MEDIJSKI SAVJET ZA SAMOREGULACIJU

Izvještaj o radu crnogorskih medija za period
1. april  – 15. maj 2012
29. Maj 2012

Izvještaj Medijskog savjeta za samoregulaciju odnosi se na rad crnogorskih medija u periodu od 1. aprila do 15. maja 2012. godine.

Monitoring tim Medijskog savjeta pratio je isključivo rad najvećih medija: 

a) elektronske medije sa nacionalnom pokrivenošću; 

b) štampane medije sa tiražom većim od tri hiljade primjeraka (praćen je rad četiri dnevne novine); 

c) portale sa više od pet hiljada posjeta dnevno.

UVOD

Izvještajni period medijski je bio izrazito “buran”, karakterišu ga neke pojave koje opterećuju odnose na crnogorskoj medijskoj sceni. Mediji su se, pogotovo štampani, u pomenutom periodu otvoreno bavili jedni drugima, koristeći pri tom uvredljive, izraze da bi se omalovažila “druga strana”. To je doprinijelo snižavanju nivoa medijskog jezika i medijske komunikacije, ali je istovremeno i razotkrilo neke nove mehanizme medijskog funkcionisanja prema javnosti. 

Osim uvredljivog govora, primijećena su i kršenja profesionalnih standarda koja se odnose na neobjavljivanje demantija, iako postoji jasna profesionalna i zakonska obaveza njihovog bjavljivanja. Na taj način uredništva medija krše ne samo princip ravnopravnosti i novinarske nepristrasnosti, nego se stavljaju u neprihvatljivu ulogu cenzora.  

Navedeni period obilježila su insajderska svjedočenja o tome kako neki mediji funkcionišu iznutra, odnosno kako finansijski interesi kompanije ili pojedinaca i grupa utiču na kreiranje “uređivačke politike”. Ukoliko su objavljena svjedočanstva vjerodostojna, a do danas ih niko nije demantovao, ona su pokazatelj velike zloupotrebe novinarstva i medija, gdje oni ne služe društvenom interesu, već su puka “logistička podrška” za ostvarivanje uticaja, moći, ili finansijskih i drugih privilegija određenih interesnih grupa bliskih medijima.

Riječ je o djelovanju koje nije predmet Kodeksa novinara, već drugih društvenih i državnih instanci. Medijski savjet smatra neophodnim da se ti slučajevi pomenu u ovom izvještaju, radi njegove potpunosti i sveobuhvatnosti.  

Događaji iz analiziranog perioda – koji će u nastavku biti konkretno pobrojani i analizirani - ukazuju da se medijska zajednica u Crnoj Gori nalazi na velikim iskušenjima. Novinarstvo koje je bazirano na lažima, manipulacijama, reketima, uvredama, kratkoročnim političkim i ekonomskim ciljevima ne može biti dugog daha. Osim toga, ovakvo novinarstvo cijelom  društvu donosi veliku štetu i onemogućava demokratski napredak zajednice.  Jasno je da, kada Crna Gora treba da nastavi integracije kroz početak pregovora i predstavnici međunarodne zajednice primijete da sa ovako devalviranom medijskom scenom, nikakav ozbiljniji napredak ovog društva nije moguć. 

ŠTAMPANI MEDIJI  
U periodu koji je pokriven ovim izvještajem, obavljeni su i lokalni izbori u opštinama Tivat i Herceg Novi, tako da se MSS bavio i eventualnim kršenjem izborne šutnje u ovim medijima, u periodu kada je ona propisana, znači – 6. i 7. aprila.  
DAN 6. April 

Na naslovnici, kao i na trećoj strani lista DAN, u petak. 6. aprila objavljena je karikatura Mila Đukanovića, lidera DPS-a u prugastom robijaškom odijelu sa metalnom kuglom oko noge.

Naslov teksta je „Mila čeka rešetkasta budućnost“.
MSS smatra da je navedenim tekstom prekršen Zakon o izboru odbornika i poslanika član 64a koji kaže : „Pravo na medijsko praćenje u predizbornoj kampanji počinje od dana potvrđivanja izborne liste učesnika predizborne kampanje i prestaje 24 časa prije dana održavanja izbora”.
DAN, 5. april 

Na naslovnoj strani dnevnika DAN od 5. aprila 2012. objavljena je fotografija Mila Đukanovića, koja je fotomontažom prelomljena uz naslovnicu ovog lista kada je javljeno da je ubijen vlasnik lista Duško Jovanović. Naslov za najavljeni tekst koji je objavljen na trećoj strani je „Kidiše na one koje ne kontroliše“, a nadnaslov „Opšta osuda Đukanovićevog ataka na nezavisne medije i NVO“.

MSS smatra da se ovakvim spajanjem Đukanovićeve fotografije uz ubijenog Jovanovića, te implicitnim naslovom o „kidisanju“, na način protivan Kodeksu i bez ikakvih dokaza, sugeriše da je Đukanović lično povezan sa ubistvom Jovanovića.

MSS smatra da je ovim prekršeno pravilo 1 Kodeksa koje kaže:

„Dužnost novinara je da poštuje istinu i istrajno traga za njom, imajući uvijek u vidu pravo javnosti da zna i ljudsku potrebu za pravičnošću i humanošću.”
Preciznije, prekršena je smjernica za tumačenje i primjenu  ovog člana, koja glasi:  
„Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa etičkim kodeksom.“ 

Za isti član kodeksa, druga smjernica odnosi se na tačnost informacije i glasi: 

„Prije objavljivanja izvještaja, novinar treba da bude siguran da su preduzete sve odgovarajuće mjere kako bi se provjerila njegova tačnost. Novinari moraju težiti da obezbijede cjelovite izvještaje o dogadjajima i ne smiju prećutkivati ili potiskivati suštinske informacije.“ 

MSS smatra da je u ovom slučaju prekršeno i načelo 3 Kodeksa koje kaže:
„Za novinara su činjenice neprikosnovene, a njegova obaveza je da ih stavlja u pravilan kontekst i onemogući njihovu zloupotrebu, bilo da se radi o tekstu, slici ili tonu. Glasine i pretpostavke moraju se nedvosmisleno naznačiti kao takve. Obaveza je da vijest i komentar budu jasno razdvojeni.”
POBJEDA, 6. maj

U dnevnom listu Pobjeda od 6. maja, u kojem je objavljen prvi dio intervjua sa gradonačelnikom Podgorice, dr Miomirom Mugošom, objavljen je i boks pod naslovom „Incestuozna familija“, u kojem su na neprimjeren i nedopustiv način iznesene teške tvrdnje na račun porodice književnika Jevrema Brkovića i njegovog sina, takođe književnika i urednika kulturne rubrike u Vijestima, Balše Brkovića. Sam naslov jasno govori o kakvim je tvrdnjama riječ. Riječ je o napadima ad hominem i klasičnim uvredama, što je u suprotnosti sa profesionalnim standardima.   
MSS smatra da su ovim prekršeni članovi 1 i 8 Kodeksa.    

Član 1 glasi:  
„Novinari moraju da njeguju najviše profesionalne i etičke standarde. Oni moraju da preduzmu sve razložne korake kako bi bili sigurni da objavljuju isključivo tačne informacije, i da su njihovi komentari čestiti. Novinari nikada ne smiju da objave informaciju za koju znaju da je lažna ili zlonamjerna i neosnovanu optužbu na račun drugih, koja ima za cilj da ugrozi njihovu reputaciju. Pravo je novinara da odbije zadatak koji je u suprotnosti sa etičkim kodeksom.“ 

MSS smatra da je ovim prekršen i član 8 Kodeksa, koji kaže:

“Novinar je dužan da se krajnje pažljivo odnosi prema privatnom životu ljudi. Pravo na privatnost obrnuto je srazmjerno značaju javne funkcije koju pojedinac obavlja, ali je i u tim slučajevima nužno poštovati ljudsko dostojanstvo.” 

U smjernicama za primjenu ovog člana je navedeno:  

(a) Novinar ne smije da zadire u privatni život neke osobe i izvještava o njemu bez dozvole te osobe. Pravo javnosti da zna, mora se uvijek pažljivo odmjeriti u odnosu na lična prava ljudi. 
(b) Izvještavanje o privatnom životu neke osobe može biti opravdano samo u slučajevima od posebnog interesa za javnost. Takvi slučajevi su, na primjer, radnje koje ugrožavaju zdravlje i bezbjednost gradjana i društva (kriminalne i terorističke radnje, korupcija, itd.). Izvještavanje o privatnom životu neke osobe, opravdano je i ako se time sprječava da javnost bude zavedena izjavom ili postupkom nekog pojedinca, kao, recimo, u slučaju kada neka osoba radi odredjene stvari u privatnom životu, a javno ih osudjuje.

Intervju sa gradonačelnikom Podgorice Miomirom Mugošom, koji je u tri nastavka izašao u dnevnom listu Pobjeda, 5, 6. i  7. maja 2012. godine sadrži uvrjedljive izraze na račun pojedinih ličnosti koje su tema razgovora.

Medijsko samoregulatorno tijelo smatra da se istina može  i mora iznositi u medijima  bez uvreda na račun bilo koga i da, poštujući novinarski Kodeks ne smiju biti korišćene ni u jednom vidu novinarskog sadržaja.
DAN, 9. april  

Na naslovnoj strani dnevnika Dan od 9. aprila, najavljen je tekst sa nadnaslovom „Prijava protiv Nikšićanina zbog prijetnji na seksualnoj osnovi“, i značajno upadljivijim naslovom „Homoseksualce treba mučiti“. Na 11. strani, naslov glasi „Homoseksualce treba mučiti i zapaliti“, uz koji je publikovana fotografija Zdravka Cimbaljevića, iz LGBT Forum Progres, koji je poznat javnosti kao prvi deklarisani honmoseksualac u Crnoj Gori. 

MSS smatra da se ovakvim naslovima tekstova, možda čak i bez jasne namjere uredništva, širi mržnja prema osobama drugačije seksualne orijentacije, te da je ovim prekršeno načelo 9 Kodeksa, koje kaže: 

Novinar je dužan da štiti integritet maloljetnih osoba, drugačijih i hendikepiranih. 
DAN, 3. maj

Na naslovnoj i na trećoj strani dnevnih novina Dan, 3. maja, objavljen je neistinit tekst u kome se tvrdi da je Branimir Gvozdenović, politički direktor DPS-a,  svog sina zaposlio u italijanskoj kompaniji A2A. Ta informacija je objavljena i na on-line izdanju dnevnih novina DAN. Informaciju je prenio  istog dana i portal vijesti.me. 
Sljedećeg dana u dnevnom listu Dan demanti informacije uredništvo Dana nije  objavilo u skladu sa Zakonom, niti s profesionalnim novinarskim standardima. Umjesto da objave cijeli demanti i izvinjenje, redakcija je objavila samo tri rečenice i to ne na istom mjestu i u istoj veličini na kojoj je dan ranije objavljen sporni tekst, već u donjem lijevom uglu, na  malom prostoru, s naslovom koji nema veze s onim od prethodnog dana. 

MSS smatra da je ovim bitno povrijeđeno načelo 4 Kodeksa. 

U smjernicama za ovo načelo stoji: „Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj”.
Za razliku od Dana, Vijesti su objavile demanti gospodina Gvozdenovića, shodno pravilima i standardima novinarske profesije.  

Medijski savjet za samoregulaciju je povodom ovog teksta dobio i žalbu službe za informisanje Demokratske partije socijalista.

DAN, 5. Maj

U uvodniku sportskog dodatka dnevnog lista Dan od 5. maja objavljen je tekst pod naslovom „Dug zao drug“.  Tekst je objavljen kao najava prve utakmice finala Lige šampiona za rukometašice. U tekstu se otvoreno insinuira da je 2006 g. meč između Budućnosti i Đera u finalu Kupa kupova u rukometu namješten zbog crnogorskog referenduma. Polazeći od ovakve teze, autor tvrdi dalje u tekstu da će zbog tog navodnog „duga“, Budućnost morati namjerno da izgubi finale Lige šampiona, odnosno da još jednom namjesti rezultat. Ishod pomenute utakmice je odavno poznat.

MSS konstatuje da tekst vrvi od insinuacija kojima se napada moral i poštenje sportskog kolektiva Budućnost i rukovodstva tog kluba. 

DAN, 7. maj 

Na strani 10 od 7. maja, u dnevniku DAN objavljen je tekst pod naslovom 

„Mišku Vukoviću treba psihijatar“.

U nadnaslovu stoji „Funcioner DPS-a uporedio organizatore protesta skupa sa Karadžićem i Izetbegovićem, Vučinić poručio“ . 

MSS smatra da je riječ o uvredljivom naslovu kojim se na nedopustiv način sugeriše, zapravo tvrdi da pomenuta osoba nije mentalno zdrava. 

MSS smatra da činjenica što je ova tvrdnja izrečena na javnom skupu ne umanjuje odgovornost medija, budući da je s namjerom i svjesno za naslov izabrana baš ta, veoma teška i diskreditujuća kvalifikacija na račun jednog političkog poslenika, te da nedopustivo snižava nivo javne riječi u medijima.   
Vijesti 8. maj

Vijesti su 8. maja 2012.  objavile na naslovnoj strani tekst pod naslovom  “Direktorica TO Tivat na fejsbuku Ruse nazvala stokom”.  (Riječ je o direktorici Bernardi Moškov). 
Radi se o klasičnom obliku senzacionalističkog novinarstva čiji je cilj da se diskredituje ličnost, što je u suprotnosti sa novinarskim standardima i konsenzusom usvojenim kodeksom. U tekstu se eksplicitno vidi da se pomenuti komentar odnosi na način na koji je jedna ruska kafeterija preuzela engleski naziv, što je I bio predmet Fejsbuk komunikacije, a nikako ruski narod, što između ostalog I sam autor teksta kasnje priznaje. Naslov koji je senzacionalistički nema nikakve veze sa sadržinom

teksta i radi se o gruboj zloupotrebi opreme teksta.


MSS smatra da je ovakvo pisanje u suprotnosti sa novinarskim standardima i da je prekršena smjernica 1 tačnost Kodeksa koja kaže pod 1.2 b. „Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile”.
VAŽNE NAPOMENE
1. Kada je riječ o uvredama i korišćenju uvredljivog jezika u crnogorskim medijima MSS želi da saopšti sljedeće. 

Već duže vrijeme pojedini mediji u Crnoj Gori koriste se za bezobzirne i neutemeljene uvrede pojedinaca ili grupa. Pojedini mediji su postali platforme za iznošenje neistina, uvreda i kleveta na račun drugih. Ova pojava značajno devalvira crnogorsko novinarstvo i spušta ga na možda najniže grane u njegovoj istoriji. 

MSS je u proteklom periodu registrovao veliki broj uvreda na lični račun u pojedinim crnogorskim medijima, a posebno u kolumnama, Marka Vešovića, Željka Ivanovića, Blagoja Grahovca, Balše Brkovića, Miodraga Perovića. 
Iako kolumna kao novinarska forma izražava lični stav autora i mada se podrazumijeva autorska sloboda u njoj, MSS smatra da bi uredništva crnogorskih medija morala da vode računa da sloboda izražavanja ne podrazumijeva neograničenu slobodu optuživanja i vrijeđanja neistomišljenika ili političkih protivnika.  
Ovom prilikom upućujemo snažni apel svim medijima u Crnoj Gori da učine sve, kako bi se ponovo uspostavilo društveno odgovorno novinarstvo, bazirano na osnovnim principima etike, koji su univerzalni. 

2. Pozornost javnosti u periodu kojim se bavi ovaj izvještaj, privukao je slučaj navodnih prijetnji novinarima dnevnog lista Vijesti od nevladine organizacije UPIS, slučaj koji je, nakon polemike u dnevnim listovima Vijesti i Pobjeda, može tumačiti i kao pokušaj da se medij iskoristi kao sredstvo iznude. 

Naime, novinaru i uredniku ekonomske rubrike Vijesti poslat je mejl od strane direktora UPIS-a, u kojem je bio tekst jedne pjesme, koji je protumačen kao prijetnja.    

Odgovor UPIS-a bio je kontraoptužba na račun Vijesti, da su upravo novinari ovog dnevnog lista pokušali da dođu do iznude, a da je pjesma protumačena kao prijetnja, bila samo šaljivi način komunikacije, budući da su direktor UPIS-a i jedan od dvojice novinara u rodbinskim vezama. 
Pobjeda je, sredinom aprila, objavila faksimil mejla u kome novinar i urednik ekonomske rubrike u dnevnom listu Vijesti, Zdravko Vučinić, traži finansijsku pomoć u iznosu od 34.000 dolara od direktora Lutrije, Save Grbovića. Riječ je o mejlu koji je poslat krajem 2011. godine i čija vjerodostojnost nije demantovana. 

Vijesti su neposredno prije izbijanja ove afere, objavile niz  tekstova u kojima se direktor Lutrije optužuje da je sa još jednom osobom, koristeći prijateljske veze u vrhu vlasti, ostvario monopol u biznisu igara na sreću, kao i da je državu oštetio za dva miliona eura. Najindikativniji je bio tekst u Vijestima od 11. aprila, pod naslovom „Branov i Džigijev monopol štiti država”, koji je i bio “inicijalna kapisla” za kasniji niz teških međusobnih optužbi na relaciji medij – kompanija.

MSS je primio žalbu od UPIS-a na neobjavljivanje demantija ili objavljivanje djelimičnog demantija od strane Vijesti u prethodnom periodu. 

MSS smatra da je dnevni list Vijesti neobjavljivanjem ili djelimičnim objavljivanjem prekršio Zakon o medijima član 28: “Ispravka ili odgovor se moraju objaviti bez izmjena i dopuna, na istoj strani štampe” i Kodeks novinara, načelo 4: “Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj”.
Napominjemo da je ovaj slučaj imao epilog i u krivičnoj prijavi koju je Udruženje priređivača igara na sreću NVO UPIS, podnijelo tužilaštvu 10. maja krivičnu prijavu protiv vlasnika, urednika i novinara u dnevnom listu i TV Vijesti zbog, kako su naveli u obrazloženju tužbe - „lažnog prijavljivanja“.
3. Pobjeda je  21. i 22. aprila objavila svjedočenje novinara ekonomske rubrike Vijesti, poznato u javnosti kao „Mini studija“, o tome kako je prije dvije i po godine uređivao ekonomsku rubriku u dnevnom listu Vijesti i kojim vrstama medijskih manipulacija se služio. da bi dobio poziciju zamjenika glavnog urednika. Preciznije, objasnio je mehanizme kojima je favorizovao banku blisku vlasničkoj strukturi lista. Autentičnost „Mini studije“ do danas nije demantovana.

MSS konstatuje da je novinarska praksa opisana u „Mini studiji“ u potpunoj suprotnosti sa svim vrijednostima koje proklamuje Kodeks novinara.
4. U dnevnom listu Pobjeda, 6. i 7. maja je objavljen intervju sa gradonačelnikom Podgorice Miomirom Mugošom u kome on svjedoči kako je bio ucnjenjivan od direktora dnevne novine Vijesti, obrazlažući načine na koje je to činjeno. Intervjuisani tvrdi, da je  poslije odbijanja da uđe u neke poslovne „aranžmane“ sa firmom- izdavačem novina Vijesti, organizovana  medijska kampanja protiv njega preko pomenutog lista.

Dosta se pričalo prethodnih godina o ucjenama, reketiranju i iznudama u crnogorskim medijima, ali prvi put se pojavljuju dokazi i svjedočenja o nečem takvom. Ovo, naravno, otvara brojna pitanja o ukupnom stanju u crnogorskim medijima i novinarstvu i zahtijevaće u narednom periodu opsežnu i istragu i analizu kako smo došli u ovakvu situaciju i čemu danas mediji u Crnoj Gori služe. 
5. Prethodni period je obilježio i pokušaj opstrukcije distribucije dnevnog lista Dnevne novine. U Crnoj Gori jedna kompanija drži skoro 100 odsto distribucije tiraža dnevnih novina i samim tim ima monopol na ovu djelatnost, što samo po sebi predstavlja veliki problem kada je u pitanju liberalizacija novinskog tržišta. U situaciji ovakvog monopola taj distributer je javno ucijenjen od dvije dnevne novine –  da ne smije distribuirati novinu koja se besplatno dijeli. Ovakav pokušaj ostvarivanja monopola na tržištu dnevnih novina još nije zapamćen u Crnoj Gori. 

Medijski savjet za samoregulaciju najoštrije osuđuje ovako grubi pokušaj ugrožavanja medijskog pluralizma u državi i poziva nadležne organe da zaštite na tržištu Dnevne Novine i omoguće im ravnopravan tretman sa ostalim štampanim medijima prilikom distribucije .

MSS koristi ovu priliku da podsjeti da su štampani mediji još od 2002. godine dužni da objave u impresumu podatke o broju prodatih primjeraka. Kako je bilo dosta kontroverzi oko tiraža pojedinih novina, smatramo da bi objavljivanje ovih podataka doprinijelo većoj transparentnosti rada štampanih medija.

6. MSS je od predsjednika Skupštine Crne Gore, Ranka Krivokapića, dobio apel da, prilikom prenošenja njegovih saopštenja, mediji poštuju njihovu autentičnost, odnosno da ih objavljuju na službenom, crnogorskom jeziku. 

Krivokapić se u pismu poziva na član 13 Ustava Crne Gore, koji se odnosi na upotrebu crnogorskog jezika kao službenog.  

MSS apeluje da se omogući da se službeni jezik koristi u varijanti u kojem ga koriste crnogorske državne insitucije.  

7. Medijskom savjetu za samoregulaciju obratilo se preduzeće Željeznički prevoz sa žalbom na iznošenje netačnih činjenica u tekstu „Sekunde dijelile od tragedije“ u dnevnom listu Dan od 6. aprila, kao i na neprofesionalno objavljivanje demantija ovog preduzeća u istom listu 7. aprila u tekstu „Malo su dimili“.

MSS je sagledao sve tekstove i demantije i zaključio da novinar Dana nije profesionalno postupio, odnosno da je iznio netačne i neprovjerene informacije u tekstu „Sekunde dijelile od katastrofe“. 

Ovaj prekršaj je utoliko ozbiljniji jer pomenuti tekst tretira pitanje bezbjednosti putnika u željezničkom saobraćaju. 

Podsjećamo na smjernicu za načelo 1 Kodeksa koja kaže da: „Pravo javnosti da zna ne može biti opravdanje za senzacionalističko izvještavanje. Stoga, novinari ne smiju iskrivljivati informacije pretjerivanjem, neadekvatnim naglašavanjem jednog aspekta priče ili jednostranim izvještavanjem. Novinari moraju izbjegavati naslove ili reklamne slogane koji bi mogli navesti na pogrešan zaključak o suštini dogadjaja ili pojave. Činjenice ne smiju biti iskrivljivane tako što će biti stavljene van konteksta u kome su se desile.”
Takođe ni demanti koje je uputilo preduzeće Željeznički prevoz nije objavljen onako kako Zakon o medijima i Kodeks novinara nalažu, već je isti skraćen i u istom tekstu istovremeno komentarisan od strane novinara. Time je prekršeno načelo 4 Kodeksa. U smjernicama za ovo načelo stoji: „Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj”.
8. MSS je primio pritužbu od glavnog i odgovornog urednika NTV Montena Đura Vučinića zbog neobjavljivanja demantija u dnevnom listu Vijesti na tekstove koji su u ovom listu objavljeni 23, 24, i 25. aprila, a koji su se odnosili na prestanak angažmana novinara Marka Novakovića u toj televizijskoj kući.  
MSS i ovdje podsjeća na Zakon o medijima čiji član 28 kaže: “Ispravka ili odgovor se moraju objaviti bez izmjena i dopuna, na istoj strani štampe”, kao i na Kodeks novinara, načelo 4: “Ako medij utvrdi da je objavio izvještaj koji sadrži bitno iskrivljene činjenice, taj medij mora u najkraćem roku objaviti ispravku. Ispravka mora biti plasirana tako da odgovara plasmanu izvještaja na koji se odnosi. Pri tom se mora jasno naznačiti da se ispravka odnosi na prethodni nekorektni izvještaj”.

PORTALI

Tokom posljednje tri-četiri godine u Crnoj Gori je došlo do ekspanzije internet portala. MSS konstatuje da je riječ o medijima čija je djelatnost nepotpuno i nedovoljno pokrivena normama Kodeksa novinara.

Internet je otvorio neslućeno široki prostor, pogotovu kada je u pitanju interakcija između medija i čitaoca. Tako su komentari čitalaca, najčešće potpisani “nik nejmom” ili samo kao “anonimusi”, postali gotovo sastavni i nezaobilazni dio teksta, što je i doprinijelo sve većoj popularnosti portala. 

MSS sugeriše da se više pažnje posveti administriranju komentara, jer se u njima često mogu naći uvrede, kvalifikacije, neprovjerene informacije, kao i otvoreni govor mržnje. 

U ovom izvještaju navodeno je samo nekoliko primjera, kao ilustracija zloupotrebe anonimnih komentara u difamaciji pojedinaca i grupa. 

Portal vijesti.me, 4. april 2012 

Na vijest  “Razbijeni izlozi  Crnogorskog kulturnog centra u Lovćencu”, objavljeni su komentari:
“Cigani srbijanski” (potpiesano sa: crnogorac 100%),
“Tufeg je bagra DPS-ovska, koja je osilila toliko da smatra da može da tuče lokalnu vlast, ukoliko nije DPS-ovska,. To smeće DPS-ovsko treba umlatiti toljagama” (Karlo), 
Portal vijesti.me 7. maj 

Na vijest  “Upoznajte novu prvu damu Francuske”, objavljeni su komentari 

“Što bi naš narod rekao, dobra pi.ka!!!”

“Na svakom uspješnom muškarcu jaše žena. Ili…kako ono bijaše.”

Portal vijesti.me 8. maj

Na vijest “Direktorica TO Tivat na fejsbuku Ruse nazvala stokom” objavljeni su komentari: 

“Bernarda je skroz luda. 90’-tih je po Tivtu pričala da nema liberala, ne bi imala sa kime da se j…e u ovu državu ….Poslije je otišla u PzP.” (Karlo), 

Na tekst “Premijerove anegdote…”, objavljen je komentar: 
“Premijer koliko vidim je bolestan čovjek jer samo bolesni ljudi mogu se ponašati kako se on ponaša zato bi ga trebalo malo kod Golubovića smjestit, a i pravo, imao bi lijepu ladovinu malo da odmori i sredi se. (mali radojica)

Portral vijesti.me 9. maj

Na vijest “Pajović jedini kandidat za predsjednika, Micev kandidat za GO Pozitivne Crne Gore” objavljeni su komentari:

“Ma to treba na sljedeće proteste krenut da se zapali vlada i sve redom. Kako drugačije skinut ove lopove, pa i oni su tako stigli na vlast, na silu, tako jedino mogu i otić. Sve bi ja njih zapalio na gomilu” (Garema)”
Portal vijesti.me 10. maj 
Komentari na tekst “Knežević: Lukšić se zabezeknuo Strašnim sudom”, objavljeni su komentari: 
“Što se Knežević čudi zabezeknutošću Lukšića "Strašnim Sudom", kada se zna koje je vjeroispovijesti Premijer.  Treba pitati min. "Vanjskih djel" ili ti poslova, boji li se suda Svetog Vasilija Ostroškog Čudotvorca.”
“Većina Lukšića iz Sutomora i Bara su katolici, a možda je i premijer! a i on je iz Bara....nešto mi ovo čudno mirise, Vatikan i Lukšić!” (đuka)
“Poštujem sve vjeroispovijesti, ali, uz dužno, poštovanje, kakve veze ima Crna Gora sa katolicizmom, neka mi neko objasni!” (mirkogrk) 
ELEKTRONSKI MEDIJI 

U navedenom periodu nijesu primjećena kršenja Kodeksa u programima elektronskih medija.
Ovakav stav potvrđuje i podatak da tokom analiziranog perioda, nije pristigla niti jedna predstavka ili žalba od strane gledaoca ili slušaoca.  

U navedenom periodu MSS je dobio žalbe od Željezničkog prevoza, Građanske Alijanse, Dritana Abazovića, Službe za informisanje DPS, Direktora TV Montena Đura Vučinića, UPISa, Predsjednika Skupštine Ranka Krivokapića. 
