MEDIJSKI SAVJET ZA SAMOREGULACIJU

Izvještaj o radu crnogorskih medija za period
                                      1. avgust –  1. oktobar 2012
8. Oktobar 2012

Ovaj izvještaj obrađuje rad medija za period avgust-septembar ove godine.

Protekla dva mjeseca obilježili su problemi u objavljivanju demantija i zaštita maloljetnih lica.Takođe imamo par slučajeva objavljivanja ličnih podataka protivno zakonu o zaštiti podataka o ličnosti.
Međutim ono što će svakako obilježtiti djelom ovaj period jeste predizborna kampanja i učešće medija u njoj.

Otvorena politička kampanja pojedinih medija sa čestim uvredama i govorom mržnje su svakako novitet na našoj medijskoj sceni.
Medijski Savjet za samoregulaciju je primio ovj put rekordan broj žalbi, što može značiti dvije stvari: da građani stiču sve više povjerenja u rad ovog tijela, a sa druge strane da mediji sve više zloupotrebljavaju svoju osnovnu misiju objektivnog, nepristrasnog i tačnog izvještavanja.

Pisanje crnogorskih medija tokom avgusta i septembra karakteriše nizak nivo javne riječi. MSS konstatuje da je najveći dio tekstova koji su prekršili Kodeks upravo u neprimjerenom jeziku ličnih uvreda i ružnih konotacija, tako da je javni govor u nekim slučajevima srozan do najnižeg nivoa.

Pisanje nekih medija karakteriše nepoštovanje osnovnog ljudskog dostojanstva i digniteta političkog ili ideološkog neistomišljenika. MSS zapaža da je to dominantna karakteristika crnogorskih štampanih medija u ovom periodu, dominantnija od senzacionalizma i od plasiranja nepouzdanih informacija.

MSS apeluje na uredništva dnevnih novina da prestanu sa ovakvom praksom, bilo kada je u pitanju autorski komentar ili prenošenje reagovanja.

U ovom periodu, zabilježeno je i drastično kršenje prava djece. Prestup sa objavljivanjem identiteta djece čija je majka osumnjičena za čedomorstvo, od strane lista Dan, može se svrstati u kategoriju pogrešnih uredničkih odluka koje ne samo da nijesu profesionalno odgovorne, već zadiru i u pitanje moralne zasnovanosti uređivačkog postupka. Objavljivanje imena maloljetnih osoba u slučaju čedomorstva je drastično kršenje profesionalnih novinarskih standarda koje ostavlja teške posljedice na društvo. 
Što se tiče objavljivanja demantija, MSS konstatuje da je već duže vrijeme zaboravljena dobra praksa, koja je normirana i uputstvom za smjernicu za načelo 4, koje reguliše ispravke i demantije, a to je da medij koji je „objavio pogrešan izvještaj i time ugrozio reputaciju neke osobe ili institucije, mora, u najkraćem roku, objaviti ispravku, odgovor i izvinjenje, te da ono mora biti plasirano da odgovara plasmanu izvještaja na koji se donosi“.

Najdrastičniji je prekršaj ipak ne objavljivanje demantija, što se takođe desilo u prethodnom periodu.

Dan 13. avgust 

Djelimicno objavljivanje demantija uz komenar redakcije.
MSS sa žalbom se obratio advokat Branko Čolović kao punomocnik g. Zorana Bećirovića iz Kolašina, a povodom članka objavljenog u dnevnim novinama “Dan” od 13.08.2012. godine na naslovnoj strani i na strani 9, pod naslovom: “Zoran Bećirović podnio tužbu protiv vlasnika kazina u hotelu “Avala”, sa podnaslovom: “Ćoću za kiriju duguju 2.000.000 Eura”, te povodom djelimičnog i neadekvatnog objavljivanja demantija g. Bećirovića uz odgovor redakcije u kome se iznose nove neistine i ponovo selektivno manipuliše informacijama.

Pošto je člankom od 13.08.2012. godine plasirana netačna informacija da je g. Bećirović podnio tužbu protiv kazina i da mu kazino duguje novac, on se obratio “Danu” sa zahtjevom da se objavi njegov odgovor. Dan je u broju od 15.08.2012. godine, objavio demanti, ali u skraćenom obliku, pri čemu ga nije objavio niti najavio na naslovnoj strani, što je protivno Zakonu o medijima, imajući u vidu da je informacija koja se demantuje objavljena na naslovnoj strani.

Međutim, istovremeno sa objavljivanjem demantija, “Dan” je objavio i odgovor redakcije, ali ne sa ciljem da se razjasne činjenice, vec da se ponovo plasiraju dezinformacije, odnosno u odgovoru se spekuliše ponovo bez argumenata da je onda kasino dužan hotelu Avali, ako nije Bećiroviću. 

MSS smatra da je ovim postupanjem dnevni list Dan prekršio i Zakon o medijima i Kodeks novinara koji na vrlo precizan način propisuju objavljivanje ispravke i odgovora.

DAN 13. avgust
MSS je dobio žalbu zbog neobjavljivanja demantija na tekst objavljen u 'Danu',  13.08.2012, pod naslovom “Belgijski konzul prodaje tuđu palatu od 3 500 kvadrata”. U tekstu je navedeno da počasni konzul Belgije u Crnoj Gori Žan Luc Dumortier pored svoga prodaje i dio tivatske palate Verona koji se nalazi u vlasništvu Nenada Vukovića i da mu čak šalje momke koji mu prijete i prave pritisak da proda svoj dio palate.

Zbog navedenih dezinformacija u pomenutom tekstu Nenad Vuković je poslao demanti (koji se nalazi u posjedu MSS) dnevnom listu DAN u kome negira navedene tvrdnje da je počasni konzul Belgije ikada vršio pritisak da proda svoj dio palate Verona niti lično niti preko drugih ljudi. Vuković dalje kaže da : „ Senzacionalizam u novinarstvu prelazi svaku mjeru, tako da se odgovrno ograđuje od svih insinuacija iznijetih u pomenutom tekstu“. 

Dnevni list DAN nije objavio upućeni demanti čime je prekršio i Zakon o medijima i Kodeks novinara. Ovakvo klevetanje čovjeka koji ima i diplomatski status u Crnoj Gori svakako zaslužuje posebnu pažnju ali i osudu crnogorske javnosti.
POBJEDA 17. avgust 

List je objavio tekst Marka Udovičića (Marka Vešovića) i Šekija Radončića naslovljen „Dražin front (DF)“. 
U tekstu su objavljene uvrede na račun lidera Demokratskog fronta Miodraga Lekića, kojeg autori teksta nazivaju pogrdnim nadimkom „Lepi Cane“, te vrijeđaju epitetima  „Slobov podrepaš“, “podrepnica usavadarčena“  i „Slobina guzna muva“.      
Iako je riječ o klasičnom novinarskom komentaru koji podrazumijeva vriojednosne sudove, MSS smatra da je objavljivanjem ovakvim kvalifikacijama pređena granica dozvoljene slobode izražavanja. Sami tekst, po mišljenju MSS, krši pravilo 5 Kodeksa novinara. U smjernicama za to načelo, koje tretira govor mržnje, navodi se:   
 „Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.“ 
VIJESTI 22, 23, 25 avgust

Dnevni list Vijesti je u avgustu u više brojeva obrađivao temu polaganja popravnih ispita iz predmeta matematika u podgoričkoj Gimnaziji „Slobodan Škerović“ i problem koji je nastao oko ponovljanja pomenutih ispita. U tri od ukupno pet tekstova koji su objavljeni otkriva se i identitet jednog maloljetnog učenika koji je bio u grupi koja je polagala pomenuti ispit, odnosno navodi se da je to sestrić direktora Lutrije Sava Grbovića. MSS je dobio žalbu na pomenute tekstove od porodice dječaka koji se pominje u tekstovima zbog pokušaja zloupotrebe djeteta kao i od g. Grbovića.

MSS smatra da su ovakvim pisanjem ugrožena prava pomenutog učenika kao i da su prekršeni i članovi Zakona o medijima koji štite maloljetnike kao i Kodeks novinara u članovima koji tretiraju zaštitu djece. MSS konstatuje da objavljivanje indentinteta jednog od učenika uopšte nije bilo opravdano i da su na ovaj način samo ugrožena osnovna prava jednog djeteta. 

Član 9 Kodeksa, koji tretira interese djece, kaže da je „novinar dužan da štiti integritet maloljetnih osoba, drugačijih i hendikepiranih,“ a u smjernicama za to načelo se kaže:   

„Mediji su obavezni da postupaju u skladu sa načelima Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima djece i da sa posebnom pažnjom istražuju informacije koje zadiru u interese djece.“ 

Član 22. Zakona o medijima kaže da: „Mediji moraju štititi integritet maloljetnih osoba“.
DNEVNE NOVINE 22. avgust

U tekstu Janka Vučinića, vođe sindikalaca nikšićke željezare i predsjednika Glavnog odbora Unije slobodnih sinikata Janka, glavni i odgovorni urednik Pobjede Srđan Kusovac u tekstu naslovljenom „Janko Vučinić: Nemam kuću i Nikšiću ni stan u Podgorici“, objavljenom na 9. strani, je vrijeđan i nazvan je „nesojem“, što je očito lična uvreda koju mediji, shodno kodeksu (član 5) ne treba da prenose, čak i onda kada stvarno citiraju sagovornika.

U posljednjoj sedmici avgusta, objavljen je niz tekstova u Pobjedi i u Danu, u kojima je razmijenjeno mnoštvo nepriličnih kvalifikacija, uvreda, pa i fizičkih prijetnji. Riječ je o prepisci između Janka Vučinića, vođe sindikalaca nikšićke Željezate i člana DF, Srđana Kusovca, glavnog i odgovornog urednika Pobjede, i Vojina Đukanovića, bivšeg ministra i direktora nikšićke Željezare, koja se vodila uglavnom preko dnevnih listova Dan i Pobjeda. 
POBJEDA 24. avgust 

Na 24. strani dnevnog lista Pobjeda izašao je tekst naslovljen „Ko je nesoj?“ i sa nadnaslovom „Činjenice koje pobijaju tvrdnje čelnika bivšeg sindikata Željezare Janka Vučinića“. 

U okviru teksta objavljena je kopija medicinskog nalaza o Janku Vučiniću iz vojničke zdravstvene knjižice, iz 1991. godine, u kojem je za psihološku anamnezu data dijagnoza – „poremećaj ličnosti, agresivno depresivne reakcije“. 

U tekstu se tvrdi, uz citiranje navodno autentičnog dokumenta, da je Vučinić otpušten iz vojske zbog navedenih problema, nakon što je poslije dva i po mjeseca provedena u vojsci, „udario vojnika nožem“. 
Napominjemo da je ovom povodom, Agencija za zaštitu ličnih podataka najavila podnošenje  zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka protiv Pobjede, navodeći da je : 
Dnevni list „Pobjeda“ je 24. avgusta 2012. godine objavio reagovanje na tvrdnje Janka Vučinića na tekst „Ko je nesoj?“ i pri tom javno plasirao skeniranu zdravstvenu knjižicu obveznika-regruta, vojnika (mornara), pitomca ŠRO i vojnog obveznika, izdatu od strane Saveznog sekretarijata za narodnu odbranu - Sanitetska uprava ( Obrazac SnSl-6 ), koja spada u posebnu kategoriju ličnih podataka i na taj način grubo prekršio član 13. Zakona o zaštiti podataka  ličnosti.“

MSS konstatuje, u dijelu koji se tiče kršenja Kodeksa, da u njemu, u smjernicma za načelo 8, koje tretiraju pravo na privatnost stoji da:  

„Novinar ne smije da zadire u privatni život neke osobe i izvještava o njemu bez dozvole te osobe. Pravo javnosti da zna, mora se uvijek pažljivo odmjeriti u odnosu na lična prava ljudi.“ Stoji i da:  
„Fizičke ili mentalne bolesti, kao i povrede, pripadaju sferi privatnosti pogođenih osoba. Iz obzira prema takvim osobama i članovima njihovih porodica, u takvim slučajevima mediji ne treba da objavljuju imena i fotografije, i treba da izbjegavaju omalovažavajuće izraze da bi opisali bolest i patnju. Tako se treba vladati čak i kada su pomenuti izrazi u svakodnevnoj upotrebi.

Međutim, isto tako, u smjernicama za tumačenjje istog člana kaže se da „novinari imaju pravo da istražuju privatni život nekoga ko obavlja ili namjerava da obavlja javnu funkciju. Korektno se postupa onda kada se time želi utvrditi pogodnost te osobe za posao koji obavlja ili želi da ga obavlja.“

Valja napomenuti da se Vučinić bavi javnim poslom i da je kandidat za poslanika u crnogorskom parlamentu ispred Demokratskog fronta. Drugim riječima: radi se javnoj ličnosti, političaru koji je javno iskazao pripadnost političkoj koaliciji. 
Iako postoji argumentacija za i protiv MSS smatra da u datom trenutku nije postojao dovoljno opravdani razlog za objavljivanje medicinskog kartona g. Vučinića.

DAN 25. avgust

Na naslovnoj strani objavljen je veliki naslov za tekst koji je publikovan na 6. strani „Ujstu Vojo kasapine privrede“, uz nadnaslov „Otvoreno pismo Janka Vučinića bivšem direktoru Željezare i ministru ekonomije“

„Tebe i poskok da ujede crknuće“, stoji u podnaslovu za tekst.

Cijeli tekst vrvi od neprimjerenih riječi, kvalifikacija i uvreda. Autor teksta se obraća Đukanoviću  sa uzvikom kojim se tjera stoka: „Ujstu Vojo! Kuš na me!“ „Idi Vojo, šikaj čele i što bi tvoji Lukovljani rekli, pribazdi dok te ne zovnu da čuvaš kutije“.  
POBJEDA 26. avgust 

List je na strani 6 objavio tekst, reagovanje sindikalnog vođe nikšićkih željezaraca i člana DF-a Janka Vučinića na Kusovčevo pisanje od 24. avgusta, naslovljen „Ti si supernesoj“, koji vrvi od uvreda na račun glavnog i odgovornog urednika Pobjede Srđana Kusovca, a sadrži i direktne fizičke prijetnje na Kusovčev račun. Vučinić Kusovca naziva „stokom lažljivom“, „ćukom“, „budalom“, „špijunom“, „lažovčinom“ i „supernesojem“. Vučinić u tekstu prijeti Kusovcu fizičkim nasiljem („jer ću zaželjeti da te izmlatim kad te sretnem“).

Tekst je prepun omalovažavanja „Ponovo pominje Budoš, što jadan prvo ne pitaš pa onda bulazniš“, „Svako ko ovo čita lako će shvatiti da svi tragovi vode do pećine u kojoj se kriju zvijeri DPS-a , a ti ih budalo otkriva a špijaš za njih“. „Ne znam odakle si se ti dovukao u Crnu Goru, pošto su vas prognali, jer ste rađali nesoje“. 

MSS konstatuje da ovakvo reagovanje na tekst, uredništvo Pobjede nije imalo obavezu da objavi, jer vrvi od uvreda i sadrži fizičku prijetnju. MSS najoštrije osuđuje prijetnje u upućene glavnom i odgovornom uredniku Srđanu Kusovcu. 

POBJEDA 28. avgust

List je 28. avgusta na strani 6 objavio reagovanje Vojina Đukanovića, bivšeg direktora Željezare Nikšić na tekst Janka Vučinića „Željezara će biti zatvorena ako je se Janko ne okane“.

Đukanović Vučinića naziva „neuračunljivim“ i „bolesnim  tipom“, koji „što prije treba da ide na liječenje“. 

DAN 28. avgust 

List objavljuje na strani 6. odgovor Vojina Đukanovića, bivšeg direktora nikšićke Željezare Janku Vučiniću. I sam naslov je uvredjiv: „Umjesto sindikalne, zreo za košulju iz Dobrote“. 

Kaže se da su Vučiniću „bokserski udarci u glavu poremetili rasuđivanje“, da je šizofrenik (neuračunljiv), da mu je mjesto u Dobroti, a ne među narodom“. „Nijesam ja kriv što se priroda tobom poigrala, pa te nije do kraja oformila kao normalnog čovjeka“. „..I da časnu sindikalnu košulju zamijeniš košuljom iz Dobrote, koja ti već odavno pripada“ – zaključio je Đukanović.          

DAN 29. avgust 

U dnevnom listu Dan od 29. avgusta na 6. strani objavljen je tekst sindikalnog vođe nikšićkih željezaraca Janka Vučinića upućen Vojinu Đukanoviću, bivšem ministru u Vladi Crne Gore i direktoru nikšićke Željezare, naslovljen „U bandu, u bandu, Vojo“. 

Tekst je prepun uvredljivih konotacija na Đukanovićev račun, potpuno neprimjerenih javnoj riječi, javnom diskursu. 

Kaže se da se „Đukanović zaletio kao na crvenu maramu“ i ponavlja uzvik namijenjen stoci: „U bandu u bandu, Vojo, tvrš“, što sam autor u tekstu objašnjava. „Ti si meni veoma simpatičan jer si ponajbolji iz tog glavnog čopora DPS-a“, piše u Vučinićevom tekstu.       

MSS u svim ovim primjerima konstatuje evidentan eksplicitni govor mržnje.  

MSS ponavlja da se u smjernicama za načelo 5, koji tretira govor mržnje, kaže: 
 „Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.“ 

DAN 4 i 5 septembar

U tekstovima o ubistvu Zorana Kneževića u Mojkovcu dnevni list Dan je objavio puno ime i prezime maloljetne osobe koja je učestvovala u pomenutom zločinu. Iako je MSS više puta skretao pažnju na praksu otkrivanja indetiteta maloljetnih osoba, a pogotovo kada se radi o teškim krivičnim djelima dnevni list Dan je i ovog puta objavio puni identitet maloljetnika koji je učestvovao u ubistvu u Mojkovcu.

MSS osuđuje ovakvo konstantno kršenje i Zakona o medijima i Kodeksa novinara.

Član 9 Kodeksa, koji tretira interese djece, kaže da je „novinar dužan da štiti integritet maloljetnih osoba, drugačijih i hendikepiranih,“ a u smjernicama za to načelo se kaže:   

„Mediji su obavezni da postupaju u skladu sa načelima Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima djece i da sa posebnom pažnjom istražuju informacije koje zadiru u interese djece.“ 

„Mediji ne smiju objavljivati identitet maloljetnih osoba umiješanih u krivična djela, bilo kao žrtve ili kao optuženi“. Zakon o medijima član 22.
VIJESTI 7. septembar

MSS je dobio žalbu od Ministarstva nauke na neprofesionalno objavljivanje njihovog reagovanja u dnevnom listu Vijesti od 7 septembra. Iako je Ministartsvo nauke poslalo reagovanje na tekst od 6. septembra o učešću nevladinog sektora u pregovaračkim timovima crnogorske vlade, reagovanje ono nije objavljeno kako zakon o medijima i Kodeks nalaže. 

Naime, demanti koji je poslat iz ministarstva objavljen je na način da se prikrije da se radi o demantiju. Umjesto integralnog objavljivanja kako standardi nalažu uzete su pojedine rečenice iz reagovanja i predstavljene kao da je novinar sam uzimao izjavu od predstavnika pomenutog ministrastva.

MSS smatra da je ovakva zloupotreba prava na ispravku i odgovor nedopustiva i da novinari ne mogu svoju neprofesionalnost skrivati zloupotrebljavajući ovo pravo.

Kodeks novinara načelo 4.

Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj.

Zakon o medijima čl.28

Ispravka ili odgovor se moraju objaviti bez izmjena i dopuna, na istoj strani štampe.
DAN 11. i  12. septembar
MSS konstatuje da je ovaj list na način neprimjeren osnovnim načelima profesionalne i ljudske etike izvještavao o čedomorstvu koje se desilo u Nikšiću. 

Povodom pisanja Dana, i objavljivanja identiteta djece osnovnoškolskog uzrasta majke koja je osumnjičena za čedomorstvo tek rođene bebe, MSS-u se žalbom obratila i psihološkinja Anđa Backović.

Riječ je o tekstovima od 11. i 12. septembra, u kojima je MSS konstatovao grubo kršenje kodeksa.     
Dakle, 11. septembra na naslovnoj strani je u senzacionalističkom maniru objavljeno ime i prezime žene optužene za čedomorstvo, kao i fotografija kuće u kojoj optužena živi sa porodicom. 

Naslov je bio „Mrtvu bebu našli u kesi“, a u nadlaslovu je navedeno ime osumnjičene žene.  

Narednog dana, 12. septembra, list je na 14. strani objavio izjavu majke žene koja je osumnjičena za čedomorstvo, koji je najavljen na naslovnoj strani sa naslovom „Porodica ništa nije znala“, i sa fotografijom intervjuisane.
U tekstu su objavljena imena oca i brata osumnjičene i, što je najgore - dvoje djece osnovnoškolskog uzrasta sa navedenim godinama, školom i razredima u koji djeca idu. Čak su i intervjuisane neimenovane komšije da se „izjasne“ o ovoj porodičnoj tragediji.
MSS najoštrije osuđuje ovakvo senzacionalističko pisanje. Najoštrije osuđuje objavljivanje identiteta osumnjičene, članova njene porodice, fotografije porodične kuće, a pogotovo djece, čiji interesi, osjećanja i traume, nisu spriječili uredništvo lista da im objavi imena. Ovaj slučaj predstavlja kršenje osnovnih dječijih prava, preciziranih od konvencija UN, do baznih principa etike i morala novinarske profesije. 

MSS je u saznanju da je zbog ovakvog pisanja lista, direktor škole koju djeca pohađaju kontaktirao uredništvo, jer ona nisu danima išla u školu.   

Član 9 Kodeksa, koji tretira interese djece, kaže da je „novinar dužan da štiti integritet maloljetnih osoba, drugačijih i hendikepiranih,“ a u smjernicama za to načelo se kaže:   

„Mediji su obavezni da postupaju u skladu sa načelima Konvencije Ujedinjenih nacija o pravima djece i da sa posebnom pažnjom istražuju informacije koje zadiru u interese djece.“ 

Instrukcija za načelo 10, izvještavanje iz sudnice i o zločinu stoji: 

Mediji bi, generalno gledano, trebali da izbjegavaju objavljivanje identiteta rođaka ili prijatelja optuženih ili osuđenih za zločin. Drugačije se može postupati ako je to neophodno za kompletno, pravično i tačno izvještavanje o zločinu ili zakonskom postupku. 
U jednoj od smjernica za načelo 8, koji govori o pravu na privatnost se kaže:

„Privatne adrese ljudi uživaju posebnu zaštitu.“ 

VIJESTI 12. septembar 

I Vijesti se na 15. strani bave događajem iz Nikšića, na takođe senzacionalistički način. Navodi se ime osumnjičene žene, kao i njenih roditelja, a intervjuisane su i komšije. „Nijesmo ni znali da nam je ćerka trudna“, naslov je teksta koji je prenesen i na portalu vijesti.me. 
U smjernicama za načelo 8, koji tretira pravo na privatnost stoji: 

„Novinarsko istraživanje treba da bude sprovedeno sa dužnim saosjećanjem i diskrecijom u slučajevima gdje postoji lična žalost ili šok, kada su u pitanju ljudi sa fizičkim i mentalnim oštećenjima, kao i djeca i mladi uopšte. Ograničena moć rasuđivanja ili posebna situacija u kojoj se nalaze takvi ljudi, ne smije se zloupotrebljavati radi dobijanja informacija.“ 

DAN 11. septembra

Glavna tema dana bio je poznati incident sa tučom u kojoj su fizički napadnuti reditelj i glumac u spotu koji afirmiše prava LGBT populacije, kao i jedan njihov  prijatelj. U okviru teksta objavljenog na 13. strani „Bošković: Vidio sam im mržnju u očima“, objavljen  je i boks: „Čaka: Ruke im se pozlatile“, u kojem jedan poznati vođa navijačke grupe Varvari blagosilja napadače: „Ko god da je to uradio ruka im se pozlatila! Meni se lično to sviđa kad to neko uradi, jer je homseksualnost bolest i najveća prijetnja za hrišćanstvo“.
MSS konstatuje da je riječ o jeziku mržnje i diskriminacije na račun LGBT populacije.        
Ponavljamo da u smjernicam za član 5 Kodeksa koji tretira jezik mržnje, stoji: 

„Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju.“ 

DAN, 16. septembar

Na strani 13. objavljen je tekst koji na uvredljiv način govori o mitropolitu Mihailu, poglavaru Crnogorske pravoslavne crkve. Tekst je najavljen difamatorskim naslovom  „Zlobniče, tvoja faca šteti našoj stvari“, uz prateću  fotografiju mitropolita Mihaila. U nadnaslovu teksta, Crnogorska crkva se naziva takozvanom: „Raskol u tzv. CPC: Predsjednik tzv. crkvene opštine Podgorica Goran Koljenšić oštro napao Miraša Dedeića“. 

Uz tekst je objavljen i faksimil pisma, iz kojeg su neki dijelovi citirani, a neki prepričani. Iako je riječ o nizu optužbi na račun Dedeića, autor ga nigdje ne naziva zlobnikom, makar ne u vidljivom dijelu faksimila, a dio oko „face“ u originalu glasi: „Svako vaše bezlično saopšenje, gest, pojavljivanje u javnosti, službene posjete i drugo, više šteti našim interesima za afirmaciju CPC...“        

MSS je stava da je ovdje riječ o tendencioznoj opremi teksta koja činjenice iz teksta iskrivljuje na neprimjeren način, čime je prekršen ččan 3 Kodeksa, koji kaže: 

„Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.“
DAN 19. septembar
List je na strani  2 - 4, pod naslovom: „MANS otkrio teške zloupotrebe u biračkom spisku uoči izbora 14. oktobra,  Na dva mjesta glasa 290 birača“ , objavio spisak navodnih „duplih glasača“ koji sadrži podatke kao što su: opština, JMBG, prezime, ime i adresa lica.

Svi podaci za 290 lica su objavljeni u cjelosti, čime je prekršeno više odredbi Zakona o zaštiti podataka o ličnosti. Na internet stranici www.dan.co.me u sklopu istoimenog teksta objavljeni su navedeni lični podaci nekoliko osoba.
Ovdje je riječ o evidentnom kršenju Zakona o zaštiti ličnih podataka, pa je i u ovom slučaju Agencija za zaštitu ličnih podataka najavila podnošenje  zahtjeva za pokretanje prekršajnog postupka protiv dnevnog lista Dan. 
Pomoćnik glavnog urednika lista Nikola Marković izjavio je da je redakcija DANa „svjesno prekršila Zakon, jer su ocijenili da je javni interes u tom slučaju ispred ličnog“. 

MSS se ne slaže sa Markovićevom ocjenom i smatra da ovakvo obrazloženje ne može biti osnova profesionalnog novinarskog djelovanja. Ukoliko je uredništvo DANa željelo da objavljivanjem spiska ljudi učini vjerodostojnim tvrdnje o „duplim glasačima“, što jeste priča od javnog interesa, dovoljno je bilo da samo zatamni dva ili tri posljednja broja iz JMBG.  

Tačno je, naime, da u smjernicama za načelo 7, koji tretira povjerljivost, stoji da se „dokumenti označeni kao tajni mogu objaviti ako se, poslije pažljivog razmatranja, utvrdi da potreba javnosti da zna ima prevagu nad razlozima kojima se opravdava tajnost“. 

MSS smatra da u ovom primjeru to nije slučaj. 

Požar u ruskim kulama 26. septembar 

U požaru u podgoričkim „ruskim kulama“, koji se desio kasnije popodne 26. septembra, jedno lice je poginulo. 

Crnogorski mediji, uz izuzetke, ne mogu se pohvaliti da su bili na visini zadatka u izvještavanju o ovoj tragediji.

Portal Vijesti je iste večeri objavio identitet osobe koja je izgubila život. 

Kada su se pojavile policijske indicije i pretpostavke da je riječ o samoubistvu, portal je naveo samo inicijale, a i dnevni list Vijesti objavio je narednog dana inicijale. 

Međutim, DNEVNE NOVINE, POBJEDA i DAN, narednog 27. septembra su objavili puni identitet nastradale osobe, uprkos navođenju da policija sumnja da je riječ o samoubistvu.    
U smjernici za načelo 8, koje tretira pravo na privatnost, stoji: 

„Izvještavanje o samoubistvima od novinara zahtijeva krajnju uzdržanost i odmjerenost. U takvim situacijama ne treba objavljivati imena i detaljan opis okolnosti u kojima se samoubistvo desilo. Izuzeci su opravdani samo ako je to od izuzetnog interesa za javnost.“ I, takođe:  

„Žrtve nesreća ili zločina imaju pravo na posebnu zaštitu svojih imena. Nije uvijek pravilo da se otkrije identitet žrtve radi toga da bi javnost bolje razumjela nesreću ili zločin. Izuzeci se mogu tolerisati ako je dotična osoba javna ličnost ili u slučaju posebnih okolnosti. 

 DAN,  Portal Analitika 26. septembar 
Dnevni list DAN je 26 septembra, na 15. strani objavio tekst o ubistvu Radmila Mitrovića, bivšeg potpredsjednika FK „Rudar“ iz Pljevalja, koje se dogodilo u Podgorici, 29. aprila ove godine. 

U tekstu naslovljenom „Nakon ubistva obavio četiri telefonska razgovora“ su navedeni brojevi mobilnog telefona ubijenog Mitrovića i optužene za to ubistvo, Marije Milić. U okviru teksta, objavljena je i službena zabilješka Uprave policije koja govori o izvršenom uvidu u telefone ubijenog i optužene. Istog dana ovaj tekst je takođe sa navođenjem telefonskih brojeva prenio portal Analitika.
MSS smatra da je objavljivanje telefonskih brojeva bilo potpuno nepotrebno, i da može biti uznemirijuće za porodice navedenih osoba. MSS smatra da je i prenošenje takvih tekstova, što je uradio portal Analitika, kršenje profesionalnih standarda. 

U smjernicama za tumačenje člana 8 Kodeksa, koji tretira pravo na privatnost, stoji:  

„Sve smjernice koje se tiču prava na privatnost važe – gdje je to moguće - i kada se radi o pokojnicima.“
 VIJESTI 28. septembar
Dnevni list Vijesti je objavio autorski komentar Miodraga Perovića „Procenat i po straha“ koji je prepun uvredljivih izraza na račun predsjednika DPS-a Mila Đukanovića. U pomenutom tekstu Perović koristi uvredljive uzraze i formulacije poput  „čovjekoliki stvorovi poput Đukanovića“. 

„Jer, od kad je on s piratima isplovio na političku scenu, predsjednici su bili iz kriminalnog miljea, pa činjenica da neko želi da bude predsjednik sugeriše da je i on od te fele.“
„Permanenti izdajnik koji je sve u karijeri ostvario prevarama i izdajstvima“, „Bio je mali, srednji, veliki i, na kraju, mega kriminalac..“

Očito, nije riječ o vrijednosnim stavovima bnego o konkretnim optužbama za krivična djela, što se mora zasnivati na konkretnim podacima. Kvalifikacija o „čovjekolikom stvoru“ je primjer klasičnog obrasca govora mržnje; činjenica da ih izgovara profesor Univerziteta dodatno ukazuje o stepenu ostrašćenosti i količini uvredljivih izraza na crnogorskoj meidjskoj sceni. 

Sami tekst, po mišljenju MSS, krši pravilo 5 Kodeksa novinara. U smjernicama za to načelo, koje tretira govor mržnje, navodi se:   
 „Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. Isto važi i ako postoji velika vjerovatnoća da će objavljivanje nekog materijala izazvati prethodno navedeno neprijateljstvo i mržnju
DAN 29. septembar 

Na naslovnoj strani lista objavljen je naslov „Milo lupetao četiri sata“, najava za tekst na 7. strani koji  izvještava sa Đukanovićevog svjedočenja pred skupštinskim Anketnim odborom  o navodnoj korupciji u privatizaciji crnogorskog Telekoma. 
MSS smatra da je riječ o uvredljivom naslovu, neprimjerenom ozbiljnom političkom novinarstvu. 
 PORTALI
Tokom perioda koji tretira ovaj izvještaj Medijskog savjeta za samoregulaciju, od 31. jula do 1. oktobra, primjetan je nešto profesionalniji odnos i rad posmatranih on line medija. Moze se zato zaključiti da je i portal Vijesti - koji je do sad prednjacio objavljujući komentare uvredljivog i govora mrznje - vodio računa o tome da takvog jezika bude manje nego u periodima rada na prethodnim izvjestajima MSS-a...

Ipak, zbogi lošeg, nepravovremenog administriranja i necenzurisanja komentara čitalaca na pojedine tekstove, na tom portalu i u posmatranom periodu, ponovo je bilo  zloupotrebe slobode izražavanja: psovki, licnih uvreda, neprimjerenih kvalifikacija, neprovjerenih informacija, kao i otvorenog govora mržnje….

MSS ponovo preporucuje da se pažljivije administriraju komentari citalaca kako bi zloupotreba “anonimnih” i komentatora sa “nik nejmom” bila svedena na najmanju mogucu mjeru……

I u ovom izvještaju navodimo neke od primjera, kao ilustraciju zloupotrebe anonimnih citalaca, odnosno, komentara. 

Tekst: Treća pobjeda Brazila, Britanija u četvrtfinalu

Godra – FCF 2.avg. 2012. u 00:49 s

Adminu i cijeloj upravi Vijesti –posto cijenite slobodu govora i sve ostale slobode ,zelim slobodno da napisem da mi se NAPUSITE KURCA!

Tekst: Crna Gora u polu finalu!

zmaj 7.avg. 2012 23:12 s

@ Cetinjski purger… Ti se nadaj dok ti guzim majku

zmaj 7.avg.2012. 23:09 s

Moleru i svim ostalim posrbljenim majmunima: JEBEM VAM MAJKU CETNICKU! E VIVA!

Minjo 7.avg. 2012. 20:37 s

@duklja! dukljanac, koji ti je italijan jebao babu ? Kako se preziva? Iz kojeg bratstva?

Cetinjski purger 7.avg. 2012. 20:37 s

Zivim za dan osvete siptarima i dukljanima,za svo zlo koje su nam cinjeli zadnjih 30 godina... Nista manje zlo ne sprovode ni hrvati iz Boke.To su narodi sa nevjerovatnom mrznjom i zasluzuju osvetu.

Tekst: Crnogorske rukometašice u polufinalu savladale Spaniju

Srbijaaaaaaaa 9. avg. 2012.  23:48 s 

E moj Njegose,izgleda da je doslo to vreme kad su se gore napunile smradom. Nije ovo Crna Gora,no je ovo Smradogora

Srbijaaaaaaa 10. avg. 2012. u 00:06s 

Brdskosmradogorsk i- Peder ti je tata,turcine

COMANDO 10. avg.2012 18:09

A Hrvati ce dobiti jedan debeo,socan,srpski kurac. Zlato je srbsko,upamtite.

chalkidiki 10. avg 2012. 01: 56

brigante, ti si Comander kurac u prkno primio od srbije, i nije problem samo prkno, no u usta, nos, i grlo, nema đe ti srbijanksa kobaja nije uljegla. kurva uličarska da si, prosti jadi, al’ od jednog veljeg srpskog patriote, takvo držanje je više no jadno. tako su ti se i pretci naprimali kuraca na kosovu polju, krv nije voda. nijeste živi dok vam ne uljegne čiji god da je – važno je samo da bude unutra. liječi se bolesniče!

o M. Djukanovicu

Grlica, 20. avg. 2012. u 23:06 s

Podgrijani mrtvac opet u akciji. Ovo je stvarno degutantno. A Luksic je totalno srozan. Krpa potiraca.Totalno su dno.Trebace nam gas maske kad padnu i kad smradovi izmile.Svi u Front da maknemo ove smradove.

Tekst: Raspusten odbor LP u Niksicu

Brigante 25. avg. 2012. u 23:01 s

Ja ne znam koji su to odbor LP sad raspustili u Niksic a oni tamo nikoga nemaju,Koćalo je prešao u Pozitivnu,Labud Šljukić se sa kvartašima vratio u biznis vode,a onaj mu brat ljekar u zatvoru,zbog pedofilisanja one romkinje od 12 godina…

Milant  26.avg. 2012. 15:46 s

Milic je veci DPSovac nego sami Milo Djukanovic. Kakvo je to dno od covjeka…

o Milu Djukanovicu: 

Warant  28.avg. 2012. u 11: 27 s

Ovaj ljudski i moralni bogalj je unistio sve što je svojim lopovskim prstima takao i jos nastavlja da se sprda svojim pokradenim žrtvama Državom (narodom). Proklete vam pare bile koje ste zaradili prodajom nase Crne Gore i  naroda… Na nos ce vam to izaci krvnici narodni…  

Tekst: Popovic: Nema karata za mec sa Srbijom

kummo 29.avg.2012. 18:45 s 

Umijete li nesto drugo jebem vam drzavu propalu?

vaskodegama 29.avg.14:41 s

@djoma-delije pg rasiri ti zastavu sa kokotom pa ces lecet ka kokot.

Teskt o četvoročlanoj porodici Mihailovic: “Nema straha,imamo koliko nam treba”

igorce 30.avg. 2012. 08:41s
kako je moguce da ih je četvrta trudnoca iznenadila? sa kim je to njegova zena opstila ako nije sa njim?

baba shtrokosava 30. avg. 2012. 10: 43 s

“nema sraha, imam dovoljno heroina”… e Dusko, Dusko… kako te nije sramota od te djece jadnice jadni!? Ima li se dovoljno za po nosu brale?! demokrato našmrkana, raspala 

dule- savic 30.avg. 2012. 11:52 s

ovu djecu nije jedan covjek pravio vidji kako su šarena

Tekst: Pamflet “Glas Crne Gore” iz 1919. nadjen u Torontu

dahe 31.avg.2012. 10:22 s

ne vrijedjam ja crnogorce cak su mi neki simpaticni u mrznji prema srbima.Ali jos po neki zapis o crnogorcima,to nijesam ja izmislio: primitivni bukaci,razmetljivci,prazno naduvani tipovi,ljudi bez skole,muvatori koji zive na tudji racun prodajuci najrazlicitije magle,otuzni hvalisavci,uopste moralno problematični ljudi.

Tekst: Suad i Sead Šehović sinovi za ponos

cabi  4. sept 2012. 11: 11s

bog vas kleo, pogani izrodi, što će turska vjera među vama

Tekst: Vešović: politika Fronta je za rubruku ”vjerovali ili ne” 

budo 8. sept 2012. 21:12 s

malo je reć’ sisa, ali ga dobro sisa (mislim šefu)

Tekst: Marunović: nijesu uspjeli da nas zastraše

coby  10. sept 21: 55 s

svuđe na svijetu pederčine biju, to je normalno, niko ih ne bi dira’, da se ne eksponiraju, drže za ruke i ljubakaju po ulica… kao i evo sada propagiraju pederizam 

Tekst: O Marini Abramović

Sanshajns 1.oct.2012. 16:02 s

hahahahahahahahahahahahahhaha zabzab dobar ti klip brate, i ovo neka umjetnost ovo ono a?? hahaahahaha trlja sebi si.u.ine, dobro jos nije vibrator izvadila da se analno zadovolji.. nista izvadicu ja moju kobaju i pocet da je trljam, snimicu to i dako zgrnem brdo para!! e ovo je prejako zivota mi, kolko se ismijah ahhahahaahha. POGLEDAJTE OBAVEZNO KLIP OD ZABZAB-A..
Sanshajns 1.oct.2012. 16:08 s

hahahahahhaahahaha a ja nisam pogleda bez pocetak djaoljeeee, eo me jedan vec preduhitrio djelje mali kolko idje moze na kisu zuljeve dobi coek!!!! zatim baba stavlja sebi ribu i ckapi.. umjetnost brale na nivou haaaaaaaaaaaaaaaaaaahahahahahhahahahahaa, ja ne mogu da boliv bez svakog...
haahahahahahhahahahahahahhahahahahaahah evo jedan je.e LIVADUUUU, napravi rupu za klikere cojek!!!!! KOMEDIJAAAAAAAAAAAAAAAAA ahahahahahahahahaaahah, popravi mi dan zena

Portal Vijesti 26. septembra je izvjestavajuci o požaru u Ruskim kulama u Podgorici, prvi objavio ime i prezime, puni identitet osobe koja je izgubila zivot. Nesto kasnije, nakon što su se pojavile policijske indicije da je riječ o samoubistvu, uklonili su ime i prezime i napisali samo inicijale. U medjuvremenu, ime i prezime poginulog objavili su i neki elektrosnski mediji.

Nedopustivo je objavjivanje identiteta samoubica, a i nepotrebno, prije nego ga policija zvanično saopšti, po svaku cijenu, radi čitanosti, objavljivati ime poginule osobe. 

PAGE  
19

