MEDIJSKI SAVJET ZA SAMOREGULACIJU

Izvještaj o radu crnogorskih medija za period
                                      15. maj – 31. jul 2012
7. Avgust 2012

Period koji pokriva ovaj izvještaj Medijskog savjeta za samoregulaciju, od 15 maja do 31 jula, obilježio je nešto profesionalniji rad gotovo svih crnogorskih medija. Primjetno je da su se pogotovo štampani mediji donekle uzdržavali od direktnog, uvredljivog govora. Da li je početak rada Medijskog savjeta za samoregulaciju bio poticaj da i crnogorski mmediji počnu da se odgovornije ponašaju - manje je bitno. 
U proteklom periodu Savjet je dobio i nešto manje žalbi na rad medija: od Elektroprivrede Crne Gore, predsjednice Vrhovnog suda Vesne Medenice i pravnog zastupnika biznismena Zorana Bećirovića. 
Nedavno je počeo da izlazi i Blic Crna Gora (prvi broj izašao je 25. juna) pa je crnogorska medijska scena obogaćena za još jedan dnevni list. Uz Večernje novosi i Press, Blic je treća novina iz Srbije koja je ovdje formirala svoju redakciju, istina sa puno više tekstova iz Crne Gore nego prethodne dvije novine.

Tokom analiziranog perioda uočeno je da list Dnevne novine i dalje ima problema sa distribucijom na kioscima štampe i situacija je na tom planu, prema dostupnim informacijama, nepromijenjena. Dnevni listovi Vijesti i Dan uslovljavaju distributere da ne prodaju Dnevne novine na kioscima u Crnoj Gori.      

Iako MSS nema namjeru da procjenjuje generalno objektivnost crnogorskih medija niti ima namjeru da se miješa u njihovu uređivačku koncepciju, ne može se a ne primijetiti da tekstovi objavljeni u Vijestima i Danu 21 maja - na šestu godišnjicu crnogorske nezavisnosti,  u kojima se sumira period od referenduma do danas - teško mogu izbjeći ocjenu da je u pitanju manipulativno novinarstvo, kada se u iznošenju podataka pravi svjesna selekcija informacija ili čak i falsifikovanje podataka.  Novinarska ocjena da se šest godina nezavisnosti podvede pod pojam „državnog brodoloma ili sunovrata“ teško da može biti prihvaćena kao nepristrasno i objektivno novinarstvo. Nije stvar u ocjeni vrednosnih sudova: čak i statistički podaci koji su navedeni u pomenutim tekstovima (da se radi o duplo većim platama i penzijama, kao i velikom prilivu stranih investicija u prethodnom periodu od šest godina) nijesu spriječili autore ovih tekstova da u najcrnjim bojama opišu prethodnih šest godina crnogorske nezavisnosti.

Autori kolumni su takođe u prethodnom periodu bili profesionalniji i primjetan je manje uvredljiv govor u njihovim tekstovima. Manjih zloupotreba i manipulacija je ipak bilo.

Prvu polovinu juna su obilježili tekstovi u Vijestima i Danu ( „Damjanović gleda u Aca kao u boga“, „Damjanović vuče SNP pod skute Đukanovića“..) kojima se pokušao brutalno diskvalifikovati poslanik SNP-a Aleksandar Damjanović. Poslanik SNP-a bio je na direktnom javnom udaru tokom uličnih protesta koje su organizovali MANS, Unija slobodnih sindikata i Studentska unija. Redakcija lista Vijesti se, kroz autorski tekst direktora Željka Ivanovića, praktično pridružila napadima, objašnjavajući da od medijskih napada ili kvalifikacija neće biti pošteđeni ni drugi, koji ne podržavaju ideju uličnih protesta. Tako direktor Vijesti u svojoj kolumni od 14. juna javno upozorava SNP : „SNP ne treba da se osjeća ugroženim ovom vrstom pritiska. Naime, nakon otvorenog pokretanja pitanja odgovornosti poslanika Damjanovića zbog ponašanja neprimjerenog zastupniku građana i javnog interesa, sjutra od slične inicijative neće biti pošteđen bilo koji predstavnik naroda u najvišem domu.“
Ovakav pokušaj legalizacije kampanja koje se vode protiv određenih ličnosti preko medija zarad privatnih i političkih interesa pojedinaca predstavlja pokušaj zloupotrebe medijskih sloboda i nema nikakve veze sa slobodom izražavanja, naprotiv - kompromituje i degradira stvarnu ulogu medija u društvu.

Tokom analiziranog perioda ponovo su uočene zloupotrebe slobode izražavanja kroz loše administriranje komentara na portalima, posebno na portalu Vijesti. Neophodno je da uredništvo portala Vijesti obrati više pažnje da se ne bi, mimo redovnih novinarskih formi, kroz komentare čitalaca u crnogorski medijski prostor unosio govor mržnje, ličnih uvreda i nepristojnih izraza. 

Dnevli list DAN. 6. jun

List je na 6. strani objavio tekst „Očekuju spas od bagre“, sa nadnaslovom „Dožić potvrdio da će njemačka firma, za koju lobira predsjednik Skupštine, posjetiti KAP“.

Uz naslov je objavljena fotografija predstavnika Vlade u bordu direktora KAP-a Nebojše Dožića i ministra ekonomije Vladimira Kavarića. Iz teksta se, međutim, jasno vidi da je naslov veoma tendenciozno izvučen, budući da riječ „bagra“ uvredljiva da ima teške konotacije i  da izvučeni naslov nema novinarskog opravdanja, osim što je uvredljiv i za njemačku kompaniju ali i predstavnika Vlade. 

Naime, članak govori o navodnoj zainteresovanosti njemačke kompanije Monako risors za privatizaciju podgoričkog Kombinata alumnijuma.

Ta je kompanija nastala, stoji u daljem tekstu, od firme koja se zove Metalvorp i Grupe BAGR, čiji je naziv iskorišćen za, po mišljenju MSS, neukusnu i uvredljivu igru riječi. 

„Predstavnici njemačke kompanije Monako risors, kompanije nastale od Metalvorpa i BAGR grupe, koji su bili zainteresovani za privatizaciju Kombinata aluminijuma 2005. godine, posjetiće fabriku ove nedjelje, potvrdio je Danu predstavnik Vlade u bordu direktora KAP-a Nebojša Dožić,“ piše Dan. 
Dakle, tek iz teksta postaje jasno da je BAGR Grupa kompanija, te da se list na uvredljiv način poigrao sa nazivom kompanije, zanemarujući pri tom činjenicu  da se pomenuti „spas“ ne očekuje od nje, već od kompanije koja je, uz još jednu kompaniju, iz nje nastala. 

Medisjki savjet za samoregulaciju smatra  da je ovim prekršen član 3 Kodeksa, koji kaže: 

„Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.
Isto tako, u smjernicama za tumačenje Kodeksa, pod standardom koji se odnosi na tačnost informacije jasno stoji da:

„Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini događaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile.“ 

Dnevni list DAN 14. jun

List je pomenutog dana objavio tekst, izvještaj sa suđenja Antu Ždraloviću, optuženom za ubistvo Nikšićanina Lazara Tripkovića pod naslovom „Tripković se branio“.

U okviru teksta, objavljen je boks „Viljuškom izvađeno oko“, u kojem su opisani detalji ovog monstruoznog ubistva.

„...Ždralević je zatim Tripkoviću prerezao vratne žile, ubo ga u predjelu stomaka i napravio mu rez do grudnog koša. Nakon toga je iz kuhinje uzeo viljušku za roštilj, kojom mu je izvadio lijevo oko. Isto je pokušao da uradi i sa desnim okom ali nije uspio jer se viljuška polomila pa je njenu dršku zabo u trbušnu duplju žrtve, iščupao crijeva i bacio ih po prostoriji nakon čega je prstima koje je prethodno umočio u prerezani vrat oštećenog na zidu iscrtao pentagram i hemijskom olovkom ispisao „nek zna... Crna Gora šta sam uradio, p... hrišćanske, doći ću. Nakon svega toga je palio glavu, kosu i obrve Tripkoviću.“

Po mišljenju Medijskog savjeta za samoregulaciju, boks obiluje detaljima o načinu na koji je izvršeno ubistvo koji su usmjereni na izazivanje efekta kod čitaoca, na način koji može teško povrijediti članove žrtvine porodice. Medijski savjet za samoregulaciju podsjeća da se u smjernicama za tumačenje Kodeksa, takođe u dijelu koji se odnosi na tačnost informacije, naglašava: „Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje“.

U ovom slučaju, riječ je o ekstremno surovom i monstruoznom načinu na koji je izvršeno ubistvo, te MSS smatra da iznošenje svih detalja o tome nije opravdano interesom javnosti. Iako novinar lista Dan u konkretnom slučaju nije manipulisao činjenicama ili iznosio netačne informacije, Medijski savjet za samoregulaciju smatra da se u uvakvim slučajevima mora postupati sa dužnom novinarskom pažnjom kako žrtva ili porodica žrtve ne bi ponovo trpjela zlostavljanje. 

U smjernicama za tumačenje Kodeksa, smjernica za načelo 8, koja se odnosi na pravo na privatnost, stoji: 

„Prihvatljiva granica, prilikom izvještavanja o nesrećama i prirodnim katastrofama, je ona koja znači poštovanje prema patnji žrtava i osjećanjima članova njihovih porodica. Žrtve nesreće ne smiju se dovesti u situaciju da po drugi put pate zbog prikazivanja u medijima.“   

BLIC Crna Gora 22. jun ; Dnevne novine 15 jul
Dnevni list Blic Crna Gora na prvoj strani svog prvog broja izdanja za Crnu Goru donosi tekst „Čuvene manekenke u jahting prostituciji“, i nadnaslov „Tivat magnet za prijateljica noći“, u kojem se tvrdi da su modne i eskort agencije glavni ugovarači  najnovijeg oblika najstarijeg zanata za usluge klijenteli u tivatskom Porto Montenegru.

Tekst objavljen na desetoj strani nema nijedan dokaz koji bi utemeljio tvrdnju iz naslova i najave senzacionalistički date na naslovnoj strani i riječ je, stav je MSS, o primjeru neutemeljenog i senzacionalističkog novinarstva. U tekstu se, neprimjerenom generalizacijom, mladi Tivćani i Tivćanke indirektno – ali bez ostatka - optužuju da se nude na prostituciju. 
Na isti način je obrađena ova tema u Dnevnim Novinama od 15 jula. Tekst pod naslovom „U Budvi seks za svačiji džep“ ne nudi ni jedan dokaz o eventualnoj prostituciji u crnogorskoj metropoli turizma. Zaključci se izvode bez ijedne činjenice ili svjedočenja, makar da je naveden neimenovani izvor.

MSS smatra da je ovim prekršen stav 3 Kodeksa, koji kaže: 

„Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.
U smjernicama za primjenu Kodeksa, koji se odnosi na tačnost informacije,  stoji:

„Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o događajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije.“
Isto tako, u smjernici za tačnost, u Kodeksu se naglašava:  
 „Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini događaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile.“ 
Dnevni list DAN, 30. JUN i 1. Jul

Dnevni list Dan je na naslovnoj strani i na sedmoj strani objavio tekst “Direktori sebi podijelili pola miliona” iznoseći tvrdnje da su direktori Elektroprivrede Crne Gore duplo povećali primanja u 2011 godini do iznosa od pola miliona eura. Da bi se pojačala vjerodostojnost teksta, novinar Dana se poziva na zvanični izvještaj revizorske kuće. 

Na reagovanje Elektroprivrede koje je objavljeno u sledećem broju od 1. jula da se radi o bruto iznosu i da bi bilo profesionalno od strane novinara da su provjereni podaci u samoj kompaniji, u istom broju je odgovoreno – redakcijskim komentarom – uz upotrebu niza diskvalifikacija pa i uvreda a redakcija je sama završila prepisku ne dozvoljavajući razjašnjenje pomenutih informacija.

„Kad god je uhvaćeno u kakvim nepočinstvima, poslovodstvo EPCG odgovara podmetanjima, lažima i konstrukcijama nedostojnim časnih ljudi. Tako je i ovoga puta. Očigledno „pljačkašku” politiku pokušavaju opravdati uvredama na račun redakcije dnevnog lista „Dan”. Naravno, kao i uvijek, bezuspješno i jalovo.“
MSS podsjeća da je pravo na ispravku i odgovor zakonsko pravo i da novinari moraju prije svega provjeriti tačnost informacija, a kada objavljuju ispravku i demanti objaviti ih u skladu sa zakonom.
Medijski savjet za samoregulaciju smatra da je prekršen u ovom slučaju član 4 Kodeksa, koji kaže:   

„Obaveza novinara je da dopuni nepotpunu i ispravi netačnu informaciju, pogotovo onu koja može naškoditi, pridržavajući se, pri tom, pravila da ispravka mora biti istaknuta na odgovarajući način.“

Dnevni list DAN, 7. jul 

List je na naslovnoj strani najavio, a na 11. objavio tekst sa naslovom „Medenica, Šturanović i Žugić betonirali obalu“, uz nadnaslov „Žitelji Krašića ogorčeni zbog devastacije slične slučaju Lipci“. 

Tekst na 11. strani propraćen je fotografijama kuća čiji su vlasnici, navodno, predsjednica Vrhovnog suda Crne Gore Vesna Medenica, bivši crnogorski premijer i funkcioner DPS-a Željko Šturanović i guverner Centralne banke Crne Gore Radoje Žugić.  Za tvrdnje o vlasništvu jedini izvor listu su bili - neimenovani „žitelji Krašića“.
Sjutradan, u broju od 8. jula Dan je objavio demanti Željka Šturanovića „Zamijenili me sa nekim“. U ovom slučaju, list je ispoštovao pravilo kodeksa da se demanti objavi na istoj strani kao i tekst, ali zato na naslovnoj strani, nema najave o demantiju. 
Međutim, MSS smatra da je demanti ipak objavljen na način koji nije u skladu sa Kodeksom. Naime, u nadnaslovu je redakcijska intervencija da Šturanović reaguje na „tvrdnje pojedinih mještana Krašića“, čime list, po mišljenju MSS, svjesno odbacuje odgovornost za objavljenu informaciju. Osim toga, u tekstu demantija nigdje nema poruke koja je izvučena za naslov: „Zamijenili su me sa nekim“.
Medijski savjet za samoregulaciju smatra da je prekršen u ovom slučaju član 4 Kodeksa, koji kaže:   

„Obaveza novinara je da dopuni nepotpunu i ispravi netačnu informaciju, pogotovo onu koja može naškoditi, pridržavajući se, pri tom, pravila da ispravka mora biti istaknuta na odgovarajući način.“

U smjernicama za primjenu člana 4 Kodeks naglašava: 

„Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj.“ 

„Ako medij utvrdi da je objavio pogrešan izvještaj i time ugrozio reputaciju neke osobe ili institucije, mora, u najkraćem roku, objaviti izvinjenje. Izvinjenje mora biti plasirano tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi.“ 

U okviru istog teksta, objavljeno je i reagovanje Radoja Žugića, o čemu u naslovnoj  kompoziciji nema pomena, čime je još teže prekršen pomenuti član Kodeksa.
Na pomenuti tekst je reagovala i Vesna Medenica, predsjednica Vrhovnog suda, ali je njen demanti list Dan nije objavio odmah nego – bez redakcijskog obavještenja - tek 10. jula na 10. strani lista, i to na donjoj polovini strane uz naslov „Medenice nemaju vilu nego plac“ i nadnaslov „Predsjednik Vrhovnog suda demantovala navode mještana Krašića“.

Medijski savjet za samoregulaciju smatra da je način objavljivanja demantija u potpunoj suprotnosti sa Kodeksom novinara, sa pomenutim članom 4, jer u ovom slučaju nije ispoštovano ni osnovno pravilo da se demanti objavjuje na istom mjestu na kojem je objavljena i informacija. Čak se ovako objavljenim 

demantijem dodatno atakuje na integritet ličnosti koja je predmet reagovanja. 
Isto tako, pomenutim nadnaslovom, kao i u slučaju Šturanovića,  list suštinski negira svoju odgovornost za objavljenu informaciju, izmještajući je na neimenovane izvore. 

Naslov je, po mišljenju MSS, takođe tendenciozan, jer iskrivljuje suštinu demantija gospođe Medenica da ona nema vilu u Krašićima.
DAN, 9. jul

List je na naslovnoj dao najavu, a na 3. strani objavio intervju sa bivšim generalom Blagojem Grahovcem.

Nadnasov teksta je „Blagoje Grahovac u intervjuu za Dan kaže da je napadima na nezavisne medije šef DPS-a pokazao da mu nema spasa“, a naslov „Milo više nije politički već medicinski problem“.

U tekstu se daje ocjena sljedeće sadržine: „Skupilo se kod njega sve, i ušao je u zonu beznađa“. 
MSS smatra da je ovdje riječ o eksplicitnom jeziku mržnje i uvredama, upakovanim u neutemeljene opaske koje aludiraju na teško mentalno stanje i neuračunljivost jedne političke i javne ličnosti. Ovakav naslov je u potpunsti u suprotnosti sa smjernicama za načelo 5.   
(a) Mediji ne smiju da objavljuju materijal koji je namijenjen širenju neprijateljstva ili mržnje prema osobama zbog njihove rase, etničkog porijekla, nacionalnosti, pola, fizičkih nedostataka, vjere ili političke pripadnosti. 

Portal Vijesti i TV Vijesti 23. maj  

Portal Vijesti je objavio fotografiju, a televizija Vijesti snimak kako muškarac šmrkom pere krv sa trotoara ubijene maloljetnice N.S. (15)  kao ilustraciju za ubistvo maloljetnice (Naslov: Goran Babic (21) ubio maloljetnu N.S. (15))

Medijski savjet za samoregulaciju smatra da su se pomenuti mediji u ovom slučaju rukovodili željom za što snažnijim utiskom, te da je scena posebno mučna, imajući u vidu da je riječ o djevojčici. Ovdje se, po mišljenju MSS nije vodilo računa o poštovanju pokojnice, niti njene porodice. 

„Prihvatljiva granica, prilikom izvještavanja o nesrećama i prirodnim katastrofama, je ona koja znači poštovanje prema patnji žrtava i osjećanjima članova njihovih porodica. Žrtve nesreće ne smiju se dovesti u situaciju da po drugi put pate zbog prikazivanja u medijima“, stoji u smjernicama Kodeksa za načelo 8. 
Mediji su posebno dužni da pokažu obzir kada su u pitanju maloljetnici stoji u Kodeksu, u tumačenjima za član 9. koji se odnosi na prava djece. 

MSS smatra da je u ovom slučaju situacija bila ekstremno delikatna, da nije pokazano dužno poštovanje ni prema žrtvi niti prema njenoj porodici, te da se moralo voditi računa i o dostojanstvu žrtve i o patnjama porodice koje ovakvi snimci mogu da izazovu. 

U smjernicama za izvještavanje o nasilju, Kodeks preporučuje: 

„Izvještavajući o stvarnom ili prijetećem činu nasilja, mediji treba da pažljivo odvagaju interes javnosti za informacijom i interes žrtava i drugih ljudi koji su uključeni.“     

Dnevni list Vijesti, 24 jul
Dnevni list Vijesti je objavio 24 jula tekst pod naslovom „Montirani dokazi tužilaštva pali u vodu“ u kome izvještava o izricanju presude u slučaju Mugoša - Jovović.
Redakcijskom opremom teksta, odnosno naslovom optužuje se tužilac za krivično djelo podmetanja ili montiranja dokaza, djelo kažnjivo po Zakonu o krivićnom postupku. Iako presuda ne pominje bilo kakav namjeran čin, niti se u tekstu navodi način montiranja, redakcija se naslovnom konstrukcijom  opredijelila da dokaze Tužilaštva kvalifikuje na ovaj način. Na ovaj način se tužilac optužuje za konkretno krivično djelo i prejudicira se njegova krivica bez ijednog dokaza.

Ovakvim naslovom prekršeno je više članova Kodeksa, a prije svega smjernice za načelo 1 

b) Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini događaja ili pojave.

i načelo 10
(d) Kritika i komentar u vezi određenog slučaja moraju se jasno razlikovati od 
izvještavanja o sudskoj proceduri.

Dnevne novine 26. jul

Dnevne novine su objavile 26. jula tekst naslovljenu „Atentat na Pukanića je naručen iz Crne Gore?“

U tekstu se navodi da je to tvrdnja „hrvatskih medija“ pri čemu se ne navode niti mediji o kojima je riječ niti se navode argumenti koji bi poduprli tvrdnju. Neophodno je, naročito kada su u pitanju optužbe za krivična djela, precizno navesti prvobitni izvor informacije koja se prenosi.

Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti.
Dnevni list Vijesti, 30. jul
Na naslovnoj strani dnevnog lista Vijesti 30. jula je objavljena fotografija petoro maloljetne djece koja su bili učesnici incidenta koji se desio na Njegušima
u okviru teksta pod naslovom „Izbacio iz restorana monahinju i majku sa petoro djece“. 

Iako je sami događaj izazvao različite reakcije, MSS smatra da se objavljivanjem fotografija maloljetne djece povodom pomenutog incidenta nije štitio njihov integritet i da nije postojao interes javnosti da to bude urađeno. I Zakon o medijima i Kodeks novinara u ovakvim situacijama zahtjevaju od novinara da prije svega štite integritet maloljetnih osoba.

Medijski savjet za samoregulaciju apeluje da crnogorski mediji sa dužnom pažnjom izvještavaju o događajima i dešavanjima u kojima se pominju maloljetna lica.

Žalba Zorana Bećirovića

MSS  je dobio žalbu od biznismena Zorana Bećirovića zbog neobjavljivanja demantija u dnevnom listu Vijesti na više tekstova koji su objavljeni o njemu  9, 11, 12. i 16. jula u toj dnevnoj novini. Takođe smo dobili i prepisku između g. Bećirovića i redakcije pomenute novine.

MSS smatra da je bila i zakonska i profesionalna obaveza Vijesti da objave pomenuti demanti, pogotovo što je gospodin Bećirović višegodišnja tema ovog lista i pogotovo što se prvi put javlja sa demantijem na konkretna četiri teksta u kojima je pominjan u negativnom kontekstu tokom jula mjeseca. 

Ako je redakcija Vijesti, kako se sugeriše u korespondenciji, smatrala da demanti nije napisan u skladu sa zakonom, onda je trebala i da precizira u kom dijelu i zašto nije u skladu sa zakonom, te da Bećirovića informiše konkretno o tome. Uopštena tvrdnja da demanti nije zakonit djeluje više kao lažno opravdanje da se ne ispoštuje zakonska obaveza objavljivanja demantija. Ovome ide u prilog i tekst koji su narednog dana potpisali direktor i glavni urednik Vijesti u kome se plasira teza da njima u stvari Bećirović prijeti i u kome se nijednom riječju ne pominje da njegov demanti nije objavljen u pomenutoj novini. O tačnosti objavljenih informacija vezanih za vlasništvo nad zemljom koje su i bile predmet spornih tekstova nema ni jedne riječi.

PORTALI

Kada je riječ o on line medijima po uvredljivim komentarima i psovkama prednjači portal medijske kuće Vijesti. Administratori ovog portala sa velikim zakašnjenjem uklanjaju nepristojne komentare, tako da se na njemu mogu pronaći najvulgarniji izrazi i psovke, a ljubitelji govora mržnje su dobili poligon za pražnjenje.

Praksa kasnog neadministriranja komentara ili čak i neograničena zloupotreba slobode izražavanja objavljivanjem psovki i šovinističkih napada uočena je kod nekih drugih portala (IN4S i Epoha) ali ti portali nijesu obuhvaćeni analizom jer nije riječ o portalima koji imaju više od pet hiljada dnevnih korisnika. No, ta pojava zabrinjava, jer se tim putem omogućava otvaranje velikog prostora za organizovanu, smišljenju difamaciju pojedinaca ili grupa. 

MSS apeluje još jednom na urednike portala Vijesti da cenzurišu komentare koji sadrže psovke, govor mržnje i ostale vulgarne poruke. U izvještaju, MSS navodi samo dio vulgarnih poruka koje se mogu naći na ovom portalu: 

Portal vijesti.me; tekst „Milena Marović u vjenčanici Vere Vang“. Ovo je dio komentara na tu vijest: Krvavu maj majku j...bem i Veri vang i i Mileni i Svetu o Bogdanoviću, ...ološi jedna sramotna...kako vas nije sramota...i djevojačko veče..pa mater va vašu bezobraznu..snobvsku , usiljenu, isfoliranu, ...da vam majku lopovsku.,,
Portal vijesti.me, tekst „Slavko Perović: Ja sam borac za istinu“, 7. jun. U prilogu je skenirani dio komentara koji sadrže difamacije i lične uvrede ali i kvalifikacije govora mržnje kada se jedna etnička zajednica (Crnogorci, Dukljani) proglašava fašističkom.

1. Dragan Simov Kaziragi | 07.06.2012. u 22:23h 

Citam komentare ovih povampirenih dukljanskih fasista, raznih gusinjaca kojima je dusevna hrana mrznja prema srbima. Vucajte su u rupe poturice i ostale gnjide fasisticke dukljanske. Zabolje nas sto je neko izmlatio pijanduru Perovica. Da je neki srpski politicar prebijen sladili bi se ovuda. 

Ne mozete nam nista!

Mikan NK | 07.06.2012. u 22:42h 

Ovim poturicama su vazda srbi krivi. Alkosa Slavka izbio policajac na duznosti, digla se velja prasina oko toga a kad dodju izbori isti ovi koji ga sad brane dodju na biralista i zaokruze jedinog njihovog gospodara Djukana Sulejmana. Smijesni ste dukljani a jos smjesnije ove poturice koje odje jedva dodcekaju da saspu uvrede na racun srba.

Ima nas SRBA mnogo dukljani, utuvite to u te vase prodane mozgove.



Kolumna Filip Kovačević Bleferi, karte na sto! , 6. junovima. U komentarima na Kovačevićev tekst se jedna grupa ljudi, javnih ličnosti, naziva pogrdnim imenom – pacovi.

1. peki | 06.06.2012. u 11:23h 

Gospodin profesor Filip,Milan Popovic,Milenko Popovic,Mirjana Kuljak i jos nekolicina su primjer ljudi od integriteta.Zamislite likove tipa Gordane Djurovic,Andjelka Lojpura,Baca Mitrica,Mujovica, Ivanovica Petra i Predraga i posebno Milosa Besica i Veselina Pavicevica koji su eklatantan primjer pacova kojima rezim dodaje
otpatke hrane da grickaju i zadovolje svoje potrebe a da im za uzvrat koristeci njihove jadne akademske titule blate i nipodastavaju  neistomisljenike.

Vijesti.me tekst „Video poruka Slavka Perovića: Bio je to pokušaj mog ubistva, 10. jun U komentaru povodom ovog video zapisa takođe je zabilježen vulgaran jezik, neprimjeren medijskoj sceni Crne Gore. 

1. kity | 10.06.2012. u 23:03h 

Ja volim s vama liberalima seks Vodim i Jaukovića sa sobom , biće malih Srba po Cetinju . Prvo idemo Miraša da J..emo a onda vas. Naplaćujemo naravno karlitooooooooooooooooooooooooooo
Portal Vijesti je 18. jula objavio video zapis koji svjedoči sa kakvim sadizmom su se pobunjenici poigravali sa mrtvim tijelom Moamera Gadafija, svrgnutog vođe Libije. U video materijalu pobunjenici „namještaju“ glavu mrtvog Gadafija kao da je lutka, sadistički se iživljavajući nad tijelom mrtvog čovjeka.  Video zapis je redakcijski opremljen naslovom „uznemirujući materijal“ i to se, na prvi pogled, čini kao korektna zaštita. Ne treba, međutim, zanemariti činjenicu da pristup Internetu, pa i portalima, imaju maloljetna lica a da navodno upozorenje praktično može da izgleda i kao poziv da se vidi „zabranjeni materijal“. 

Osim moguće zloupotrebe maloljetnika, objavljivanje ovakvog zapisa nema utemeljenje u klasičnim novinarskim pravilima o pravu javnosti da zna. U snimku se, osim brutalnosti, ne nudi nikakva druga informacija. Zato se objavljivanjem ovog snimka samo senzacionalističkim pristupom povećava gledanost i to ne samo na uštrb kvaliteta nego i uz kršenje klasičnih novinarskih standarda. 
MSS napominje da se u smjernici za tačnost, u Kodeksu novinara Crne Goore, naglašava:  „Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini događaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile.“ 
