afirmativan pris tup u pisanju o aktivnostima Srpske 
pravoslavne crkve kao jednu od odlika uređivačke politike ovog lista. 
Međutim, isto tako, smatra neprofesionalnim i suprotnim pravilima Kodeksa omalovažavanje 
Crnogorske pravoslavne crkve, njenih sveštenika, vjernika i poštovalaca. 
Član 5 Kodeksa kaže:  
Rasu, vjeru, nacionalnost, etničku pripadnost, seksualnu orijentaciju i porodični status 
čovjeka, novinar će pomenuti samo ako je to neophodno za informaciju.  
MSS smatra da je nesporno da je u sudskom postupku protiv sveštenika jedne crkve bilo neizbježno 
pominjanje crkve kojoj oni pripadaju.  
S druge stane, član 10 Kodeksa kaže: 
Kada izvještava o istražnim i sudskim postupcima, novinar mora uvažavati pretpostavku da 
je svako nevin dok se ne dokaže suprotno, i ne smije ničim prejudicirati ishod sudskog 
postupka 

Takođe u uputstvu za primjenu opštih standarda, stoji (važan je dio oko ugrožavanja reputacije):   
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju 
znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da 
ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa 
etičkim kodeksom.  

 
DNEVNE NOVINE, 27. novembar  
 
List je na više od polovine 11. strane objavio tekst pod naslovom „Saobraćajci pod sumnjom 
da su za novac praštali prekršaje“. U podnaslovu i u tekstu navedena su puna imena i 
prezimena dvojice saobraćajnih policajaca osumnjičenih da su, vršeći kontrole u saoraćaju, 
uzimali mito.  
List je objavio i identitet i tri fotografije austr ijskog državljanina J.S u momentu privođenja 
hapšenja, zbog sumnje da je policajcima dao mito od 100 eura.   
MSS smatra da je ovim prekšena smjernica za načelo 10 koja glasi: 

Izvještaji o istrazi i sudskim slučajevima služe da na pažljiv način obavijeste javnost o zločinu, 
krivi čnom gonjenju i sudskoj presudi. Pretpostavlja se da je osoba nevina sve dok sud ne 
dokaže suprotno, čak i ako je on/ona priznala krivicu. Čak i u slučajevima kada je krivica 
očigledna za javnost, optužena osoba ne može se predstavljati krivom u okviru sudske 
procjene sve do donošenja presude.  
U uputstvima za primjenu ovog člana, stoji:  
Portretisanje ličnosti kojim se prejudicira njen karakter, kao i optužbe na njegov/njen račun 
narušavaju ustavni princip zaštite ljudskog dostojanstva, i to pravilo takodje važi za one koji 
mogu biti proglašeni kriminalcima. Cilj izvještavanja iz sudnice ne smije biti da se okrivljeni 
kazni sa društvenog aspekta, tako što će mediji biti koriš ćeni kao"stub srama". 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Takođe u uputstvima stoji:  
Kritika i komentar u vezi odredjenog slučaja moraju se jasno razlikovati od izvještavanja o 
sudskoj proceduri.  
MSS smatra da se list nije pridržavao ovih načela.   

 
DNEVNE NOVINE, 30. 11. i 1. 12.  
 
List je na strani 11 objavio tekst „Advokata Mićovića neko pokušao da udari autom“, a u 
nadnaslovu „Zastrašivanje“. U tekstu branilac optuženog Bujića tvrdi da je neko u 
Karađorđevoj ulici u Podgorici pokušao da ga udari automobilom. Advokat tvrdi da je rije č o 
istom automobilu, koji vozi brat od tetke ubijene braće. 
List se u tekstu poziva na neimenovani policijski izvor, prema kojem je brat od tetke policiji 
izjavio da on nije vozio automobil, džip budvanskih registracija, već brat od strica ubijene 
braće, a uzeo je izjavu od Mićovića i od Jovane Stevanović, bivše direktorke NVO „Društvo 
braće Gojačanin“, koja je negirala Mi ćovićeve tvrdnje.   
 
MSS smatra da je tvrdnja iz naslovne kompozicije da je neko advokata Mićovića pokušao da 
zastraši tako što je pokušao da ga udari autom u punoj brzini, imaju ći u vidu sadržaj teksta, 
neutemeljena, tim prije što ni u nadnaslovu niti u naslovu nema znaka pitanja, koji bi u 
pomenutoj situaciji relativizovao tvrdnju.  
MSS smatra da je list iznio za čitaoca sugestivnu tvrdnju, a da policija, kako sam list navodi, 
nije do zaključenja lista ni obavila do kraja saslušanje jednog od potencijalnih aktera pri če, 
brata od strica braće Gojačanin.  
 
MSS smatra da je ovdje prekršena pretpostavka nevinosti, te da je prekršen član 3 Kodeksa, 
koji glasi:  
Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan 
kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i 
pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar 
budu jasno razdvojeni 
 
MSS je stava da je prekršen i član 10 Kodeksa, koji kaže: 
Kada izvještava o istražnim i sudskim postupcima, novinar mora uvažavati pretpostavku da 
je svako nevin dok se ne dokaže suprotno, i ne smije ničim prejudicirati ishod sudskog 
postupka. 
 
 
 
DNEVNE NOVINE, 15. novembar 
 
U tekstu na strani 11 list je objavio ime i prezime lica E.M (18) protiv kojeg je Više tužilaštvo 
u Bijelom Polju podiglo optužnicu zbog sumnje da je počinio pokušaj ubistva. 
U uputstvu za član 10 stoji:   

Kada se izvještava o istrazi i krivičnom sudskom postupku protiv mladih osoba i njihovom 
pojavljivanju na sudu, mediji moraju biti posebno obazrivi, imaju ći u vidu budućnost takvih 
osoba. Ovo se takođe odnosi i na mlade koji su žrtve zločina.  
 
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

POBJEDA, 18. i 25. novembar  
 
List je 18. novembra objavio kolimnu „Markovi konaci“ autora Marka Vešovića, (Marko 
Udovičić), pod naslovom „Papak iz Papa i Smradončić iz Gusinja“. 
U tekstu se Šerbo Rastoder naziva „Šerbo Splačina“ („Ili je od onih Bihoraca što su pravljeni po 
uzoru na Šerba Splačinu koji je do suda doio potvrdu da je genije koji prepisuje?“Rifat Vesković e 
naziva Rifat Magarica („Iz naše knjige Miško Kesedžija i njegove bize zna se šta mi je poručio 
Rifat Magarica koji je nedavno postao član Dražinog fronta. Željko Ivanović se naziva Željko 
Goveče („A najnedužniji su Miško Kesedžija i Željko Goveče“.) 
U tekstu „Buđenje pacova“ od 25. novembra, Veseljko Koprivica, novinar, naziva se „glupi đikan 
Veseljko“, kao i „križancem konja i magarca“: 
„Svi Miškovi kerovi se trkaju ko će biti veći smrad, i ovaj sadržaj su mogli svi napraviti, ali među 
njima je najgluplji Veseljko, ime koje,kako tvrdi Kilibarda, u Banjanimadaju samo konjima, i samo 
je to bangavo novinarsko kljuse moglo reći da sam u ratu četnike razvaljivo o njinom trošku“. „...da 
se osveti Kilibardi zbog tvrdnje da je đikan Risto Đokov svom jedvačeku dao konjsko 
ime....“„Strogo govoreći, Veseljko i jeste križanac konja i magarca.“      
I ustom tekstu Andrija Mandić se naziva neandertalcem:„Stoga zamislimo da je neandertalac 
Andrija Mandić, služeći se Krivokapićem kao batinom za obaranje Đukanovića...“   

MSS smatra dase radi o uvredljivom  rečniku i da u ovim tekstovima nije ispoštovano načelo 1 i 
smjernica 1.1 Opšti standard: 
 
Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da 
preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isklju čivo tačne informacije, 
i da su njihovi komentari čestiti. 
 
Ovu vrstu prekršaja tretira Kodeks novinara i u načelu 8 : 
Novinar je dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu ljudi. Pravo na 
privatnost obrnuto je srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim 
slučajevima nužno poštovati ljudsko dostojanstvo.  
 
 
 
TV PINK  M 
 
Medijski savjet za samoregulaciju zabilježio je u pomenutom period kršenje Kodeksa novinara u 
programskim sadržajima TV Pink. 
 
Prvo, riječ je o rialiti program Farma, u kojem se gotovo svakodnevno koristene samo riječi, nego i 
fraze, nedostojne javne komunikacije i medijske prezentacije. 
Riječ je o jeziku ličnih uvreda, punom psovki i ličnih diskvalifikacija, počemu je, nažalost, ovaj 
program postao prepoznatljiv. 
MSS smatra da rialiti program takvog tipa daju loš primjer, a jedna od funkcija medija jeste da 
postave i da se drže društveno prihvatljivih standard javne komunikacije, a ne da kod gledalačkog 
auditorijuma podstiču najniže strasti.    
 
Takođe, u izvještajnom periodu, primijećena je u višenavrata u informativnom programu “Minut, 
dva”, iste televizije,  upotreba omalovažavajućih riječi koje vrijeđaju dostojanstvo osoba koje su 
predmet izvještavanja.  
Posljednji takav primjer desio se u nedjelju, 15.decembra.   



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Konkretno, u pomenutom informativnom programu, u prilozima u kojima se govori o istrazi koja se 
vodi protiv bivših menadžerki CKB banke, Milke Ljumović i Bose Tatar, korišćeni su izrazi ”žuta” 
i “crna”, za identifikaciju osoba o kojima se govori. 
 
MSS smatra da se takvim kvalifikacijama diskredituje i urušava ne samointegritet osoba o kojima se 
izvještava, nego i nivo javne komunikacije u medijima i apeluje na uredništvo Pink televizije da 
prekine sa takvom praksom u svojim programskim sadržajima.   
MSS smatra da je ovakvim izvještavanjem prekršena smjernica za načelo 10, koja kaže:   

Izvještaji o istrazi i sudskim slučajevima služe da na pažljiv način obavijeste javnost o zločinu, 
krivi čnom gonjenju i sudskoj presudi. Pretpostavlja se da je osoba nevina sve dok sud ne 
dokaže suprotno, čak i ako je on/ona priznala krivicu. Čak i u slučajevima kada je krivica 
očigledna za javnost, optužena osoba ne može se predstavljati krivom u okviru sudske 
procjene sve do donošenja presude.  
Portretisanje ličnosti kojim se prejudicira njen karakter, kao i optužbe na njegov/njen račun 
narušavaju ustavni princip zaštite ljudskog dostojanstva, i to pravilo takodje važi za one koji 
mogu biti proglašeni kriminalcima. Cilj izvještavanja iz sudnice ne smije biti da se okrivljeni 
kazni sa društvenog aspekta, tako što će mediji biti koriš ćeni kao"stub srama".  

 
PORTALI  
  
U periodu koji tretira aktuelni izvještaj Medijskog savjeta za samoregulaciju od 1.oktobra do 1. 
decembra, uočljiv je znatno veci broj objavljenih komentara čitalaca neprimjerenih javnom 
diskursu.  
Ta se konstatacija odnosi na Portal Vijesti koji je i dosad u izvjestajima MSS ubjedljivo prednjačio 
po broju objavljivljenih spornih komentara... 
Dva dogadja u proteklom periodu, odnosno, tekstovi objavljeni na Portalu Vijesti o Paradi ponosa u 
Podgorici i nedavnom incidentu u Skupštini Crne Gore kad je predsjednik Vlade Milo Djukanović 
bitangom nazvao poslanika Pozitivne Crne Gore Dritana Abazovića, posebno su izazvala pravu 
lavinu komentara čitalaca koji od moderatora, odnosno, uredništva, nijesu isključivani, a koji su 
sadržali najvulgarnije vrijedjanje, psovanje, širili nacionalnu ili vjersku netrpeljivost i mržnju, 
sadržali homofobične ispade, provale vulgarizama i gadosti...  
Nažalost, postalo je gotovo pravilo da komentari služe za izražavanje poremećenih, bolesnih i 
zadrtih stavova čitalaca koji anonimno i bez cenzure administratora portala iskazuju svoje 
frustracije, mržnju i agresiju, neštedeći pri tom nikoga i ništa.  
 
Portal Vijesti je povodom Prade Ponosa u Podgorici objavio nekoliko tekstova:  tekst: Vjeruju 
policiji: Organizatori Parade: Ne plašimo se nereda, biće nekoliko stotina učesnika, tekst: 
Parada ponosa slogan povorke je ''Crna Gora ponosno'', a brkovi simbol, tekst: ''Crna Gora 
ponosno'': Parada u Podgorici: Policija spremna, prijetnje ozbiljne, tekst: Realna slika: 
Radojičić: Parada pokazala gdje je Crna Gora, stidim se ispada mladih.  
 
Ispod tih tekstova objavljen je ogroman broj komentara čitalaca sa homofobičnim sadržajem, 
elementima govora mržnje, pozivom na ubijanje i nasilje nad homoseksualcima i onima koji ih 
podržavaju…  
  
Primjeri:  
  
Cele-1, 18. oktobar u 12,03 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Je li Milo dao guzice Cimbu? Ja mislim da jeste, ako nije daće za vikend. 
  
Testera, 18. oktobar u 11,51 
Milo, pošalji sina Blaža!!! 
  
ak 47, 18. oktobar u 17,14 
Eeeeee...Da je sreće da pođemo svi i to sa flašama ali PLINSKIM DA IH POPALIMO... 
Dočekasmo i tu bruku da nam se đedovi brkova stide.. 
  
MNE rider, 18. oktobar u 22,39 
Oj pederi neka neka Morača vas hladna čeka!! 
  
Sulejman, 18. oktobar u 22,33 
Ovaj Numanović je oličenje prosječnog DPS-ovca. Baciš mu pred noge malo bakšiša i uradiće sve 
što treba ako treba i preko stolice da se presavije on će to uradit bez pogovora. 
  
Pigo, 20.oktobar u 08,20 
Ubij zakolji ne daj peder da postoji!!! 
  
Jasmin 73, 20. oktobar u 10,46 
Ja bi dozvolio ovu paradu i ne bih se bunio ali samo kad bi Milo dao guzice ovoj stoki. NEK NAM 
BOG POMOGNE I SAČUVA NAS OVE GAMADI. 
  
Podgoričanin 468, 20. oktobar u 11,14 
UBIIIIIIII UBIIIIIIII UBIIIIIIIIIIII PEDERAAAAAAAAA AAAAA. 
PEDERAAAAAAAAAAAAAA. PEDERAAAAAAAAAAAA!!! 
  
Džek Danijels, 20. oktobar u 11,38 
Žao mi je podgoričke omladine koja će da robija zbog ovih bolesnika... Ta smrdljiva govna i nakaze 
je trebalo ignorisati. 
  
Slobo CG, 20. oktobar u 11,56 
Sve ih treba u gasnu komoru strpat!! E da je Hitler živ, znao bi što da radi s ovima! Pederčine u 
Crnu Goru imaju veća prava, od nas običnija smrtnika!! 
  
Tores 18, 21. oktobar u 20,41 
Pa znači li u ovoj Crnoj Gori biti političar biti i bez moralnih vrijednosti? Pa razmislite li vi da je 
hiljadama ljudi i djece u svakom trenutku bilo u opasnosti zbog 100 poremećenih maloumnih 
bolesnika? Zar je 100 maloumnika važnije od omladine i ostalog normalnog naroda? To su 
bolesnici kojima samo liječenje treba... A vi gospodine Radojičiću za njima pa i vi paradirajte! 
SRAMOTA!!!! 
  
  
Iz sadržaja navedenih komentara čitalaca koji su objavljeni bez uredničke intervencije, uz sijaset 
vrijeđanja ličnosti uličarskim žargonom, psovkama i neprimjerenim kvalifikacijima, homofobičnih 
stavova i poziva na nasilje, jasno je da je prekršen Kodeks. 
MSS i ovom prilikom podsjeća na smjernicu za načelo 5 koja se odnosi na govor mržnje: ”Mediji 
ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen  širenju neprijateljstva ili mržnje prema 
osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

ili politi čke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će objavljivanje nekog 
materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.”  
Zabranjeno je objavljivanje ideja, informacija i mišljenja kojima se podstiče diskriminacija, mržnja 
ili nasilje protiv lica ili grupe lica zbog njihovog pripadanja ili nepripadanja nekoj rasi, vjeri, naciji, 
etničkoj grupi, polu ili zbog njihove seksualne opredijeljenosti…  
  
Portal vijesti je od 21. do 24. novembra povodom dva teksta o incidentu u Skupštini, prvi 
sa nadnaslovom: Žestoka rasprava i naslovom: Incident na premijerskom satu: Đukanović 
nazvao Abazovića bitangom, i drugi sa nadnaslovom: Žestoka rasprava i naslovom: Đukanović 
Abazoviću: Sjedi, bitango; Pozitivna traži hitnu sjednicu Kolegijuma, objavio više od 600 
komentara i to bez bilo kakve prethodne cenzure. U komentrima čitalaca vrijeđano je dostojanstvo 
ličnosti Mila Đukanovića i Dritana Abazovića, širena vjerska i nacionalna mržnja... Đukanović je 
omalovažavan i psovan, vrijeđan, vulgarnim i prijetećim porukama... Nazivan je bagrom, ološem, 
pacovčinom, hohštaplerom, kriminalcem, mafijašem, turčinom, narkomanom i masonom...  
Komentatori su se rugali s prezimenom poslanika Abazovića, nazivan je ružnom albančinom, 
članom špijunske partije, kukavicom, poručeno mu da bježi za Ulcinj,  Tuzi i Prištinu.  
  
 
Primjeri:  
  
Brigante brigante, 21. nov. u 19,58 
Kad se ide na Mila to treba radit ko Bojanić što čini, činjenicama i hladnokrvno po njemu ka po 
pranju: bahanalije, Bahus, bagra razvratna koja narodu ne da oko da sklopi do pet ujutro. I u facu 
mu se smije, to se tako radi. A ne histerija i mavanje prstima. 
  
Heat 23, 21. nov. u 19,56 
Milo turčine napuši se kurčine! I svi tvoji robovi koji se prodaju za kg brašna. 
  
 
Skroznebitno, 21. nov. u 23,32 
Dritane Azbejčareviću nazad u Ulcinj i Tuzi, a bolje ti je u Albaniju se skloni odakle si i došao! 
Dok je Lovćena nad nama, dok je mora kod Bara i Kotora, dok je sunca i dok je Grahovca, nikad 
niko Milu ne može da kaže ''ti'' i da mu prijeti!! 
  
Skroznebitno, 21. nov. u 23,26 
Potpuno ali potpuno opravdana Milova reakcija, čak se može reći i blaga!! Sa kojim pravom može 
prije svega premijeru, drugo starijem čovjeku od njega, treće najmoćnijem ćovjeku u CG, peto 
najvećoj veličini, sokolu, idolu naraštaja crnogorskih, svetom imenu i ikoni crnogorskoj da se obrati 
sa ''ti'', i to ko??? Albančina ružna koja se zove Dritan, član špijunske partije, ovo je najveća uvreda 
prije svega za CG, da manjina može da se uopšte obrati Milu, a posebno sa onakvim tonom!  
  
Omega 7, 21. nov. u 23,21 
Pogledajte Lomiju facu na ovoj slici – kakva pacovčina 
  
Emill, 21. nov. u 22,37 
Milo je stara bagra 90-tih 
  
Blago.nama.s.njom, 21. nov. u 22,31 
Milo je u stvari samo jedna ološ. Eto tako. 
  



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Tinkerbell, 21. nov. u 22,25 
Đukanoviću, bitango! Seljačino! LOPOVU!! UBICO!!! 
  
Omega 7, 21. nov. u 22,24 
A vi stoko što vam je Lomi faktor jer se ponaša kao zadnji klošar, kompleksi bez polnog organa, 
volite sadomazo a? Šamaraju li vas doma ili u štabu DPS-a? 
  
Anonymus MNE,21. nov. u 22,08 
Još nešto, za laku noć. Možemo mi pjevat ovže do zore, Mila može skinuti nama s grbače samo 
PUŠKA kao Čaušeskua i donekle Miloševića! Sve ostalo je palamuđenje. Laku noć Crnogorci, Srbi, 
Albanci i ostali... Pojedite svoj ponos po ko zna koji put i lezite spavajte! NE BUDILI SE I JA 
ZAJEDNO S VAMA! 
  
Dijaspora0000, 21. nov. u 02,10 
E narode crnogorski da l' ste uopšte svesni šta su vam uradili i šta vam rade još uvijek Milo 
NARKOMAN I MASON i ovi oko njega poltroni beskonačne nule vi ste ga popeli na toga konja vi 
ga sad skidajte ali očigledno da MILO KRIMINALAC neće milom e onda narode ne ostaje vam 
ništa drugo već silom kako Srbi riješiše problem na ulicu na Vladu pa da vidite kako će taj govnar 
da beži pred masom kako će ova faca oštra da se razmekša zulum vam je od MILA OTIMAČA od 
naroda dostigao vrhunac. 
  
Jedva, 22. nov. u 01,00 
Cica-maca, 22.11.2013. u 00,44 
Teško da ćeš njega viđeti u nekoj drugoj državi osim CG, pa ovo što pišeš kako je nikakav ne bi 
onakva riba bila s njim smiješan si jedvo. DRITAN ZA PREMIJERA 
Oj Dritane roka mandoljina 
Bježi, bježi, bježi za Priština... 
Oj Dritane ti muška kobilo 
Uplaši te naš premijer Milo... 
Oj Dritane kukavico jedna 
Pozitivna sa tobom je bedna... 
Hahahahaha 
  
Jedva, 22. nov. u 00,47 
Viđ Dritana strašljive drtine 
Dao bi mu da proba krtine... 
Oj Dritane mali šiptoriki 
Jesi proba Milov kikiriki... 
Hahahahahaha 
  
Jedva, 22. nov. u 00,20 
Kako Koha ditore prenosi... ''kukavice umiru prije smrti''. Ako je tako Dritane nek ti je laka 
zemlja... 
  
Evo jos nekih primjera kršenja profesionalnih standarda, zabilježenih na portalu „Vijesti“.  Riječ je 
o komentarima čitalaca koji su objavljeni bez uredničke intervencije a koji sadrže najvlulgarnije 
psovke, eksplicitne lične ili porodične uvrede ili govor mržnje usmjeren protiv određene etničke ili 
politicke grupacije….. 
  
 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

Tekst: Smrt četnika na Sinjajevini 
Kapičić negira umiješanost: Bio sam ministari nijesam ubijao ljude 
  
Jamaica, 8. oktobar u 10,05 s 
Nisi krao no si vreću držao. To što si reka je isto ka da kažeš da Milovan Đilas nije kriv za pasje 
groblje. Vazda si bio KaPičić komunjaro stara. 
  
Lubica 67, 8. oktobar u 10,04 
Ima sijaset tužbi protiv ove protuve ali ih sve kriju kao u slučaju Artuković. 
  
Tekst: Ne zna Brisel... 
Đukanović: Nema potrebe da vraćam kovertirane ostavke, to je gruba greška 
  
Bekoć, 14. oktobar u 14,34 
Na kraju epiloga??? E treba da budeš ti bagro uhapšena jer su to svi tvoji pioni radili po tvom 
naređenju, auu odoh da povratimmm 
  
Mi ćo 7, 14. oktobar u 14,33 
Ne treba vjerovati svojim očima, treba vjerovati Milu Đukanoviću STOKOOOOOO 
  
Mi ćo 7, 14. oktobar u 14,17 
  
Milo Đukanoviću svaka ova priča vodi direktno do tebe i tebe bi trebalo uhapsiti jer si ti 
nalogodavac svega ovoga! Kako te bolan nije stid više da budeš ovoliko bezočan prema ovom 
narodu splačino jedna 
  
Mrs, 14. oktobar u 13,59 
Đe ovo ima da premijer komentariše i još lažno pravda sve postupke plus se brani da su to sve 
napadi na državu. Koje si ti govno Đukanoviću. Kad najviše lažeš a ne trepneš e to je vrh propasti. 
  
Tekst: Sačekuša za Đukića 
Mladi ć iz Bara ubijen u centru grada 
  
g.a.n.n.i.c.u.S, 6. nov. u 03,53 
Lemans u usta ti se poserem turska 
  
Jacques Lemans, 6. nov. u 02,32 
Iskreno, milo mi je kad se bagra tamani međusobno. 
  
  
Tekst: Stara tema 
Srbija: Kada bi crkva pla ćala porez, budžet bi bio puniji za stotine miliona eura 
  
Baščelik NK, 11. nov. u 23,41 
  
Amfilohija treba poprskat sumpornom kisjelinom. 
  
  
Tekst: Evrokup  
Budućnost Voli poražena od PAOK-a 



       
 
 

             Izvještaj o radu crnogorskih medija za period   1. oktobar 2013. –  1.decembar 2013. 
 

  
Tigar PG, 20. nov. u 02,05 
Kakvi ste vi pacovi, kad se dobijaju utakmice nema vas niđe smradovi jedni a kad se gubi znate da 
pljujete po svom klubu. Uostalom momvi igraju utakmice svakih dva do tri dana... Ajmo malo 
bodrite ih... Pogledaj nam narod, pola ovih cigana navija protiv svojeg grada, države, kluba... Mršte 
u rupu govna jedna. 
  
  
Miloš M1, 19. nov. u 23,49 
Veliki sam zvezdaš al sam noćas navijao za PAOK. Napadate autobus sa igračima je li majku li 
vam cikotićku jebem u pičku onu nenormalnu BRE. 
   
Tekst: Desant na Lovćen 
Vojska pomaže RTCG da direktno prenose govor Đukanovića 
  
Ovo ono, 19. oktobar u 22,47 
Ćuti smradu jedan... Treba vas satrijet da se ne razmnožavate više Đukanovići, sjeme vam jbm 
  
Tekst: S. B. preminuo u Zagrebu 
  
21. nov. u 01,44 
S. B. preminuo u Zagrebu poslije transplantacije srca. Da li je DPS ili SDP? 
  
Medijski savjet za samoregulaciju konstatuje da su uredništva portala Cafe Del Montenegro i 
Analitika i u ovom periodu veoma ažurno vodili računa o sadržaju i administriranju komentara 
čitalaca, koje objavljuju, tako da nije zapazio komentare koji sadrže uvrede ili neprilične sadržaje 
govora mržnje... 
 
MSS ponovo preporučuje, jer to je jedino sto mozemo učiniti, da se mora voditi računa o 
poštovanju novinarskog etičkog kodeksa i pažljivije administrirati komentari čitalaca kako bi 
zloupotreba “anonimnih” i komentatora sa “nik nejmom” bila svedena na najmanju moguću 
mjeru…Jasno je da i komentari oblikuju javno mnjenje i da bi administratori i moderatori trebalo da 
se ponašaju kao i svi ostali urednici – da vode računa o poštovanju etike i da neodobravaju 
komentare čiji sadržaj ne bi pustili ni u novinarskom tekstu.  
 
Osim što su odgovorni prema moralnim načelima profesije, oni su odgovorni i prema zakonu. A, 
svjedoci smo, kako se zagađenje javnog govora iz komentara čitalaca polako preliva u regularni 
sadržaj medija. 
  
  
 
  
  
  
  


